ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن آسترازنکا
علمی

فناوری واکسن کرونا آسترازنکا احتمالا می‌تواند برای درمان سرطان هم موثر باشد

دانشمندان توسعه‌دهنده واکسن کرونا آکسفورد/آسترازنکا در حال استفاده از فناوری یکسانی برای توسعه واکسن درمانی سرطان هستند که در آزمایش‌های حیوانی، عملکرد مناسبی از خودش نشان داده است. دلایل زیادی برای موثر و کارآمد بودن ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

دانشمندان توسعه‌دهنده واکسن کرونا آکسفورد/آسترازنکا در حال استفاده از فناوری یکسانی برای توسعه واکسن درمانی سرطان هستند که در آزمایش‌های حیوانی، عملکرد مناسبی از خودش نشان داده است.

دلایل زیادی برای موثر و کارآمد بودن واکسن آسترازنکا برای مقابله با کووید-۱۹ وجود دارد. برخلاف شایعات منتشر شده این واکسن باعث لختگی خون نمی‌شود و ظاهرا در برابر گونه‌های جدید این ویروس هم موثر است. بنابراین شاید فناوری مورد استفاده در آن برای سایر بیماری‌ها هم کارایی داشته باشد.

طبق گزارش بلومبرگ، پژوهش‌ها نشان می‌دهند فناوری این واکسن می‌تواند برای درمان سرطان هم موثر واقع شود. این پژوهش‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای داشته‌اند و آزمایش‌های انجام‌ شده روی حیوانات آزمایشگاهی برای درمان سرطان جواب داده‌اند. این روش درمانی شامل تزریق دو دوز واکسن می‌شود.

استفاده از واکسن برای درمان سرطان

پژوهشگران اذعان کرده‌اند که تزریق واکسن به موش‌های آزمایشگاهی باعث کاهش اندازه تومور و افزایش میزان بقا شده و این روش درمانی جدید آماده ورود به مرحله آزمایش‌های انسانی در سال جاری میلادی است. در نخستین مرحله آزمایش انسانی، ۸۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه بررسی خواهند شد. در صورتی که آزمایش‌های بالینی موثر باشند، واکسن آسترازنکا می‌تواند تحولی بزرگ در روش‌های درمانی سرطان ایجاد کند.

در روش درمانی آکسفورد از حامل واکسن کووید-۱۹ برای انتقال کدهای ژنتیکی استفاده می‌شود و بدن هم دو پروتئین موجود روی سطح اکثر سلول‌های سرطانی (نه همه آن‌ها را) هدف قرار می‌دهد.

فناوری واکسن می‌تواند موجب واکنش قوی سلول‌های T شود. این سلول‌های T شامل سلول‌های T کشنده‌ای می‌شوند که می‌توانند در ابتدا سلول‌های سرطانی را شناسایی کنند و سپس برای کشتن آن‌ها و همچنین کمک به سلول‌های کمک‌‌کننده T برای سازماندهی حملات علیه سرطان، تحریک شوند.

مقاله پژوهشگران در ژورنال «ImmunoTherapy of Cancer» منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی