ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین برای شناسایی جنگنده‌های پنهان‌کار رادار کوانتومی توسعه می‌دهد

دانشمندان در چین ظاهرا مشغول کار روی فناوری رادار کوانتومی جدیدی هستند که می‌تواند با ایجاد یک طوفان الکترومغناطیسی کوچک، جنگنده‌های پنهان‌کار را شناسایی کند. اگرچه تردیدهایی درباره چنین سیستمی وجود دارد، اما در صورت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دانشمندان در چین ظاهرا مشغول کار روی فناوری رادار کوانتومی جدیدی هستند که می‌تواند با ایجاد یک طوفان الکترومغناطیسی کوچک، جنگنده‌های پنهان‌کار را شناسایی کند. اگرچه تردیدهایی درباره چنین سیستمی وجود دارد، اما در صورت دستیابی به این فناوری، معادلات درباره جنگ‌های هوایی تغییر می‌کنند و چین در این جنگ‌ها دست بالا را خواهد داشت.

آنطور که وب‌سایت SCMP گزارش کرده، مقاله محققان چینی هنوز مورد داوری قرار نگرفته و البته کارشناسان کشورهای دیگر هم چنین موضوعی را زیرسوال می‌برند. در حقیقت این اولین باری نیست که محققان چینی ادعاهای بزرگی را درباره عملکرد رادارهای کوانتومی مطرح می‌کنند، اما ماجرا از چه قرار است؟

رادارهای معمولی دارای یک دیش ثابت یا چرخان هستند، اما طراحی رادارهای کوانتومی بیشتر شبیه به یک تفنگ است و شتاب الکترون‌ها را تقریبا به سرعت نور می‌رسانند. زمانی که آن‌ها از لوله پیچ در پیچ در معرض میدان‌های مغناطیسی قدرتمند عبور می‌کنند، گردابی از امواج مایکروویو ایجاد می‌کنند که مانند یک گردباد افقی به سمت جلو حرکت می‌کنند.

اگر این روند با موفقیت تکمیل شود، سیستم رادار کوانتومی مدنظر چینی‌ها می‌تواند عملکردی بالاتر از هر سیستم راداری در گذشته داشته باشد. با این حال همچنان برای دستیابی به این فناوری یک «اگر» بزرگ وجود دارد و نمی‌توان تضمینی برای آن ارائه کرد.

با وجود چنین موضوعی، مزایای این سیستم باعث شده که دانشمندان به آن توجه کنند چرا که با افزایش پنهان‌کاری جنگنده‌ها، کشورها به سیستم قدرتمندتری برای شناسایی آن‌ها نیاز دارند.

محققان به این موضوع اشاره می‌کنند که ذرات بنیادی بکار گرفته شده در این طوفان الکترومغناطیسی مصنوعی می‌توانند خصوصیات عجیبی از خودشان نشان دهند. در این پژوهش هر ذره یک مومنتوم یا تکانه مارپیچی را با وجود افزایش مسافت و زمان حفظ کرد. طبق پیش‌بینی تحقیقات اینشتین، چنین خصوصیتی از نظر فیزیکی غیرممکن است، اما محققان اصرار دارند که مکانیک کوانتومی این پیش‌بینی‌ها را دور می‌زند و رادار کوانتومی می‌تواند اهدافی را ببیند که رادارهای عادی قادر به دیدنشان نیستند.

دانشمندان چینی می‌گویند این سیستم نه تنها می‌تواند هواپیماهای پنهان‌کار را از فاصله دور شناسایی کند، بلکه در آب و هوای نامساعد هم به خوبی کار می‌کند.

همانطور که در ابتدا گفتیم، کارشناسان خارجی ادعاهای دانشمندان چینی را رد می‌کنند، با این حال اگر چین واقعا بتواند به چنین فناوری دست پیدا کند، یک مزیت بزرگ برای دولت پکن به حساب می‌آید و البته دنیای جنگنده‌های پنهان‌کار تغییرات بزرگی را تجربه خواهد کرد.

در حال حاضر اکثر جنگنده‌ها نمی‌توانند بطور کامل پنهان‌کار باشند چرا که امواج الکترومغناطیسی را منعکس می‌کنند. جنگنده‌های آمریکایی مانند F-22 رپتور و F-35 اکثر امواج رادار را از طریق یک پوشش مخصوص جذب می‌کنند و همچنین با ساختار مخصوصی، تا جای ممکن پنهان‌کار هستند. چنین رویکردی یک مزیت برای دولت واشنگتن به حساب می‌آید، اما شاید در آینده با دستیابی به رادار کوانتومی، این چین باشد که در جنگ‌های هوایی بالاتر قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • yosof
    yosof | ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

    همین الانش هم با رادارهای سه بعدی میشه وجب به وجب پرنده های پنهانکار رو دید.چه برسه رادارهای نسل آینده

مطالب پیشنهادی