ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با سامانه الماس؛ وظیفه صدور مجوز تولید سریال در VODها به صدا و سیما رسید

بعد از حاشیه‌هایی که برای صدور مجوز سریال‌های خانگی در یکی دو سال اخیر به وجود آمد و ساترا بخشی از این مجوزها را به عهده گرفت و وزارت ارشاد با آن مخالفت کرد؛ حالا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۱

بعد از حاشیه‌هایی که برای صدور مجوز سریال‌های خانگی در یکی دو سال اخیر به وجود آمد و ساترا بخشی از این مجوزها را به عهده گرفت و وزارت ارشاد با آن مخالفت کرد؛ حالا در نهایت توپ نه در میدان ساترا است و نه ارشاد و صداوسیما با سامانه الماس در رأس کار قرار گرفته است.

سامانه الماس به ادرس «http://almas.irib.ir/» تازه‌ترین مسیر برای دریافت مجوز سریال‌های خانگی است. این مجوز از طریق شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای انجام می‌شود و بر این اساس ابتدا طرح‌های ارائه شده بررسی اولیه و سپس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

«غلامرضا میرحسینی» دبیر این شورا در گفتگو با مهر اعلام کرده که طبق قانون مسئولیت صدور مجوز همچنان با صدا و سیماست و مجوز از هیچ نهاد دیگری به رسمیت شناخته نمی‌شود. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش وزیر ارشاد دولت جدید هم از لزوم برگزاری جلساتی برای حل و فصل موضوع صدور مجوز صحبت کرده بود و تاکید داشته بود که این ماجرا باید به ارشاد برگردد و بسیاری از سینماگران نیز طی مصاحبه‌های گوناگون بر این موضوع تاکید کرده بودند. حال میرحسینی گفته که هیچ مجوزی به جز مجوز الماس وجاهت قانونی ندارد:

«آثاری که به سامانه «الماس» ارائه می‌شوند در صورت صحت و نداشتن نقص بلافاصله به کارگروه‌های تخصصی ارسال می‌شود که در چند حوزه کودک، حادثه‌ای و اکشن، طنز و ملودرام فعالیت دارند. حداقل سه نفر در هر کارگروه باید طرح را بخوانند و نظرات کارشناسی خود را ارائه کنند. از این پس مجوز محتوایی آثار نمایشی صرفاً با شورای محتوایی است و هیچ مجوزی نه ارشاد و نه نهاد دیگر نخواهد داد و اگر بدهد قانونی نیست.»

آنطور که میرحسینی می‌گوید درواقع در وهله اول طرح مورد پذیرش قرار می‌گیرد و فیلمنامه نیز بهتر است که تمام و کمال نوشته شده باشد تا بعدا به اشکال نخورد. او تاکید کرده که تولیدکننده موظف است فیلمنامه اثر را بر اساس توافقات اولیه بسازد و البته تصریح کرده که اندکی تغییرات همیشه وجود دارد که قابل پیش بینی است: « بررسی و انطباق تولید صورت گرفته با فیلم نامه مصوب از وظایف این شوراست.»

به گفته میرحسینی «این شورا زیر نظر خود ریاست صداوسیماست تا خللی در روند کاری آن با معاونت سیما یا سیمافیلم بوجود نیاید.» او البته راه تعامل را نیز باز گذاشته و اعلام کرده که آمادگی هرگونه تعاملی را با نهادهای دیگر دارند. او تاکید کرده «هیچ تفاوتی در نگاه صداوسیما و ارشاد در مورد ضرورت مراقبت از حوزه فرهنگ نیست.»

بایدها و نبایدهای سامانه الماس

میراسماعیلی رویکرد مجوزهایی که کارگروه آنها اعطا می‌کنند را در گروی موضوعاتی چون « مضامین امیدآفرین و تقویت کننده فرهنگ و خانواده ایرانی اسلامی» عنوان کرده و تاکید کرده «مراقبت جدی از فرهنگ ایرانی اسلامی، سبک زندگی و بخصوص از کیان خانواده از جمله مهمترین این ارزش‌هاست». او برای روشن‌تر شدن صحبت‌هایش به موضوع زنان در سریال‌های نمایش خانگی و بخصوص سریال زخم کاری پرداخته و به مهر گفته:

«زنان در زخم کاری اکثراً طماع، اهل وسوسه، خشونت و… بودند. درحالیکه این غالب زنان در جامعه ما نیست. مثلاً زنی را در سریالی رئیس باند مافیایی قرار می‌دهند که ما در عمل نداریم ولی شاید در تخیل و فانتزی بتوان تصور کرد. با این حال اگر در فیلمنامه چنین زنی را داریم باید چند برابر او زنانی داشته باشیم که اهل خانواده و پایبند به اصول هستند.»

میرحسینی به دیگر نکاتی که روی آن حساس هستند اشاره کرده و گفته «عشق‌هایی که مبتنی بر روابط نامشروع و همان استفاده ابزاری و تخریب خانواده است مورد بحث است و نباید آنها را عریان نشان داد.»

به گفته میرحسینی صدا و سیما ممکن است حمایت معنوی و حتی مالی نیز از سوژه‌ها انجام دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • realtime
    realtime | ۷ مهر ۱۴۰۰

    یا خدااااااااااااا، اینا به چه چیز هایی فکر میکنن. چند برابر زن پایبند به اصول. سریال یه چیز خیالیه، اینو متوجه نشدین آیا؟

مطالب پیشنهادی