ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل شنوتو: دامین استارتاپ‌های ایرانی در خطر تحریم‌ قرار دارد

مدیرعامل شنوتو با بیان این که دامنه شنوتو دات کام تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است می‌گوید در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده‌اند تا کمترین تبعات دامن‌گیر کاربران‌شان شود. او باور دارد که ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۵

مدیرعامل شنوتو با بیان این که دامنه شنوتو دات کام تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است می‌گوید در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده‌اند تا کمترین تبعات دامن‌گیر کاربران‌شان شود. او باور دارد که استارتاپ‌های ایرانی در یک قیچی دو لبه گیر کرده‌اند که یک طرف آن سازمان‌های داخلی و چالش‌هایی نظیر مجوز و... است و در طرف دیگر تحریم‌های خارجی قرار دارد و کار را از همیشه سخت‌تر کرده است.

روز گذشته بود که توییتر شنوتو اعلام کرد طبق دستور OFAC (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) دامنه دات کام این سرویس پادکست به علت ارائه خدمات به کشور ایران از دسترس خارج شده و فعلا قابل تمدید نیست. از همین روی دامنه دات نت برای تمامی آی‌پی‌ها فعال است. همچنین در پادکچرهای اصلی مانند اپل پادکست یا کست باکس مشکلی وجود ندارد.

«امیرحسین مددی»، مدیرعامل شنوتو در گفت‌وگو با دیجیاتو توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه می‌کند:

«دامنه shenot.com در رجیسترنتی به اسم domain.com و به نام خود من ثبت شده است. در حالی که موعد تمدید این دامنه 11 آگوست (20 مرداد) بوده از یک هفته قبل ایمیلی فوروارد شده از طرف افک دریافت کردیم که به موضوع سرویس ما اشاره داشت. آن‌ها در این ایمیل اعلام کرده بودند که ما فکر می‌کنیم این سرویس به ایران خدمات می‌دهد از همین روی لازم است تا در وهله اول امیرحسین مددی (مالک دامنه) مدارک خود را برای ما ارسال کند. همچنین اگر این سرویس در ایران فعال است، طبق تحریم‌ها امکان ارائه خدمات به آن وجود ندارد.»

به گفته مددی، آن‌ها از طریق وکلای خود سعی کرده‌اند تا اثبات کنند مالک دامنه در ایران نیست و این سرویس صرفا به ایران خدمات نداده و یک سرویس فرهنگی برای کل فارسی‌زبان‌های دنیا است.

او با تاکید بر این که وکیل‌شان در آمریکا روی این موضوع کار می‌کند به دیجیاتو می‌گوید که شیوع کرونا بهانه‌ای شده تا پاسخ ما را به سرعت ندهند از همین روی نتوانستیم تا امروز این دامنه را مجددا تمدید کنیم. اگرچه دامنه دات کام فعلا در اختیار آن‌ها است.

به نظر می‌رسد تیم شنوتو در گوگل پلی نیز با مشکلی مواجه شده‌اند زیرا به گفته مددی، طی یک هفته گذشته چند نسخه جدید را در این فروشگاه اندرویدی قرار داده اما مورد تایید و انتشار قرار نگرفته‌اند.

تلاش‌های شنوتو پس از تحریم

مدیرعامل شنوتو در ادامه به تلاش‌های این مجموعه پس از تحریم‌شان اشاره کرده و به دیجیاتو گفت: «ما از روزی که متوجه این مشکل شدیم، در چند بخش اقدام به رفع مشکل کردیم. در مرحله اول سعی کردیم تکنولوژی RSS فیدمان را سریع به روز کنیم تا بتوانیم به پادکچرهایی که از سرویس ما استفاده می‌کنند، نشان دهیم که در حال حاضر دامنه shenot.net فعال است.»

قدم بعدی آن‌ها برای برنامه‌سازانی بود که از سرویس شنوتو به عنوان پادکست هاستینگ استفاده می‌کرده‌اند. به گفته وی در سایر پادکچرها، حداقل خطای کلی وجود نداشته و تنها دو سه مورد از پادکچرهای کوچک که از تکنولوژی‌های ضعیفی استفاده می‌کنند، مشکلاتی وجود دارد.

مدیرعامل شنوتو ضمن عذرخواهی از کاربرانی که به عنوان شنونده از این سرویس استفاده می‌کردند اعلام کرد سعی کردیم اطلاع رسانی کنیم تا به جای دامنه دات کام از دامنه دات نت ما استفاده کنند.

به گفته مددی، با توجه به اختلالات یک هفته گذشته، شنونده‌های شنوتو پلاس که حق عضویت ماهیانه پرداخت می‌کنند، حق عضویت‌شان به صورت رایگان به مدت دو هفته تمدید شده است. همچنین تیم پشتیبانی شنوتو در حال پیگیری هستند تا وب‌سایت‌هایی که از آی‌فریم‌های این سرویس استفاده می‌کنند، کدهای‌شان از دات کام به دات نت تغییر یابد.

شدت گرفتن تحریم‌ها

مددی در پاسخ به این سوال دیجیاتو که آیا ممکن است این مشکل گریبانگیر سایر پلتفرم‌های ایرانی شود، می‌گوید این ماجرا پیش از این هم رخ داده اما شدتش در حال افزایش است از همین روی ممکن است برای سایر پلتفرم‌ها نیز رخ دهد.

به اعتقاد وی پلتفرم‌هایی که از رجیسترنت‌های اروپایی استفاده می‌کنند فعلا در منطقه امن‌تری قرار داشته اما به آن‌ها توصیه می‌کند حتما دامنه‌های خود را منتقل کرده یا ساز و کار مشخصی برای این موضوع داشته باشند.

مددی با بیان این که ایمیل دریافتی از طرف OFAC نشان می‌دهد آن‌ها کاملا این سرویس را تحت نظر داشته بودند، آن را ناشی از ارسال گزارش‌هایی از داخل یا خارج به افک می‌داند و آن را موضوع خطرناکی بر می‌شمارد که می‌تواند دامن‌گیر سایر پلتفرم‌های ایرانی شود.

مدیرعامل شنوتو معتقد است کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی بین دو لبه قیچی قرار دارند که یک سمت آن سازمان‌های ایرانی برای مجوزدهی بوده و طرف دیگر تیغه تحریم است: «برای کسب مجوزهای ایرانی که کم هم نیستند بایستی به سازمان‌های داخلی ثابت کنیم که ایرانی هستیم و این موضوع باعث می‌شود مشکلات بین‌المللی و تحریم گریبانگیر ما شوند.»

او از مسئولان خواست تا بدون توجه به مسائلی که شائبه سیاسی داشته، از کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی حمایت کرده و با پرداختن به مواردی مانند طرح صیانت، برای کسب‌وکارها دردسر ایجاد نکنند.

ریزش مخاطب پس از تحریم

مددی با بیان این که پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های محتوا محور، بخش بزرگی از کاربران خود را از طریق سئو و سرچ گوگل به دست می‌آورند به دیجیاتو می‌گوید در حال حاضر این دسته از کاربران را از دست داده‌اند:

«در حال حاضر برای ما شائبه کلاهبرداری وجود دارد زیرا کاربر به وب سایت ما رجوع کرده اما اثری از shenoto.com نیست. بنابراین این اتفاق برای ما تبعات زیادی داشته است. در شبکه‌های اجتماعی، بخش پشتیبانی و ... با مراجعات زیادی رو به رو هستیم که همه نگران‌اند. اگر چه سعی کردیم این اتفاق ناخواسته کمترین تبعات را برای کاربران‌مان داشته باشد.»

او با بیان این که طی این مدت با ریزش مخاطب رو به رو بوده‌اند، اعتقاد دارد با توجه به این که زنجیره خدمات آن‌ها مشکلی ندارد، این ریزش ادامه نخواهد داشت گرچه طی چند روز گذشته فشار زیادی به آن‌ها آورده است و درآمدشان را نیز کاهش داده است.

مددی در پایان به وعده زیرساخت برای کمک به آن‌ها روی Gate Way داخلی برای انتقال خودکار کاربران ایرانی از دامنه دات کام به سرورهای شنوتو اشاره کرده و می‌گوید در حال حاضر با توجه به جا به جایی در داخل دولت، شخصی دارای مسئولیت و اختیارات لازم نیست تا در این زمینه به آن‌ها کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Ehsan
    Ehsan | ۲۷ مرداد ۱۴۰۰

    @ molavy
    بچه بیا پایین...

  • molavy
    molavy | ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

    الکی میگن آمریکا دشمن ملت هاست
    اگر افغانی ها میزاشتن اونجا رو آباد میکرد
    اگر به حرفش گوش کنید همه چیز درست میشه
    وگرنه همون بهتر که بمیرید مثل افغانستان

  • molavy
    molavy | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

    تمام سرویس های ایرانی باید از دسترس خارج بشن
    همه ورشکست کنند
    از دیجیاتو و دیجیکالا گرفته تا نشان و اسنپ

    • molavy
      molavy | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

      درود بر آمریکا
      باید گلوی ایران رو جوری فشار بده که همه خفه بشن

  • herogame
    herogame | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

    بله متاسفانه شتر سواری دلا دلا نمیشه و مسئولین کشور با تمام قوا باعث شدن این شرایط مضحک و دردناک برای کشورمون بوجود بیاد. عقب افتاده از همه لحاظ حتی زندگی نرمال و عادی هم نداریم

    • erfunkhani
      erfunkhani | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

      کامنت تون خیلی برام جالبه مسیله ای که کاملا تقصیر آمریکاست و به خاطر تحریم هست رو طوری نتیجه گیری می کنی که تقصیر یکی دیگه بشه انگاره مثلا من چک بزنم تو صورت شما بعد شما بری خودتو سرزنش کنی که چرا رفتار من طوری هست که فلانی به من چک زده یا تقصیر خانوادمه که منو اینجوری تربیت کردن که فلانی به من چک زد و انگار اصلا اون که چک زده مقصر نیست شاید همه مقصر بشن تا حدودی ولی اولین مجرم و مقصر اونی هست که چک زده واین کار رو کرده😐

      • herogame
        herogame | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

        اتفاقا این شما هستید که دارین یک طرفه به قاضی میرین. این مشکلاتی که اصلا تعدادش دیگه در ماشین حساب جا نمیشه همش بر میگرده به کشور ما و سیاست هاش وگرنه اون بیرون کشور های زیادی هستن که هیچوقت این مشکلات رو نداشتن و ندارن و هر روز هم در حال پیشرفت هستن، اگر قرار بود صحبت شما درست باشه که الان چیزی به اسم جامعه جانی نداشتیم چیزی به اسم نظم سیاسی نداشتیم و هیچ سنگی روی سنگ بند نمیشد. شما نمی تونید با این سیاست ها در جهان پیشرفته الان کارتون رو پیش ببرید. پس کامنت بنده رو دوباره بخونین "شتر سواری دولا دولا نمیشه" برادر

    • erfunkhani
      erfunkhani | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

      کامنت تون خیلی برام جالبه
      مسءله ای که کاملا تقصیر آمریکاست و به خاطر تحریم هستش رو طوری نتیجه گیری می کنی که تقصیر یکی دیگه بشه

      انگاره مثلا من چک بزنم تو صورت شما بعد شما بری خودتو سرزنش کنی که چرا رفتار من طوری هستش که فلانی به من چک زده یا تقصیر خانوادمه که منو اینجوری تربیت کردن که فلانی به من چک زد و انگار اصلا اون که چک زده مقصر نیست شاید همه مقصر بشن یکی کمتر یکی بیشتر ولی اولین مقصر اونی هست که چک زده واین کار رو کرده

مطالب پیشنهادی