ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرمایه‌گذاری ۸.۸۷ میلیارد دلاری شرکت چینی SMIC برای ساخت کارخانه تراشه‌سازی

دنیا با مشکل کمبود تراشه دست و پنجه نرم می‌کند و تحریم‌های ایالات متحده هم شرکت‌های چینی را برای تامین چیپ به دردسر انداخته. حالا بزرگترین تراشه‌ساز چین یعنی SMIC می‌خواهد حدود ۸.۸۷ میلیارد دلار ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

دنیا با مشکل کمبود تراشه دست و پنجه نرم می‌کند و تحریم‌های ایالات متحده هم شرکت‌های چینی را برای تامین چیپ به دردسر انداخته. حالا بزرگترین تراشه‌ساز چین یعنی SMIC می‌خواهد حدود ۸.۸۷ میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه تراشه‌سازی جدید در شانگهای سرمایه‌گذاری کند تا در کنار تلاش برای رفع مشکلات، استقلال این کشور در بازار نیمه‌رساناها را هم بیشتر کند.

به گزارش رویترز، شرکت SMIC به عنوان بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چینی می‌خواهد در منطقه تجارت آزاد «لینگانگ» در ناحیه «پودانگ» خط تولید جدیدی با ظرفیت ساخت ماهانه ۱۰۰ هزار ویفر ۱۲ اینچی بسازد. این پروژه با تمرکز بر ساخت مدارهای مجتمع و فناوری‌هایی پیاده‌سازی خواهد شد که مختص گره‌های ۲۸ نانومتری و بالاتر هستند.

SMIC در این راه با Lingang FTZ همکاری خواهد کرد و به دنبال سرمایه‌گذاران بیشتر خواهد بود. بخشی از سهام SMIC در اختیار دولت چین قرار دارد و به همین خاطر از حمایت دولتی برخوردار است.

چین در سال‌های اخیر میلیاردها دلار سرمایه به SMIC تزریق کرده تا این شرکت حرفی برای زدن در مقابل رقبای ژاپنی، کره‌ای و آمریکایی داشته باشد، ولی SMIC با رقبای اصلی خود فاصله زیادی دارد. طرح جدید کارخانه SMIC در شرایطی اعلام می‌شود که آن‌ها چندی پیش از احداث کارخانه‌های جدیدی در شنژن و پکن خبر داده بودند.

شرکت SMIC در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار دارد و نمی‌تواند از فناوری‌های تولید ایالات متحده استفاده کند یا با شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته باشد. این شرکت نیز در کنار هواوی به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا تلقی می‌شود ولی هر دو کمپانی تاکنون بارها اتهامات وارده به خود را رد کرده‌اند.

تحریم‌ها مانع از پیشبرد اهداف و برنامه‌های SMIC برای تبدیل شدن به یکی از تراشه‌سازان تراز اول جهان شده‌اند، اما این محدودیت‌ها جلوی فعالیت‌های SMIC را نگرفته و این شرکت همچنان عملکرد مالی بسیار خوبی داشته است. از عوامل تاثیرگذار در بهبود عملکرد SMIC می‌توانیم به کمبود جهانی تراشه اشاره کنیم.

منطقه آزاد لینگانگ که به عنوان محل ساخت این کارخانه انتخاب شده، میزبان خطوط تولید چند شرکت دیگر از جمله تسلا و Amperex Technology Co است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی