ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مسافران اولین پرواز کاملا خصوصی اسپیس ایکس در فضا چه می‌کنند؟

ماموریت Inspiration4 پنجشنبه گذشته با کپسول کرو دراگون و راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا رفت و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. مسافران این ماموریت را چهار شهروند عادی شکل داده‌اند که ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۵

ماموریت Inspiration4 پنجشنبه گذشته با کپسول کرو دراگون و راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا رفت و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. مسافران این ماموریت را چهار شهروند عادی شکل داده‌اند که قبلا در هیچ ماموریت فضایی نقش نداشته‌اند. حالا خدمه Inspiration4 از زمانی که در مدار قرار گرفتند، روزی ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخند و به عبارتی تاکنون تقریبا ۴۵ بار طلوع و غروب خورشید را از دریچه گنبدی فضاپیما دیده‌اند.

آن‌ها به تازگی توانسته‌اند اولین ویدیوی پخش زنده خود را در یوتیوب پخش کنند و از کارهایی که تا حالا در فضا انجام داده‌اند، صحبت کنند. پراکتر، آرسنو، سمبروسکی و ایزاکمن مسافران این پرواز هستند.

آرسنو از زمانی که فضاپیما در مدار قرار گرفته، در حال چرخیدن و پشتک زدن بوده و از حضور در فضای بدون جاذبه کاملا لذت برده است. پراکتر هم با خودکارهای فضایی طرحی از پرواز کپسول کرو دراگون کشیده که اژدهایی (Dragon) را نشان می‌دهد که از روی زمین به سمت آسمان پرواز می‌کند.

سمبروسکی هم در پخش زنده این ویدیو مقابل ۵۵ هزار بیننده ساز خود را نشان داد و شروع به نواختن کرد. البته که قبل از نواختن آن به بینندگان هشدار داد که می‌توانند صدای دستگاه‌شان را کم کنند! اعضای این خدمه از زمانی که در مدار قرار گرفتند در کنار نواختن ساز و پشتک زدن، تحقیقات علمی مربوط به این ماموریت را هم انجام دادند.

کپسول کرو دراگون Inspiration4 برخلاف کرو دراگون‌های قبلی که برای ماموریت‌های دولتی استفاده می‌شد، گنبدی شیشه‌ای دارد تا منظره بی‌نظیری را از زمین از آن بالا در اختیار اعضای خدمه قرار دهد. آن‌ها در ویدیوی پخش زنده خود دوربین را در این محیط قرار دادند تا بقیه هم بتوانند این منظره را تماشا کنند. یکی از جذابیت‌های این منظره، دیدن شفق‌های قطبی از ارتفاع ۵۸۵ کیلومتری از سطح زمین در کنار سیاهی مطلق فضا است.

ایزاکمن در این ویدیو در مقابل دوربین گفت: «همه ما می‌دانیم که چقدر خوش شانس هستیم که این بالا قرار داریم و بسیار خوشحالیم که می‌توانیم این تجربه را با شما به اشتراک بگذاریم.» این ماموریت به طور کلی در سه روز انجام شد و طبق گفته اسپیس ایکس انتظار می‌رود مسافران آن تا ساعت ۳:۳۶ بامداد یکشنبه به زمین بازگردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی