ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آخرین آمار واردات موبایل به ایران؛ ثبات سامسونگ، افزایش سهم شیائومی و کاهش سهم هواوی

جدیدترین آمار رسمی منتشر شده از بازار موبایل نشان می‌دهد طی 12 ماه گذشته 16میلیون و 700هزار گوشی تلفن همراه در بازار فروخته و در شبکه ارتباطی کشور فعال شده است. در میان برندهای مختلف، ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۶

جدیدترین آمار رسمی منتشر شده از بازار موبایل نشان می‌دهد طی 12 ماه گذشته 16میلیون و 700هزار گوشی تلفن همراه در بازار فروخته و در شبکه ارتباطی کشور فعال شده است. در میان برندهای مختلف، اگرچه سامسونگ هم‌چنان بیشترین سهم را از بازار موبایل ایران داشته، اما شیائومی در حال نزدیک کردن خود به این غول کره‌ای است.

طبق آمار منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل سامسونگ، شیائومی و اپل بیشترین سهم را از بازار ایران دارند و البته بیش از ۸۵ درصد بازار متعلق به گوشی‌های شیائومی و سامسونگ است. همچنین این آمار حکایت از ثابت ماندن تقریبی میزان واردات گوشی به کشور نسبت به سال گذشته دارد.

در مقایسه با آمار انتشار یافته در خردادماه از سوی این انجمن، سهم سامسونگ از بازار ایران ثابت مانده است. اما شیائومی با وجود محدودیت‌های ایجاد شده از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای واردت برخی از مدل‌های پرفروش آن و با وجود کاهش 50 درصدی واردات گوشی‌های این برند در مردادماه هم چنان مورد استقبال خریداران ایرانی است و توانسته در سه ماه گذشته سهم خود را از بازار موبایل ایران 4 درصد افزایش داده و به 33 درصد برساند. گوشی‌های آیفون نیز در سه ماه گذشته نیز سهم‌شان یک درصد افزایش یافته است.

با توجه به انتشار گزارش شرکت تحقیقاتی «کانترپوینت» در مرداد ماه امسال مبنی بر این که شیائومی در ماه ژوئن ۲۰۲۱ برای اولین بار جایگاه پرفروش‌ترین برند موبایل جهان را از سامسونگ و اپل ربوده است، افزایش سهم شیائومی در بازار ایران موضوعی دور از انتظار نبود. شاید اگر محدودیت‌های داخلی برای مدل‌های پرفروش این گوشی نبود، اکنون شاهد سهم بیشتر شیائومی در بازار ایران بودیم.

اما یکی دیگر از نکات قابل تامل این آمار، کاهش جایگاه نوکیا و هواوی است. این دو برند در حالی که طی سال 98 پس از سامسونگ بیشترین سهم را از بازار موبایل ایران داشتند اکنون به پایین‌ترین جایگاه رسیده‌اند. طبق آمار منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل در اردیبهشت 99، طی سال 98 تعداد 15 میلیون و 380 هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد که از این تعداد چیزی بالغ بر 14 میلیون آن توسط مصرف کنندگان در شبکه ارتباطی تلفن همراه کشور فعال شده بود. همچنین تعداد یک میلیون و پانصد هزار دستگاه موبایل از طریق رویه تجاری و مسافری در اسفند 98 وارد کشور شده بود که یک میلیون و 300 هزار دستگاه از آن در شبکه فعال بود.

در آن زمان سامسونگ با 56 درصد، نوکیا با 17 درصد، هواوی با 9 درصد، شیائومی با 7 درصد، اپل با 5 درصد و آنر با 3 درصد رتبه‌های اول تا ششم را به لحاظ سهم بازار به خود اختصاص داده بودند. حذف شدن آنر در لیست موبایل‌های وارد شده در سال 99 نیز نشان می‌دهد که بخت و اقبال این برند در بین کاربران ایرانی نیز کمتر شده است.

برندهای ایرانی یک درصد از بازار موبایل را هم تشکیل نمی‌دهند

نکته قابل توجه دیگر در لیستی که توسط انجمن واردکنندگان موبایل منتشر شده اینست که برندهای ایرانی موبایل جایگاه یک درصدی هم در بین کاربران ندارند. این در حالی است که در سالیان گذشته پروژه گوشی ملی جدی‌تر گرفته شد و شرکت‌های ایرانی جدیدی در زمینه تولید گوشی شروع به فعالیت کردند اما به نظر می‌رسد همچنان سهم هیچ یک از این برندها به رقم خاصی در بازار نرسیده است.

کاهش فروش هواوی نیز تنها مختص ایران نبوده و در سراسر دنیا این غول چینی با مشکل فروش گوشی‌های خود رو به رو شده است. این ماجرا پس از تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت و قطع همکاری گوگل رخ داد که در جدیدترین گوشی‌های هواوی خبری از سرویس‌های شرکت گوگل نیست. باید دید هواوی با سیستم عامل هارمونی و راه‌حل‌هایی که برای گوشی‌های جدید خود ارائه داده می‌تواند به بازی برگردد یا خیر چرا که مشکل اصلی این شرکت در حال حاضر بخش نرم‌افزار است و در سال‌های اخیر نشان داده که می‌تواند در حوزه سخت‌افزار موفق عمل کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی