ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

10کالا
تکنولوژی

گفتگو با مدیرعامل 10کالا: به دنبال تسهیل خرید اقساطی برای مشتریان‌مان هستیم

فروشگاه 10کالا با هدف خرید آسان اقساطی کالا متولد شد و اکنون مجموعه‌ای متنوع از محصولات در حوزه دیجیتال، لوازم منزل، سرگرمی و ... را به مشتریانش عرضه می‌کند و پلی است بین تامین کنندگان ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

فروشگاه 10کالا با هدف خرید آسان اقساطی کالا متولد شد و اکنون مجموعه‌ای متنوع از محصولات در حوزه دیجیتال، لوازم منزل، سرگرمی و ... را به مشتریانش عرضه می‌کند و پلی است بین تامین کنندگان کالا و افرادی که تمایل دارند کالاهای مورد نیازشان را قسطی خریداری کنند.

اگرچه با وجود تورم سالانه در ایران هنوز بحث فروش اقساطی آن طور که باید جا نیفتاده است اما شاهد فعالیت تخصصی برخی از فروشگاه‌های سنتی و آنلاین در زمینه فروش اقساطی هستیم. 10کالا یکی از همین معدود فروشگاه‌هایی است که توسط مدیران با سابقه در حوزه IT راه‌اندازی شده و شعارش «آسان، اقساطی خریدکن» است.

«بخشیان»، مدیرعامل 10کالا در گفت‌وگویی با دیجیاتو ضمن اشاره به سابقه نحوه فعالیت این فروشگاه از اهداف 1400 و تلاش برای ارائه بازار سنتی روی بستر دیجیتال سخن گفت. 

سابقه 20ساله در حوزه IT

سابقه کاری بخشیان به اواخر دهه 70 باز می‌گردد که در مکان فعلی فروشگاه 10کالا، شرکت «تماس گستران برتر» در حوزه isp شروع به فعالیت کرد. این شرکت در آن زمان با 200 خط زوج تلفن یکی از ispهای مطرح تهران بود.

آن‌ها به مرور بستر فعالیت خود را رشد داده و تبدیل به یکی از اولین شرکت‌هایی شدند که روی خطوط A1 سرویس VOIP را ارائه می‌کردند. در همان زمان نیز شرکت ارتباط به سوی هزاره تاسیس شد.

آن طور که بخشیان به دیجیاتو می‌گوید یکی از بزرگترین اختلال‌های شبکه اینترنت در ایران در پی قطع فیبر نوری اینترنت در فجیره امارات در سال 87، اتفاق بدی را برای آن‌ها رقم زده و منجر به ورشکستگی شرکت‌شان شد:

«پس از این اتفاق با توجه به بزرگ شدن شرکت‌ها در زمینه isp، به عنوان نماینده مبین نت و ایرانسل فعالیت خود را ادامه دادیم. سپس به واردات مودم جیبی روی آوردیم. در همان زمان با توجه به این که کاربران‌مان امکان پرداخت کامل هزینه مودم و سرویس اینترنت را نداشتند، جرقه فروش اقساطی زده شد.»

به گفته وی تامین و فروش تجهیزات کامپیوتری در دهه 80 و 90 به دوستان آشنایان‌شان باعث شد تا سابقه و آشناییتی با این بازار داشته از همین روی توانستند شبکه خود را گسترش دهند.

در ابتدا همکاری آن‌ها با واردکنندگان و توزیع‌کنندگان موبایل و لپ‌تاپ گسترش یافته و فعالیت جدی خود را در بستر تلگرام آغاز کردند. سپس ضمن مذاکره با باشگاه مشتریان شرکت‌های مختلف، دایره فعالیت خود را رفته رفته گسترش دادند. بخشیان در این باره به دیجیاتو گفت: «در حال حاضر حدود یک سالی است که کسب‌وکارمان را توسعه داده‌ایم. فضای شرکت را بزرگ و متحول کردیم و تمرکز خود را روی 10کالا گذاشته‌ایم.»

آسان، اقساطی خریدکن

بخشیان در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که با چه هدفی وارد بازار فروش اقساطی شدید، می‌گوید با توجه به افزایش روز افزون نیاز جوان‌ها و جامعه در کنار کاهش سبد درآمد خانوار و قدرت خرید مردم، فرصت را مغتنم شمردیم تا افرادی که روی درآمد آینده خود حساب کردند اما مایل‌اند تا از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند بتوانند از طریق 10کالا، محصول مورد نیازشان را خریداری و پول آن را چندماه بعد پرداخت کنند.

او با اشاره به شعار «آسان، اقساطی خرید کن» می‌گوید بسیاری از مشتریان ما افراد شاغلی هستند که نمی‌خواهند سرمایه در گردش خود را به صورت یکجا برای گوشی یا لپ‌تاپ 40 میلیون تومانی هزینه کنند از همین روی به سراغ ما می‌آیند.

مدیرعامل 10کالا آینده این بازار را بسیار روشن می‌داند و اعتقاد دارد بازار فروش اقساطی بسیار گسترده بوده و جای کار بسیاری دارد: «شما هر چقدر هم سرمایه داشته باشید، این بازار آن را جذب می‌کند. از همین روی برخی از شرکت‌های رقیب ما که از بزرگان فروش اینترنتی هستند، قادر به ورود به این مسیر با سرمایه خود نبوده و مجبور به همکاری با شرکت‌های لیزینگی شدند.  در خارج از کشور نیز بحث اعتبار، مساله مهمی است و در اکثر کشورها، خرید نقدی صورت نمی‌گیرد.»

شرایط فروش اقساطی

میزان اعتبار خرید قسطی کالا از فروشگاه 10کالا در خرید اول 7 میلیون تومان است که در خرید دوم به 15 میلیون تومان افزایش می‌یابد. مشتریان بایستی 30 تا 50 درصد از هزینه اولیه کالا را پرداخت کرده و اقساط آن را با سود مشارکت 3.5درصد طی 3 تا 5 ماه می‌توانند پرداخت کنند.

بخشیان در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر شرایط فروش اقساطی 10کالا می‌گوید شرایط نرمالی را پیش پای مشتریان‌مان قرار داده‌ایم. خریدار بایستی دسته چک صیادی داشته و چک برگشتی نداشته باشد. فرمی در سایت 10کالا جهت اعتبارسنجی افراد قرار گرفته که با واردسازی اطلاعات هویتی، محل سکونت، حساب بانکی و معرفی یکی از آشنایان خود، ظرف 48 ساعت اعتبارسنجی می‌شوند.

به گفته وی اعتبارسنجی براساس سامانه صیاد صورت گرفته و در صورتی که حساب فرد مشکلی نداشته باشد، فروش اقساطی به وی صورت می‌پذیرد. همچنین اگر قرار به اعطای اعتبار بیشتری به افراد باشد، به پرینت سه ماهه حساب و مدارک اشتغال به کار فرد نیاز است.

در حال حاضر فروشگاه 10کالا با سامانه‌های اعتبارسنجی فعال در کشور هیچ همکاری نداشته اما بخشیان امکان همکاری در آینده را رد نمی‌کند.

10کالا

او در ادامه به همکاری با سازمان‌ها اشاره کرده و به دیجیاتو می‌گوید تجربه چندین ساله عرضه کالای اقساطی، شرکت را بر آن داشته است که قرارداد همکاری با شرکت‌ها و موسسات و باشگاه‌های کارمندان منعقد نماید. با عقد قرارداد و معرفی متقاضیان، فروشگاه 10کالا شرایط بهتری را برای متقاضی فراهم آورده و با توجه به اینکه مشتری از جانب یک موسسه معتبر معرفی شده است، استعلام اعتباری آن راحت‌تر انجام می‌شود. همچنین بنا بر پتانسیل خرید و تراکنش مالی آن مجموعه، میزان پیش پرداخت و سود مشارکت می‌تواند کاهش و مدت اقساط افزایش یابد.

مزایای رقابتی 10کالا

امروزه با توجه به بالا گرفتن رقابت بین کسب‌وکارها، مزیت رقابتی بسیار حائز اهمیت است. بخشیان در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر مزیت رقابتی 10کالا گفت: «اولین مزیت ما تحویل سریع است. بارها پروسه آشنایی مشتری با ما و اعتبارسنجی، خرید کالا و تحویل چک، کمتر از یک روز زمان برده است.»

او تنوع کالا در 10کالا را یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی فروشگاه خود می‌داند و می‌گوید بسیاری از شرکت‌ها روی یک حوزه مانند محصولات تکنولوژی متمرکز هستند اما ما هیچ محدودیتی برای تامین خواسته مشتریان‌مان ندارید.

به گفته بخشیان، فروش قسطی کالای دست دوم از دیگر مزیت‌های 10کالا است:

«کمتر فروشگاه آنلاینی را می‌بینید که کالای دست دوم از افراد خریداری کند اما ما این فرصت را به کاربران‌مان داده‌ایم تا به جای ثبت آگهی فروش کالای خود در پلتفرم‌های آنلاین آگهی، محصول دست دوم خود را به ما فروخته و آن را نقدا خریداری کرده یا به عنوان پیش پرداخت خرید محصول قسطی از 10کالا می‌پذیریم. همچنین کالاهای دست دومی که از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل پیدا کردیم را به صورت قسطی به مشتریان‌مان عرضه می‌کنیم.»

10کالا

وی در ادامه با بیان این که هدف‌گذاری خاصی برای افزایش تعداد محصولات‌مان در 10کالا نداریم، به دیجیاتو می‌گوید با توجه به ارتباطات گسترده‌مان، هیچ محدودیتی برای اضافه کردن کالا نداریم. ماهانه حداقل چند محصول جدید به 10کالا اضافه می‌شود و براساس فضای دوستانه‌ای که با مشتریان خود داریم، براساس درخواست آن‌ها محصول جدیدی را عرضه می‌کنیم: «ما براساس درخواست مشتری و نبض بازار اقدام به اضافه کردن محصول می‌کنیم و طبق نیاز بازار جلو می‌رویم.»

مدیرعامل 10کالا در این رابطه به فروش اقساطی بلیت هواپیما و تورهای مسافرتی با همکاری با الی گشت اشاره کرده و می‌گوید با توجه به تخصصی بودن ماجرا زیاد روی آن مانور نداده‌ایم اما مشتریان‌مان می‌توانند از سایت الی گشت و با اعتبار 10کالا، جهت خرید بلیت و تور اقدام کنند.

از تاثیر کرونا تا برنامه 1400

نزدیک به 2 سال است که پاندمی کرونا در ایران، شرایط را برای کسب‌وکارها غیرقابل پیش‌بینی ساخته است. عده‌ای مجبور به تعطیلی کار خود شده و برخی از گروه‌های کاری نیز با کرونا رونق پیدا کرده‌اند.

بخشیان در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر این که کرونا چه تاثیری روی کسب‌وکارشان گذاشته، می‌گوید هم‌زمانی استارت بازسازی شرکت با شیوع کرونا شرایط سختی را با توجه به دورکاری نیروها ایجاد کرده است. اما با فراهم شدن زیرساخت‌ها، با توجه به تعطیلی‌های چندباره کسب‌وکارهای سنتی در پی شیوع موج‌های مختلف کرونا، استقبال از 10کالا افزایش یافته است. همچنین افزایش علاقه کاربران به خرید غیر حضوری نیز در فروش این فروشگاه تاثیر داشته است.

او در پایان به برنامه 10کالا برای سال 1400 اشاره کرده و گفت: «ما به دنبال افزایش 2 برابری فروش خود تا پایان 1400 هستیم. همچنین می‌خواهیم با اضافه کردن محصولات بیشتر، زنجیره تامین خود را گسترش داده و این فرصت را در اختیار تولیدکنندگانی که امکان فروش اقساطی ندارند، قرار دهیم تا به ارائه محصولات خود از طریق سایت ما بپردازند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Fardad Alimo
    Fardad Alimo | ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

    متاسف ام برای ایرانیان ، که هر حقه بازی و کلاه برداری در آن مجاز است، اگر اقتصاد مهندسی خوانده باشید متوجه میشوید که در قسمت محاسبه اقساط اشتباهی وجود دارد . اولا درصد بهره را 3.5 درصد قید کرده که ننوشته ماهانه است یا سالانه. ( فرض بر اینکه ماهانه باشد) بهره 3.5 درصد برای 5 ماه میشود 3.5x5÷2 = به عبارتی برای 5 ماه باید 8.75 درصد سود اخذ شود. ولی 17.5 درصد سود اخذ میشود، یعنی ماهانه 7 درصد سود، یعنی بهره ی سالانه 84 درصد . مهم نیست چند درصد ولی اینکه بنویسی 3.5 درصد و 7 درصد سود بگیری دزدی و حرام است.

  • محمد حسن اقاسی
    محمد حسن اقاسی | ۱۵ شهریور ۱۴۰۰

    خدمات اقای بخشیان عزیز از سال۸۸ باهاشون در ارتباطم و با دیتاگستران زنبق تعامل سازنده ای داشتن از نظر تخفیف و مشتری مداری حرف اول را در سایر خدمات دهندگان میزنند . ارسال کالا اصل و با کیفیت اصل کارشون هست
    خداوند بر سلامتیشان بیفزاید

  • noisymind
    noisymind | ۱۵ شهریور ۱۴۰۰

    فروشگاهی که اون بالا زده باشه به علت نوسانات قیمت، قیمت درج شده قطعی نیست و قبلش با شماره فلان تماس بگیرید یعنی قابل اطمینان نیست و همه اجناسی که زده رو هم حتی ممکنه موجود نداشته باشه!

مطالب پیشنهادی