ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیجی‌تک؛ اندروید و iOS در برابر حریم خصوصی

اندروید و iOS بیشترین تعداد کاربر در جهان را به خود اختصاص داده‌اند و کمتر کاربری را پیدا می‌کنید که زندگی خود را وابسته به یکی از این دو سیستم‌عامل نبیند. در نتیجه هر کاربری تعداد زیادی داده در اختیار دو کمپانی اپل و گوگل قرار می‌دهد که دقیقا نمی‌دانیم با آن‌ها چه کار می‌کنند. در این ویدیو به سراغ حجم اطلاعاتی که این دو جمع‌آوری می‌کنند رفته‌ام.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

در ابتدا اجازه دهید با مدل تجاری دو کمپانی گوگل و اپل بشتر آشنا شویم. بر اساس داده‌های وب‌سایت استاتیستا از درآمد‌های دو کمپانی اپل و گوگل، می‌دانیم که ۸۰ درصد درآمد گوگل از طریق تبلیغات و بالغ بر ۵۰ درصد درآمد اپل از فروش دیوایس و به خصوص آیفون به دست می‌آید. در نتیجه از همین نوع درآمدی می‌توان گفت که کدام کمپانی به داده کاربر برای ادامه حیات خود نیاز بیشتری دارد.

اندروید

در کنار این دو منبع درآمدی، کمپانی‌ها عموما بر مبنای سه دلیل به سراغ جمع‌آوری داده می‌روند:

۱) کاربران را به عنوان یک بستر بزرگ در نظر می‌گیرند تا ویژگی‌های جدید نرم‌افزاری را مورد بررسی قرار دهند. این مورد را می‌توان به جامعه بتا تسترها نیز بسط داد.

۲) به کمک داده‌های جمع‌آوری شده، هر کمپانی می‌تواند به این نتیجه برسد که کاربر بیشتر از کدام ویژگی برنامه یا سیستم‌عامل خود استفاده می‌کند تا آن را توسعه دهد یا حتی بخش‌های کم کاربر را حذف کند.

۳) دلیل سوم می‌شود اکوسیستم هر کمپانی. هم گوگل و هم اپل هر دو اکوسیستم‌های قدرتمندی دارند و در نتیحه طبیعیست که برای نگه داشتن کاربر در اکوسیستم خود داده بیشتری جمع‌آوری کنند و به کمک همان داده‌ها، تبلیغات هدف‌دار به کاربر نشان دهند تا همچنان آن‌ها را ترغیب به استفاده از سرویس‌های خود کنند.

اندروید

به عنوان نکته اضافی این را در نظر بگیرید که در عصر ارتباطات داده یعنی پول و درآمد. همه کمپانی‌ها هم در نهایت به دنبال درآمدزایی هستند و در نتیجه منطقی است که از داده‌های ما و سیستم‌عامل‌هایی که به رایگان در اختیارمان گذاشته‌اند به دنبال درآمدزایی باشند.

در رابطه با حجم و نوع داده جمع‌آوری شده باید به تحقیقات دانشگاه «Trinity College» در کشور ایرلند رجوع کنیم. بر اساس این تخقیقات، سیستم‌عامل اندروید ۲۰ برابر داده بیشتری جمع‌آوری می‌کند در حالی که iOS داده‌های متنوع‌تری از کاربر درخواست می‌کند. در رابطه با نوع داده‌های جمع‌آوری شده در ویدیو فوق بیشتر توضیح داده‌ام و پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندید. لازم به ذکر است که لایک و سابسکرایب کانال یوتوب دیجیاتو نیز امتیازی اضافی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.