ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استارتاپ ایرانی فرمالو در پروژه شتابدهی فیسبوک شرکت می‌کند؛ جایی در میان بزرگان

مدیرعامل فرمالو در گفت‌وگو با دیجیاتو ضمن اعلام خبر ورود به پروژه شتابدهی فیسبوک، می‌گوید با استفاده از قدرت این شرکت به دنبال گسترش فرمالو و محصولاتش هستند تا امکان استفاده از این پلتفرم را ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

مدیرعامل فرمالو در گفت‌وگو با دیجیاتو ضمن اعلام خبر ورود به پروژه شتابدهی فیسبوک، می‌گوید با استفاده از قدرت این شرکت به دنبال گسترش فرمالو و محصولاتش هستند تا امکان استفاده از این پلتفرم را برای میلیون‌ها بیزینس همکار فیسبوک فراهم سازند.

پلتفرم فرمالو در زمینه مدیریت و تحلیل اطلاعات شرکت‌ها فعالیت کرده و در تلاش است تا تحلیل داده‌ها را ساده و خودکار کند.

این شرکت اخیرا با اعلام «فرخ شهابی»، مدیرعامل فرمالو توانسته در پروژه شتابدهی فیسبوک شرکت کند. پروژه‌ای که به بیان شهابی با هدف تحلیل داده و اتوماسیون کسب‌وکارها راه‌اندازی شده و 20 استارتاپ بزرگ از اروپا و آمریکا در آن حاضر هستند:

«با توجه به این که امسال تمرکز پروژه شتابدهی فیسبوک روی تحلیل داده بوده، آن‌ها به دنبال شرکت‌هایی بودند که در این زمینه فعالیت کرده‌اند. از همین روی با تماس‌های صورت گرفته توانستیم به عنوان یکی ازکاندیداهای شرکت در شتابدهی فیسبوک حاضر شویم.»

به گفته شهابی، فیسبوک برای پروژه شتابدهی خود به دنبال تیم‌هایی بوده که در مقیاس بالا فعالیت کرده‌اند زیرا قرار است خدماتی برای چند صد میلیون کاربر ارائه شود.

او درباره هدف اصلی فرمالو از حضور در این پروژه به دیجیاتو گفت:

«قرار است با همکاری تیم فنی فیسبوک و سایر شرکت‌های پذیرفته شده، تا چند ماه آینده محصولی جدید را برای تمام تیم‌های زیرمجموعه این شرکت توسعه دهیم. همچنین می‌خواهیم از قدرت فیسبوک بهره ببریم تا فرمالو و محصولاتش را گسترش داده و امکان استفاده از این پلتفرم را برای میلیون‌ها مشتری کسب‌وکارهایی که در فیسبوک هستند فراهم کنیم.»

از ایده تولد فرمالو تا مهاجرت در پس تحریم‌ها

اما ایده فرمالو از کجا شکل گرفت؟ شهابی در پاسخ به این سوال دیجیاتو می‌گوید فرمالو در ابتدای مسیر خود یک فرم‌ساز ساده و رایگان بود که شرکت‌ها برای جمع آوری اطلاعات مشتریان خود از آن استفاده می‌کردند. اما استقبال خوب از این سیستم و نیاز بازار باعث شد تا تمرکز و سرمایه‌گذاری بیشتری روی این موضوع داشته تا سیستمی کاربردی در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل فرمالو، سابقه فعالیت این شرکت در حوزه تحلیل داده به کمک‌شان آمده تا مسیر فرمالو را به سمت تحلیل داده‌هایی ببرند که پیش از این توسط فرم‌ساز از مشتریان شرکت‌ها جمع‌آوری شده بود. از همین روی موتور آنالیز داده به این پروژه اضافه شده تا علاوه بر جمع‌آوری داده‌های مشتریان، تحلیل آن‌ها نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه سیستم جمع آوری و تحلیل دیتا دو ستون اصلی فرمالو هستند، گفت:

این سیستم موجب شد تا شرکت‌ها بتوانند از فرمالو به عنوان دیتابیس درون سازمانی خود استفاده کنند. پایگاه داده‌ای که تمام اطلاعات شرکت، مشتریان، ارتباط با مشتری، کارمندان، هماهنگی‌ها و … در آن وجود دارد. در واقع این گونه شرکت‌ها با کمک فرمالو می‌توانند اطلاعات خود را مدیریت و تحلیل کنند.»

شهابی، تسهیل تحلیل اطلاعات و داده‌ها برای شرکت‌ها را، هدف فرمالو می‌داند تا از ساخت اپلیکیشن درون سازمانی گرفته تا طراحی دیتابیس، همه سیستم‌ها برای تمامی افراد شرکت ساده‌سازی شوند. از همین روی بایستی تحلیل داده‌ها ساده و خودکار می‌شد. موضوعی که زمینه همکاری آن‌ها با فیسبوک را شکل داد.

اما با توجه به تحریم‌ها، همکاری فرمالو با فیسبوک چطور ممکن شد؟ مدیرعامل فرمالو در پاسخ به این سوال دیجیاتو به اتفاقات تلخ سال 98 و تحریم‌ها اشاره کرده و می‌گوید در پی تحریم‌های سال 98 ضربه بزرگی به این تیم وارد شده و در حال از دست دادن مشتریان بین‌المللی خود بودند از همین روی طی یک تصمیم سریع و در عرض 2 ماه کل شرکت و تیم‌ها را به خارج از کشور منتقل کرده و در اروپا فعالیت مجدد خود را آغاز کردند.

به اعتقاد وی حضور گستره فعالیت به بازارهای بین المللی با ابزارهای خوبی که در اختیارشان بوده باعث شده تا در فضای رقابتی، تلاش خود را بهتر شدن فرمالو انجام دهند، از همین روی به دنبال آسان‌سازی و اتوماسیون هر چه بیشتر محصول خود بودند تا بتوانند با سایر رقبایشان، رقابت کنند.

همکاری با 18هزار شرکت و 3 میلیون مشتری آنالیز شده

آنطور که شهابی به دیجیاتو می‌گوید آن‌ها طی چند ماه حضور در اروپا موفق به جذب یک سرمایه‌گذار اروپایی شدند و هدفشان بازار اروپا بود اما با توجه به این که این قاره از کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت و ناسازگار تشکیل شده نتوانستند به موفقیت چندانی دست یابند. از همین روی هدف‌گذاری خود را به بازارهای انگلیسی زبان مانند آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا تغییر داده و تمرکز خود را روی شرکت‌های این کشورها گذاشتند که منجر به رشد قابل توجه آن‌ها شد.

این رشد در کنار حضور محیط‌های بین‌المللی و رویدادها باعث جذب سرمایه‌گذار جدیدی از آمریکا شد و به آن‌ها کمک کرد تا سیستم‌های خود را گسترش داده و کارشان را با قدرت بیشتری، پیش ببرند.

به گفته وی فرمالو در حال حاضر با 18هزار شرکت از سراسر دنیا همکاری داشته و ظرف مدت یک سال از یک میلیون مشتری منحصر به فرد آنالیز شده به سه میلیون مشتری رسیده‌اند.

هدف‌گذاری برای آینده

حضور فرمالو به عنوان یک پایگاه داده در قلب همه شرکت‌‌های دنیا، هدف اصلی این شرکت برای آینده است. مدیرعامل فرمالو در این باره به دیجیاتو گفت:

«می‌خواهیم قدرت تحلیل داده حرفه‌ای را با سیستمی ساده و قابل فهم برای تمامی افراد پیاده‌سازی کنیم تا هر کسب‌وکاری در دنیا بتواند از داده‌ها و پتانسیل خود استفاده کرده و رشد کند. برنامه داریم تا توسعه‌دهندگان به جای برنامه‌نویسی از صفر، از استیک‌های فرمالو و دیتابیس ما استفاده کننده تا هزینه‌های مالی و زمانی آن‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و بتوانند محصولات قدرتمندی در زمان کوتاه‌تری بسازند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی