ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نگاه نزدیکتری به کلئوپاترا: سیارکی که دو قمر دارد!

محققان اخیرا نگاه نزدیکتری به یکی از سیارک‌های بزرگ و عجیب نزدیک به زمین انداختند و متوجه شدند که این سیارک بزرگتر از چیزی است که قبلا فکر می‌کردند. این سیارک که به نام یکی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۷

محققان اخیرا نگاه نزدیکتری به یکی از سیارک‌های بزرگ و عجیب نزدیک به زمین انداختند و متوجه شدند که این سیارک بزرگتر از چیزی است که قبلا فکر می‌کردند. این سیارک که به نام یکی از ملکه‌های مصر، کلئوپاترا (Kleopatra) نامگذاری شده است، ۲۷۰ کیلومتر طول دارد و شبیه به یک دَمبل است. قمرهای این سیارک را نیز به نام فرزندان این ملکه الکس‌هلیوس (AlexHelios) و کلئوسلن (CleoSelene) نامگذاری کرده‌اند.

گروهی از منجمان از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی استفاده کردند تا تصاویر بهتری از این سیارک عجیب تهیه کنند. مطالعه آن‌ها در روز گذشته در ژورنال «نجوم و اخترفیزیک» منتشر شد. آن‌ها با این داده‌ها توانستند متوجه شوند که یکی از لوب‌های این سیارک بزرگتر از دیگری است. علاوه بر این، توانستند طول این سیارک را برای بار دیگر به دست آوردند که طبق محاسبات چیزی بزرگتر از طول استان کرمانشاه است.

قمرهای الکس‌هلیوس و کلئوسلن

مقاله دومی نیز در همان روز در همان نشریه چاپ شد که محققان در آن مدار قمرهای کلئوپاترا را اصلاح کردند و با آن توانستند حجم واقعی این سیارک را به دست آورند. بر خلاف انتظار آن‌ها، حجم واقعی این سیاره یک سوم چیزی بود که قبلا محاسبه شده بود. با توجه به این محاسبات کلئوپاترا یک سیارک فلزی است. با این حال، به نظر می‌رسد که کلئوپاترا تکه سنگی متشکل از تعداد زیادی سنگریزه متخلخل است و یک قطعه یکپارچه آهنی نیست.

چنین سیارک‌هایی در فضا غیرمعمول نیستند. ناسا به تازگی فضاپیمای اوریسیس-رکس خود را برای بررسی بیشتر سیارکی به نام بنو فرستاد و از آن نمونه برداری کرد و مشخص شد که ساختار این سیارک نیز به همین شکل است. این سنگ‌های فضایی وقتی شکل می‌گیرند که مواد پخش شده از یک انفجار در فضا به یکدیگر می‌چسبند و جرم جدیدی را به وجود می‌آورند. محققان احتمال می‌دهند که قمرهای کلئوپارترا هم به همین شکل به وجود آمده‌اند.

آن‌ها امیدوارند تا بتوانند از تلسکوپهای قوی‌تری برای بررسی بیشتر این سیارک استفاده کنند تا شاید بتوانند حقایق جالب‌تری را درباره آن متوجه شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی