ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس با نمایشگر پروموشن ۱۲۰ هرتزی و دوربین قدرتمند معرفی شدند

اپل در رویداد ۲۳ شهریور خود از جدیدترین گوشی‌های هوشمندش رونمایی کرد که قدرتمندترین آن‌ها، آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس هستند. این گوشی‌های هوشمند به چیپ پرقدرت A15 Bionic مجهز شده‌اند، از دوربین سه‌گانه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۳

اپل در رویداد ۲۳ شهریور خود از جدیدترین گوشی‌های هوشمندش رونمایی کرد که قدرتمندترین آن‌ها، آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس هستند. این گوشی‌های هوشمند به چیپ پرقدرت A15 Bionic مجهز شده‌اند، از دوربین سه‌گانه جدیدی بهره می‌برند، به نمایشگر بهبودیافته پروموشن با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز مجهز شده‌اند و حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت دارند.

فهرست مطالب

نمایشگر پروموشن

نمایشگر سوپر رتینا XDR مورد استفاده در این گوشی‌های هوشمند ابعاد یکسانی با نسل گذشته دارد و شاهد تجهیز آیفون ۱۳ پرو به پنل ۶.۱ اینچی و 13 پرو مکس به صفحه نمایش ۶.۷ اینچی هستیم. با وجود چنین موضوعی، ابعاد ناچ بالای نمایشگر آن‌ها اندکی کاهش پیدا کرده تا استاتوس بار iOS به فضای بیشتری دسترسی داشته باشد.

علاوه بر این، با نمایشگر پروموشن هم روبه‌رو هستیم که از رفرش ریت متغیر از ۱۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. همانطور که می‌توان حدس زد، با کاهش رفرش ریت مصرف انرژی هم کمتر می‌شود و شارژدهی دستگاه افزایش می‌یابد.

تراشه A15 Bionic

کوپرتینویی‌ها در این گوشی‌های هوشمند از جدیدترین تراشه‌شان یعنی A15 Bionic استفاده کرده‌اند. این تراشه ۵ نانومتری از ۱۵ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و نسبت به رقبایش عملکرد بسیار بالاتری دارد. به گفته اپل این چیپ در بحث یادگیری ماشینی هم سریعتر از قبل شده است.

این تراشه از ۶ هسته پردازشی بهره می‌برد که ۲ هسته آن قدرت بالایی دارند و ۴ هسته‌اش کم‌مصرف هستند تا تعادل مناسبی میان قدرت و مصرف ایجاد کند.

به گفته اپل، A15 Bionic سریعترین تراشه در دنیای موبایل محسوب می‌شود که CPU آن نسبت به تراشه‌های رقیب تا ۵۰ درصد سرعت بالاتری دارد و GPU مورد استفاده در این تراشه از ۴ هسته بهره می‌برد که البته در مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۳ به ۵ هسته می‌رسد. طبق ادعای کوپرتینویی‌ها، عملکرد گرافیکی این تراشه نسبت به رقبا تا ۳۰ درصد سریعتر است.

دوربین سه‌گانه جدید

از تراشه که بگذریم به دوربین اصلی سه‌گانه جدید این گوشی‌های هوشمند می‌رسیم. دوربین اولترا واید این دستگا‌ه‌ها می‌تواند در شرایط نوری ضعیف عملکرد بهتری در مقایسه با گذشته داشته باشد، دوربین تله‌فوتو آن‌ها حالا می‌تواند زوم اپتیکال ۳ برابری را در اختیار کاربران قرار دهد و همچنین در حالت کلی با زوم اپتیکال ۶ برابری روبه‌رو هستیم.

دوربین تله‌فوتو این دستگاه‌ها ۷۷ میلی‌متری است و همچنین دوربین اولترا واید آن با دریچه دیافراگم f/1.8ُ از فوکوس خودکار بهره می‌برد. بهبود عملکرد این دوربین در شرایط نوری ضعیف ۹۲ درصد است.

دوربین اصلی این گوشی‌های هوشمند از دریچه دیافراگم f/1.5 بهره می‌برد و همچنین اندازه پیکسل ۱.۹ میکرومتری دارد که به گفته اپل، بزرگترین سنسور این کمپانی تا به امروز به حساب می‌آید.

تمام دوربین‌های این دستگاه از حالت شب بهره می‌برد و همچنین به حالت ماکرو جدیدی مجهز شده‌اند. اپل همچنین برای دوربین این دو گوشی هوشمند از فناوری لرزشگیر «سنسور شیفت» هم استفاده کرده است.

در بخش نرم افزار با پروفایل‌های عکاسی جدیدی روبه‌رو هستیم که عملکردی شبیه به فیلترهای دوربین سنتی دارند، هرچند با کمی چاشنی عکاسی محاسباتی. در بخش فیلمبرداری با قابلیت فوکوس سینمایی روبه‌رو هستیم که در تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۳ به چشم می‌خورد.

آیفون ۱۳ پرو می‌تواند در حالت ProRes ویدیوهای 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. ProRes یک فرمت ویدیویی باکیفیت است که کنترل بیشتری برای ویرایش ویدیوها در اختیار ادیتورها قرار می‌دهد. البته به گفته اپل، در نسخه ۱۲۸ گیگابایتی تنها به رزولوشن 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه برای حالت ProRes دسترسی خواهید داشت.

افزایش شارژدهی

شارژدهی باتری این دستگاه‌ها هم نسبت به نسل گذشته بهبود پیدا کرده و حالا آیفون ‍۱۳ پرو نسبت به آیفون ۱۲ پرو تا ۱.۵ درصد شارژدهی بالاتری دارد و عمر باتری مدل پرو مکس هم نسبت به نسل قبلی ۲.۵ ساعت بیشتر شده است.

در کنار شارژدهی بالاتر، با فضای ذخیره‌سازی بیشتری هم روبه‌رو هستیم و اپل آیفون 13 پرو و پرو مکس را در نسخه‌های 128 گیگابایتی تا 1 ترابایتی به بازار عرضه می‌کند تا بیشترین حافظه داخلی را در میان تمام گوشی‌های اپل تا به امروز داشته باشند.

قیمت و تاریخ عرضه

آیفون ۱۳ پرو با قیمت پایه ۹۹۹ دلار و آیفون 13 پرو مکس با قیمت پایه ۱۰۹۹ دلار به فروش می‌رسند. پیش فروش این محصولات از جمعه همین هفته آغاز می‌شود و از تاریخ ۲ مهر ماه در اختیار خریداران قرار می‌گیرند. کاربران می‌توانند این گوشی‌های هوشمند را در رنگ‌های گرافیکی، طلایی، نقره‌ای و آبی روشن سفارش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • itookan
    itookan | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

    مدیر محترم دیجاتو - نماد اخبار تکنولوژی در ایران - به خدا صحیح نیست تو هر صفحه یه پیغام نشون بدی برای اینکه کاربرها نوتیفیکیشن رو فعال کنن. حذفش کن لطفا.

  • FAEZ_DEV
    FAEZ_DEV | ۲۳ شهریور ۱۴۰۰

    الان دیگه فن بویای سامسونگ و شیائومی و ... حرفی برای گفتن ندارن

    • itookan
      itookan | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

      من فن بوک برند خاصی نیستم. امسال هم آیفون ارتقاء فوق‌العاده‌ای پیدا کرده ولی خاک بر سرش که هنوز این ناج زشت و مسخره رو حذف نکرده. اگه این ناج رو نداشت شاید منم خریدار بودم.

مطالب پیشنهادی