ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سرنشینان ماموریت Inspiration4 اسپیس ایکس به زمین بازگشتند [تماشا کنید]

ساعاتی پیش کپسول کرو دراگون ماموریت Inspiration4 به درون جو زمین برگشت و در ساحل شرقی فلوریدا فرود آمد تا به نخستین ماموریت فضایی شهروندان عادی پایان دهد. چهار سرنشین این فضاپیما به مدت سه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

ساعاتی پیش کپسول کرو دراگون ماموریت Inspiration4 به درون جو زمین برگشت و در ساحل شرقی فلوریدا فرود آمد تا به نخستین ماموریت فضایی شهروندان عادی پایان دهد. چهار سرنشین این فضاپیما به مدت سه روز در فضا زندگی کردند.

کپسول کرو دراگون در فاصله تقریبا ۵۰ کیلومتری شرق مرکز فضایی «کندی» ناسا در اقیانوس اطلس فرود آمد. این کپسول ابتدا در ساعت ۳:۳۲ صبح به وقت ایران دو چتر نجات خود را باز کرد و در نهایت در ساعت ۳:۳۶ دقیقه به آب رسید. سپس تیم بازیابی اسپیس ایکس به سراغ کرو دراگون رفت تا خود کپسول و سرنشینان آن را به خشکی برگرداند.

ماموریت Inspiration4 بامداد پنج‌شنبه ساعت ۴:۳۲ صبح به وقت ایران از مرکز فضایی کندی پرتاب شد و با این حساب، اعضای آن ۷۱ ساعت در فضا بودند. این ماموریت دو هدف داشت: گردآوری ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه برای بیمارستان کودکان «سنت جود» و انجام تحقیقات بر چگونگی واکنش بدن نسبت به ریزگرانش. Inspiration4 تاکنون ۱۵۳ میلیون دلار از رقم ۲۰۰ میلیون دلاری مدنظر خود را جمع کرده است.

کرو دراگون اسپیس ایکس با کمک سیستم تمام خودکار خود در حوالی ۲:۴۱ صبح فرآیند ورود به جو زمین را آغاز کرد. در ادامه مطابق انتظار، ارتباط سرنشینان به مدت ۷ دقیقه با مرکز کنترل ماموریت اسپیس ایکس در کالیفرنیا قطع شد چون پوشش پلاسمایی که در هنگام بازگشت به جو در اطراف کرو دراگون ایجاد شده بود، مانع از برقراری ارتباط می‌شد.

دمای بخش بیرونی کرو دراگون در زمان ورود مجدد به زمین به ۱۹۲۵ درجه سلسیوس رسید ولی سرنشینان در امان بودند. در نهایت این کپسول با طی مراحل مختلف با سرعت ۶ متر بر ثانیه در آب فرود آمد. سرنشینان Insipiration4 در طول این ماموریت کارهای مختلفی انجام دادند؛ مثلا با بیماران بیمارستان سنت جود تماس گرفتند و با دوستان و خانواده خود صحبت کردند.

این ماموریت در کنار تمام اهداف رسمی خود نشان داد که سفر به مدار زمین صرفا منحصر به ثروتمندان یا فضانوردان حرفه‌ای نیست. به همین مناسبت «تاد اریکسون»، مدیر ماموریت Inspiration4 در یک نشست خبری گفت: «به عصر دوم فضا خوش آمدید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی