ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

معرفی اپلیکیشن SoloLearn؛ آموزش سفارشی کدنویسی در محیطی اجتماعی

اپلیکیشن‌های بسیاری برای آموزش کدنویسی در موبایل وجود دارند که در گذشته برخی از آن‌ها را در دیجیاتو معرفی کرده‌ایم. اپلیکیشن SoloLearn یکی دیگر از همین عناوین است که به آموزش زبان‌های مختلف در محیطی ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

اپلیکیشن‌های بسیاری برای آموزش کدنویسی در موبایل وجود دارند که در گذشته برخی از آن‌ها را در دیجیاتو معرفی کرده‌ایم. اپلیکیشن SoloLearn یکی دیگر از همین عناوین است که به آموزش زبان‌های مختلف در محیطی اجتماعی می‌پردازد و از جامعه کاربری گسترده‌ای برخوردار است.

پس از دانلود و نصب برنامه، در اولین ورود نیاز به ساخت حساب‌ کاربری خواهید داشت. خوشبختانه برای ایجاد حساب جدید نیازی به شماره همراه نیست و وارد کردن ایمیل به تنهایی کافی خواهد بود. البته امکان ورود به اپ از طریق اکانت گوگل و فیسبوک هم در دسترس قرار گرفته است.

پس از ایجاد حساب کاربری، باید درس‌هایی که قصد فراگیری آن‌ها را دارید، انتخاب کنید. لیست دروس ارائه شده در اپلیکیشن SoloLearn بسیار گسترده‌ است و همین مسئله به عنوان یکی از نقاط قوت اصلی آن محسوب می‌شود. زبان‌های بسیاری در میان سرفصل‌ها دیده می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به پایتون، HTML، جاوا، ++C، جاوا اسکریپت و PHP اشاره کرد. سازندگان برنامه تمرکز ویژه‌ای روی زبان پایتون داشته‌اند و امکان یادگیری آن در چندین سرفصل مختلف مانند پایه، علوم و ساختارهای داده وجود دارد. عناوین دیگری هم مثل یادگیری ماشینی و علوم داده به صورت مستقل در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند.

کاربر در ادامه باید وضعیت آشنایی خود با کدنویسی را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کند. سپس اپ سوالی پیرامون میزان ارتباط با کدنویسی در روزمره و مقدار وقت در نظر گرفته شده برای یادگیری را می‌پرسد. در نهایت کاربر باید هدف‌گذاری خود را مشخص کند و تعداد درس‌هایی که قصد انجام آن‌ها در طول روز را دارد، انتخاب کند. تمامی سوالات گفته شده در کنار سن کاربر، جهت ایجاد مسیر آموزشی سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پس از آن که اپلیکیشن فرایند آموزشی جدیدی را برای کاربر تعریف کرد، تاریخ اتمام دوره بر اساس تمرین‌های مشخص شده برای هر روز را نمایش می‌دهد. کاربران می‌توانند با صرف وقت و تمرین بیشتر، زودتر از موعد مقرر اقدام به اتمام دوره کنند و به نوعی رقابت شخصی با خود داشته باشند. 

در مرحله بعدی، اولین درس آموزشی برای کاربر نمایش داده می‌شود. البته به اتمام رساندن آن اجباری نیست و با انصراف از آموزش می‌توان به صفحه اصلی اپلیکیشن SoloLearn دسترسی پیدا کرد. در هر تمرین تعدادی نمونه کد همراه با توضیحات برای کاربر نمایش داده می‌شود و سپس سوالاتی از همان موارد پرسیده می‌شود. افراد می‌توانند بدون نیاز به نصب برنامه‌های جانبی، اقدام به اجرای کدها درون محیط اپ کنند. برای انجام چنین کاری تنها کافیست در صفحه نوشتن کد، کلید RUN در گوشه پایینی سمت راست را بزنید. پس از فشردن کلید، خروجی کد در بخش پایینی صفحه نمایش قابل مشاهده خواهد بود. کاراکترهای ویژه موردنیاز برای کدنویسی در نوار ابزار انتهایی در دسترس قرار گرفته‌اند تا تایپ کردن دستورات برای کاربران آسان‌تر باشد.

واحد bits به عنوان ارز درون برنامه‌ای کاربرد دارد و به صورت پیش‌فرض ۵۰ واحد از آن به هر کاربر اختصاص پیدا می‌کند. اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانید، می‌توانید با پرداخت ۵ واحد، جواب آن را مشاهده کنید. همچنین با خرج کردن تنها ۲ واحد قادر خواهید بود به راهنما و اشاره برای نزدیک شدن به پاسخ دسترسی داشته باشید. البته بیشتر سوالات موجود در برنامه بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌رسند و خواندن توضیحات قبلی برای پاسخ به آن‌ها کافی خواهد بود؛ در نتیجه توسعه‌دهنده مانور چندانی روی ارز درون برنامه نداده است و از مدل‌های تجاری دیگری برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

فروش حساب‌های کاربری پریمیوم به عنوان محل اصلی درآمد سازنده تعریف شده است که در آن امکاناتی مثل تمرینات واقعی و پیشرفته کدنویسی، محتوای اختصاصی و هدف‌گذاری با جزئیات بیشتر ارائه می‌شود. متاسفانه برای یادگیری کدنویسی در سطحی فراتر از مبتدی، نیاز به خریداری حساب پریمیوم ضروری به نظر می‌رسد و بدون آن نمی‌توان به امکانات چندانی پس از اتمام دوره پایه دسترسی داشت.

رقابتی کردن فرایند یادگیری، تکنیکی رایج است که در بسیاری از اپلیکیشن‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد و روی افزایش انگیزه فراگیران، تاثیر بسزایی دارد.

بخش Learn، تب اصلی اپلیکیشن محسوب می‌شود که در آن مسیر یادگیری کاربر قابل مشاهده است. افراد می‌توانند سرفصل‌های گذارنده یا آتی را در این قسمت مشاهده کنند. با گذراندن هر درس، مقداری XP به کاربر تعلق می‌گیرد که جهت رده‌بندی آن‌ها در تابلوی امتیازات کاربرد دارد. رقابتی کردن فرایند یادگیری، تکنیکی رایج است که در بسیاری از اپلیکیشن‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد و روی افزایش انگیزه فراگیران، تاثیر بسزایی دارد.

اپلیکیشن SoloLearn توانسته با بیش از ۵۲۰ هزار رای، امتیاز بسیار مناسب ۴.۶ را در گوگل پلی کسب کند و میلیون‌ها دانلود را تجربه کرده است؛ در نتیجه کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند. توسعه‌دهنده به خوبی توانسته تعداد انبوه کاربران را به بهترین شکل جهت ایجاد جامعه کاربری پویا و فعال، هدایت کند. تب Discuss درون اپلیکیشن برای ثبت پرسش طراحی شده است و دیگران می‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند. چنین روشی سرعت یادگیری و ارسال پاسخ به مشکلات کاربران را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده است.

کاربران قادر خواهند بود تا در بخش Code اقدام به اشتراک‌گذاری کدهای خود کنند. گشت و گذار میان موارد به اشتراک گذاشته شده و خواندن آن‌ها می‌تواند روش مناسبی برای یادگیری نکات جدید باشد. در نهایت تب Community جهت ارائه محتوای اضافی طراحی شده است. آموزش ساخت برنامه‌های خاص و پرکاربرد مانند احراز هویت کارت اعتباری از جمله مواردی هستند که در این بخش یافت می‌شوند. چالش‌هایی نیز برای روحیه بخشیدن به کاربران و مفرح کردن فرایند یادگیری در قسمت مذکور قرار گرفته‌اند. در قسمت تنظیمات و در بخش Manage Weapons می‌توان زبان‌های انتخابی برای ارائه چالش‌ها را کنترل کرد.

اپلیکیشن SoloLearn مانند بسیاری دیگر از عناوین مشابه، گزینه مناسبی برای شروع یادگیری کدنویسی و گذر از سطوح ابتدایی است؛ اما دسترسی به محتوای پیشرفته در آن، نیازمند خریداری حساب کاربری پرمیوم خواهد بود. دسترسی به زبان‌های مختلف، شخصی‌سازی روند آموزش و جامعه کاربری پویا در کنار رقابتی کردن فرایند یادگیری از ویژگی‌های مهم برنامه محسوب می‌شوند. البته کاربران می‌توانند نسخه کرک شده اپلیکیشن را از منابع غیر رسمی دریافت کنند.

Sololearn: Learn to Code for Free

Sololearn: Learn to Code for Free

سازنده: Sololearn Inc قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: ۱۸ و ۱۴۸ مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی