ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نایکی می‌خواهد با گازهای گلخانه‌ای کفش‌های ورزشی زیست‌تجزیه‌پذیر تولید کند

شرکت پوشاک ورزشی نایکی تا به امروز در راستای حمایت از محیط زیست پروژه‌هایی مثل تولید کفش از زباله انجام داده است. حالا این شرکت به تولید مواد اولیه از گازهای گلخانه‌ای برای تولید کفش‌های ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

شرکت پوشاک ورزشی نایکی تا به امروز در راستای حمایت از محیط زیست پروژه‌هایی مثل تولید کفش از زباله انجام داده است. حالا این شرکت به تولید مواد اولیه از گازهای گلخانه‌ای برای تولید کفش‌های ورزشی فکر می‌کند.

این مواد جدید زیست‌تجزیه‌پذیر هستند و علاوه بر این، شرکت‌های بزرگ می‌توانند با استفاده از چنین تکنولوژی‌هایی گازهای گلخانه‌ای تولیدی خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. نایکی تصمیم دارد تا چنین پروژه‌ای را با همکاری شرکت بیوتکنولوژی «نیولایت» انجام دهد.

شرکت خصوصی نیولایت در حال توسعه روشی است که با کربن، جایگزینی برای پلاستیک و چرم تولید کند. این شرکت، تکنولوژی اختصاصی به نام «ایرکربن» (AirCarbon) دارد که در آن میزان کربن دی‌اکسید حذف شده از اتمسفر بیشتر از کربن دی‌اکسید تولید شده است. چنین پروسه‌ای «کربن منفی» (Carbon Negative) نام دارد.

علاوه بر این، این تکنولوژی ۱۰۰ درصد تجزیه‌پذیر است. پروسه تولید مواد اولیه ۷۰ درصد انتشارات گازهای گلخانه‌ای نایکی را تولید می‌کند. حالا این شرکت به دنبال راه‌هایی است تا بتواند چنین تاثیری را کاهش دهد. یکی از مدیران نایکی اعلام کرده که برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی نمی‌توانیم برای رسیدن راه‌حل‌ها صبر کنیم، بلکه باید برای ساختنشان با هم تلاش کنیم.

تکنولوژی ایرکربن شرکت نیولایت از میکروب‌هایی استفاده می‌کند که می‌توانند اکسیژن و کربن را به «پلی هیدروکسی بوتیرات» یا PHB تبدیل کنند. این میکروب‌هایی که در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند می‌توانند آلودگی‌ها را بخورند و به ماده ارزشمندی تبدیل کنند.

این کمپانی پس از ۱۰ سال توانست راهی برای خشک کردن PHB پیدا کند و آن را به موادی مانند کاغذ، فیبر و حتی جامدات حجیم تبدیل کند. این کمپانی در حال حاضر به نایکی کمک می‌کند تا بتواند محصولات بدون کربن تولید کند و به هدف کاهش تولیدات کربنی خود برسد.

طبق مطالعات انجام شده، صنایع پوشاک سهم بسیار زیادی در تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان دارند. صنعت مد و فشن به تنهایی حدود ۱۰ درصد کل گازهای گلخانه‌ای و ۲۰ درصد از فاضلاب کل دنیا را تولید می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی