ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارت‌های گرافیک سری RTX 40 انویدیا با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC تولید می‌شوند

گزارشی تازه می‌گوید نسل بعدی کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا با نام RTX 40 از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد و احتمالا زودتر از آن‌چه قبلا انتظار داشتیم وارد بازار خواهد شد. طبق اعلام ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

گزارشی تازه می‌گوید نسل بعدی کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا با نام RTX 40 از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد و احتمالا زودتر از آن‌چه قبلا انتظار داشتیم وارد بازار خواهد شد.

طبق اعلام منبع آگاهی به نام Kopite7kimi که پیش‌تر اطلاعات خوبی را درباره کارت‌های گرافیک سری امپر فاش کرده بود، گرافیک‌های سری RTX 40 با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شوند. این شرکت قبلا سری امپر را با فرآیند ۸ نانومتری سامسونگ ساخته بود، ولی حالا برای دومین بار متوالی شریک خود را عوض می‌کند و به سراغ TSMC می‌رود.

منبع معتبر دیگری به نام Greymon55 هم ماه گذشته همین اطلاعات را فاش کرده بود. حالا Kopite می‌گوید سری RTX 40 از معماری تازه‌ای به نام Ada Lovelace استفاده خواهد کرد که باید کمی زودتر از انتظار از راه برسد. قبلا گفته شده بود که این معماری در انتهای سال ۲۰۲۲ آماده می‌شود، اما حالا با توجه به برنامه عرضه دو ساله نسل جدید گرافیک‌های انویدیا انتظار داریم که این خانواده را در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲ ببینیم.

قبلا گفته شده بود که کارت‌های گرافیک سری RTX 40 مثل RTX 3090 SUPER که هنوز معرفی نشده، به بیش از ۴۰۰ وات توان نیاز دارد و آستانه توان لازم برای کارت‌های گرافیک را به حد تازه‌ای می‌برد. سری RTX 40 ظاهرا مبتنی بر AD102 GPU ساخته می‌شود و طبق گزارش Kopite، احتمالا بیش از ۱۸ هزار هسته کودا خواهد داشت.

گفتنی است که گرافیک RTX 3090 از ۱۰,۴۹۶ هسته کودا بهره می‌برد. در نتیجه، سری RTX 40 می‌تواند دو برابر این سری توان داشته باشد. اگرچه معماری Ada Lovelace یک معماری متمرکز بر بازی‌هاست، ولی ظاهرا باید منتظر عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به معماری RDNA 3 شرکت AMD باشیم.

با توجه به مشکل جهانی کمبود تراشه، شرکت‌ها کار سختی برای تولید محصولات جدید در پیش دارند، اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در این مدت باقی مانده گزارش‌های بیشتری درباره RTX 40 منتشر شود و اطلاعات بیشتری درباره این خانواده کسب کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sampple
    sampple | ۹ شهریور ۱۴۰۰

    چه غوغایی کرده این tsmc

مطالب پیشنهادی