ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با مسافران Inspiration4 اسپیس ایکس آشنا شوید: ماموریتی برای شهروندان عادی

بامداد فردا چهار شهروند عادی برای اولین بار در ماموریتی به نام «Inspiration4» از سوی شرکت اسپیس ایکس به فضا فرستاده می‌شوند. یکی از این سرنشینان موسس و مدیرعامل شرکت «Shift4 Payments» است ولی بقیه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

بامداد فردا چهار شهروند عادی برای اولین بار در ماموریتی به نام «Inspiration4» از سوی شرکت اسپیس ایکس به فضا فرستاده می‌شوند. یکی از این سرنشینان موسس و مدیرعامل شرکت «Shift4 Payments» است ولی بقیه چندان ثروتمند محسوب نمی‌شوند.

اسپیس ایکس فردا ساعت ۴:۳۰ صبح در یک پنجره زمانی ۵ ساعته فرصت دارد تا در ماموریت Inspiration4 چهار شهروند عادی را به فضا بفرستد. این چهار نفر شامل «جرد آیزاکمن» ۳۸ ساله، موسس Shift4 Payments، «هیلی آرسنو» ۲۹ ساله، پزشکیار نجات‌یافته از بیماری سرطان، «کریس سمبروسکی» ۴۲ ساله، کارمند سابق نیروی هوایی آمریکا و «سیان پراکتر» ۵۱ ساله، استاد زمین‌شناسی می‌شوند.

هیلی آرسنو جوان‌ترین فرد آمریکایی و اولین کسی است که با وجود پروتز در بدنش به مدار می‌رود. سیان پراکتر هم که در سال ۲۰۰۹ نزدیک بود به یکی از فضانوردان ناسا تبدیل شود، چهارمین زن آفریقایی آمریکایی است که به فضا می‌رود.

هزینه این پرواز توسط آیزاکمن پرداخت شده ولی اسپیس ایکس اعلام نکرده که چه مبلغی از او دریافت کرده است. او در ادامه پس از رزرو این پرواز سه همسفر خود را برگزید. هدف از این ماموریت ایجاد دسترسی همگانی به فضا و فراهم‌سازی بستر انجام سفرهای شهروندی به خارج از کره زمین است.

ماموریت Inspiration4 نقش مهمی در هدف نهایی اسپیس ایکس برای فرستادن انسان به سیاره‌های دیگر ایفا می‌کند. در این پرواز اطلاعات بیولوژیکی سرنشینان (از جمله ضربان قلب و وضعیت خواب) در کنار فاکتورهای دیگری مثل ظرفیت‌های شناختی آن‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

این چهار نفر که تاکنون حدود شش ماه تمرین کرده‌اند، پیش و پس از پرواز آزمایش‌هایی انجام می‌دهند تا تاثیر سفر بر آن‌ها مشخص شود. پرواز Inspiration4 به‌صورت تمام خودکار انجام می‌شود، اما به سرنشینان آموزش داده شده تا در صورت بروز حادثه اضطراری بتوانند کنترل فضاپیما را در دست بگیرند.

پرواز Inspiration4 تا ارتفاع ۵۷۵ کیلومتری زمین بالا می‌رود و در ارتفاعی بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی و تلکسوپ هابل قرار می‌گیرد. کپسول کرو دراگون ۳ روز آن‌جا می‌ماند و با سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور زمین می‌چرخد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی