ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

‌درآمد ۲ میلیارد دلاری دلالان از تفاوت نرخ بازار و کارخانه در بازار خودرو ایران

موضوع حاشیه سود عجیب و غریب بین قیمت‌های بازار و کارخانه در بازار خودرو ایران نکته تازه‌ای نیست اما طی ماه‌های اخیر این حاشیه سود به حدود دوبرابر رسیده‌است به شکلی که همزمان با زیان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

موضوع حاشیه سود عجیب و غریب بین قیمت‌های بازار و کارخانه در بازار خودرو ایران نکته تازه‌ای نیست اما طی ماه‌های اخیر این حاشیه سود به حدود دوبرابر رسیده‌است به شکلی که همزمان با زیان کارخانجات جاده مخصوص در حال ثروت اندوزی عظیم قشر همیشه در صحنه دلال‌های خودرو در بازار هستیم. سعید مدنی مدیر عامل اسبق سایپا با بیان این که هر ساله بین 1 تا 2 میلیارد دلار پول صنعت خودرو در جیب دلالان می‌رود می‌گوید: «صنعت خودروسازی ما تنها به سرپا نگه داشتن خود توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمی‌کند.»

سعید مدنی، مدیر عامل اسبق سایپا در مورد قیمت خودرو گفت: «آن چیزی که باعث شده صنعت خودرو سازی ما شرایط خوبی راطی نکند و حال خوشی نداشته باشد دولتی بودن صنعت خودرو و در واقع خصولتی بودن آن است.»

وی افزود: «شرکت های خصولتی بدترین نوع بنگاه داری در دنیا هستند که معایب هر دو بخش دولتی و خصوصی را دارند و بی برنامه گی زیادی در مدیریت این شرکت ها وجود دارد که نمونه آن در صنعت خودروسازی ما مشهود است.»

مدنی اظهار داشت: «صنعت خودرو سازی در کشور ما علیرغم کم وکاستی ها و حلقه های مفقود این صنعت با زیرساخت های موجود حدود 2 تا 5 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد که در سال های گذشته این رقم بین 1.5 تا 2 درصد بوده است که تا 5 درصد قابل افزایش است.»

وی با بیان این که صنعت خودرو سازی از زمانی که دخالت دولت به خصوص در دولت نهم ودهم در این صنعت بیشتر شد، دچارمشکل شده است بیان داشت: «در سال 90، یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید می شد که اگر با همان ظرفیت و برنامه پیش می رفت در چشم انداز 1400 ، ظرفیت تولید ما باید به 2 میلیون خودرو در سال می رسید.»

وی افزود: «صنعت خودروسازی ما به دلیل اینکه تولید خود را با کمک تسهیلات مالی بانک ها انجام می دهد و محصول خود را با قیمتی که دولت تعیین می کند باید بفروشد تنها به سرپا نگه داشتن صنعت توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمی کند.»

مدنی اظهار داشت: «چسبندگی به دلار در ایران وحشتناک است و قیمت همه کالاها از گوجه، خیار گرفته تا فولاد وپتروشیمی به قیمت دلار بستگی دارد وخودرو سازان مجبورند مواد اولیه گران قیمت وبراساس قیمت دلار را تهیه کنند و با قیمتی که تعیین می کنند بفروشند.»

وی تصریح کرد: «هر ساله بین 1 تا 2 میلیارد دلار پول صنعت خودرو در جیب دلالان می رود که دولت هم از این موضوع بی اهمیت میگذرد در حالی که اگر این پول ها از طریق حاشیه فروش به جیب خودرو ساز برود بخشی از ضرر خودرو سازان تامین می شود.»

نمایشگاه‌داران و دلالان به تنها فعالین بازار خودروی صفر تبدیل شده‌اند [به روز رسانی] - بهمن ۹۹

چند وقتی است که قیمت خودرو به ثبات خوبی رسیده است و شاهد افزایش و کاهش آنچنانی در این بازار نیستیم. با این حال رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل اهواز در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده است: «بیشتر افرادی که خودروهای صفر خرید و فروش می‌کنند، نمایشگاه‌ داران و دلالان هستند. در همین رابطه وزیر صنعت نیز چند روز قبل از شکست طرح قرعه‌کشی خودروسازان برای توقف فعالیت واسطه‌گران خبر داده بود.»

عبدالرضا عساکره، با اشاره به وضعیت خودروهای تولید داخل در بازار، اظهار کرد: «بیشتر افرادی که خودروهای صفر خرید و فروش می‌کنند، نمایشگاه‌ داران و دلالان هستند و مصرف‌ کنندگان واقعی به ندرت خودروی صفر می‌خرند. اگر واردات نیز آزاد شود به جرات می‌توان گفت قیمت خودروهای وارداتی نیز بیشتر هم کاهش می‌یابد.»

قیمت خودرو

شرایط بازار ایران به گونه‌ای است که تعداد معاملات خودرو در بازار، زمانی که قیمت خودرو و دلار افزایشی است بیشتر می‌شود و زمانی که قیمت‌ها ثابت باشند معاملات کاهش می‌یابند که این موضوع در بازار خودروی ایران، برعکس تمام دنیا است.

خودروهای دست دوم در بازار بیشترین تقاضا را دارند و کمتر افراد به دنبال خودروهای صفر کیلومتر هستند، اکنون بیشترین تقاضا برای پراید و ۲۰۶ است و جالب است که در همین حین نیز این ۲ خودرو نسبت به گذشته بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند.

یکی از اعضای اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با اشاره به خودروهای محبوب تولید داخل در بازار افزود: «اکنون خودرو پژو ۴۰۵ اس ال ایکس با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان، پژو پارس ال ایکس با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان، پژو پارس با قیمت ۲۲۵ میلیون تومان و سمند ال ایکس با قیمت ۱۸۵ میلیون تومان در بازار آزاد از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.»

انتظار می‌رفت روند کاهشی که از ماه‌های گذشته در بازار به وجود آمده بود تداوم یابد، اما افزایش نرخ ارز مانع این روند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • itookan
    itookan | ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

    کاری به حاشیه سود و دلال‌ها ندارم. سوال اصلی اینه که چرا شرکتهای خودرو سازی تو ضررن؟ اینا احتمالا ۱۰ برابر شرکت‌های خارجی دارن خودرو تولید میکنن، کیفیت یک صدم اونها هم نیست. ارزش خرید هم که بسیار پایینه.
    منطقا میبایست ۵۰ برابر خودروسازای خارجی سود کنن. پس چرا هنوز تو ضررن؟

  • enrix
    enrix | ۳۰ شهریور ۱۴۰۰

    بعدش یه آقای خوشمزه ای از فلان جا برمیگرده میگه ما نمیزاریم قانون واردات تایید بشه تو فلان سازمان! اونقدی که اینا بر مخالفت پا فشاری میکنن اگه روی نظارت بر اینها و متعهد کردن این دو شرکت تاکید میکردن الان وضعمون خیلی بهتر بود. حداقل اگه بنز هم نمیشدن ولی به پای یه خودروساز مثل رنو و پژو میتونستن برن جلو ! ولی فقط ساز مخالف زدید اونم به خاطر اینکه....

مطالب پیشنهادی