ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین سفر فضایی چهار شهروند عادی با موشک اسپیس ایکس به فضا [تماشاکنید]

برای اولین بار، چهارشهروند عادی غیر فضانورد در ماموریت Inspiration4 اسپیس ایکس، سفر فضایی سه روزه خود را با موشک فالکن ۹ آغاز کردند. هدف از این ماموریت ایجاد دسترسی همگانی به فضا و فراهم‌سازی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

برای اولین بار، چهارشهروند عادی غیر فضانورد در ماموریت Inspiration4 اسپیس ایکس، سفر فضایی سه روزه خود را با موشک فالکن ۹ آغاز کردند. هدف از این ماموریت ایجاد دسترسی همگانی به فضا و فراهم‌سازی بستر انجام سفرهای شهروندی به خارج از کره زمین است.

در این پرواز اطلاعات بیولوژیکی سرنشینان (از جمله ضربان قلب و وضعیت خواب) در کنار فاکتورهای دیگری مثل ظرفیت‌های شناختی آن‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

چهار شهروند عادی شامل «جرد آیزاکمن» ۳۸ ساله، موسس Shift4 Payments، «هیلی آرسنو» ۲۹ ساله، پزشکیار نجات‌یافته از بیماری سرطان، «کریس سمبروسکی» ۴۲ ساله، کارمند سابق نیروی هوایی آمریکا و «سیان پراکتر» ۵۱ ساله، استاد زمین‌شناسی می‌شوند.

هیلی آرسنو جوان‌ترین فرد آمریکایی و اولین کسی است که با وجود پروتز در بدنش به مدار می‌رود. سیان پراکتر هم که در سال ۲۰۰۹ نزدیک بود به یکی از فضانوردان ناسا تبدیل شود، چهارمین زن آفریقایی آمریکایی است که به فضا می‌رود.

همان‌طور که انتظار می‌رفت این پرتاب صبح روز پنجشنبه ۲۵ شهریورماه ساعت ۴:۳۲ از مرکز فضایی کندی ناسا انجام شد و به مدت حدود سه روز چهار مسافر این ماموریت در ارتفاع ۵۷۵ کیلومتری به دور زمین می‌چرخند. چهار مسافر این سفر فضایی به مدت شش ماه آموزش‌های لازم را دیده‌اند ولی فضانورد نیستند.

به گفته اسپیس ایکس، قرار است مسافران این سفر در طول مدت اقامت خود در فضا آزمایش‌های تحقیقاتی مختلفی را با موضوع وضعیت سلامت انسان در فضا به انجام برسانند. این آزمایش‌ها نقش مهمی در آینده سفرهای فضایی اسپیس ایکس خواهد داشت و می‌تواند راه را برای سایر مسافران فضایی در آینده هموار کند.

هزینه این پرواز توسط آیزاکمن پرداخت شده ولی اسپیس ایکس اعلام نکرده که چه مبلغی از او دریافت کرده است. او در ادامه پس از رزرو این پرواز سه همسفر خود را برگزید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی