ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل ۲۳ سال پیش در چنین روزی تاسیس شد

گوگل که بزرگ‌ترین موتور جستجوی حال حاضر دنیاست، امروز ۲۳ ساله شد. موتور جستجویی که همه ما آن را می‌شناسیم، چهارم سپتامبر ۱۹۹۸ توسط دو دانشجوی دانشگاه استنفورد به نام‌های «سرگی برین» و «لری پیج» ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

گوگل که بزرگ‌ترین موتور جستجوی حال حاضر دنیاست، امروز ۲۳ ساله شد. موتور جستجویی که همه ما آن را می‌شناسیم، چهارم سپتامبر ۱۹۹۸ توسط دو دانشجوی دانشگاه استنفورد به نام‌های «سرگی برین» و «لری پیج» تاسیس شد. به همین مناسبت می‌خواهیم نگاه کوتاهی به جذاب‌ترین نکات پیرامون این شرکت داشته باشیم.

شرکت گوگل در طول این سال‌ها بارها تغییر کرده و به حوزه‌های مختلف وارد شده، اما موتور جستجوی آن همواره محل رجوع اکثر کاربران اینترنت بوده است.

تاسیس

گوگل به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسط برین و پیج راه‌اندازی شد. این دو نفر به همراه شخص دیگری به نام «اسکات حسن» که در سال ۱۹۹۸ گوگل را ترک کرد، الگوریتم PageRank را برای رده‌بندی صفحات ساختند که هسته مرکزی گوگل است. این شرکت در ابتدا چهار سرمایه‌گذار اصلی داشت: هم‌بنیان‌گذار سان مایکروسیستمز، استادان دانشگاه استنفورد، کارآفرینی به نام «رام شریرام» و جف بزوس. دامنه Google.com در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ و خود شرکت گوگل در ۴ سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد.

نام گوگل تصادفی انتخاب شد

پیج و برین ابتدا می‌خواستند از نام Googol برای موتور جستجویشان استفاده کنند. کلمه «گوگول» برای عدد یک با صد صفر در جلوی آن به کار می‌رود. ولی وقتی این دو نفر در سال ۱۹۹۸ می‌خواستند آدرس وب‌سایت خود را ثبت کنند، متوجه شدند که این دامنه در دسترس نیست و به همین خاطر نام موتور جستجوی خود را به گوگل تغییر دادند.

گوگل تحت عنوان پروژه BackRub شناخته می‌شد

زمانی که پیج و برین می‌خواستند اولین برنامه خزنده وب خود را بنویسند، اسم آن را Project BackRub گذاشتند. برخی می‌گویند این نام به بازیابی بک‌لینک‌ها اشاره داشت. این پروژه تا چند وقت روی سرور دانشگاه استنفورد قرار داشت اما بعدا به خاطر پهنای باند زیادی که مصرف می‌کرد از دانشگاه خارج شد.

جیمیل در روز دروغ اول آوریل معرفی شد

سرویس محبوب ایمیل گوگل اولین بار در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۰۴ شروع به کار کرد و به همین خاطر هیچ‌کس این پروژه را جدی نگرفت. گوگل در آن زمان ۱ گیگابایت فضای رایگان برای ایمیل‌ها ارائه می‌کرد که حجم بسیار زیادی بود و هیچ‌کس آن را باور نداشت.

ایده فروش گوگل به یاهو

پیج و برین پیش از راه‌اندازی رسمی گوگل می‌خواستند سیستم PageRank را به مبلغ ۱ میلیون دلار به یاهو بفروشند، ولی یاهو به این معامله تمایلی نداشت. یاهو بعدا در سال ۲۰۰۲ پیشنهادی ۳ میلیارد دلاری برای خرید گوگل ارائه کرد اما با جواب منفی پیج و برین مواجه شد.

اولین سرور گوگل با لگو ساخته شد

اولین سیستم ذخیره‌سازی گوگل توسط خود پیج و برین با لگو ساخته شد. در این سرور همه رنگ‌های لوگوی این شرکت دیده می‌شد و شامل ۱۰ هارد درایو حداکثر ۴ گیگابایتی بود. پیج و برین بعدا این سرور را به دانشگاه استنفورد اهدا کردند.

گوگل امروز چه کار می‌کند؟

گوگل امروزه وارد حوزه‌های مختلفی از استریم ویدیو گرفته تا ساخت تلفن‌های هوشمند شده و با سیستم عامل اندروید بخش بزرگی از جهان موبایل را در اختیار دارد. این شرکت دارای بزرگ‌ترین نقشه و سیستم مسیریابی در دنیاست و با سیستم‌های هوش مصنوعی خود برنامه‌های زیادی را برای آینده دنیای فناوری در سر می‌پروراند.

شرکتی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ به عنوان یک پروژه تحقیقاتی شکل گرفته بود، حالا به یک ابرغول در دنیای فناوری تبدیل شده و بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی