ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل مشخصات پردازنده‌های Alder Lake-S و Alder Lake-P را تایید کرد

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) به‌زودی روانه بازار می‌شوند. این پردازنده‌ها از معماری هیبریدی بهره می‌برند و تعداد بالایی هسته پردازشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. حالا اینتل با ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) به‌زودی روانه بازار می‌شوند. این پردازنده‌ها از معماری هیبریدی بهره می‌برند و تعداد بالایی هسته پردازشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. حالا اینتل با انتشار اطلاعاتی، مشخصات پردازنده‌های Alder Lake-S و Alder Lake-P را به گونه‌ای تایید کرده است.

اینتل به تازگی یک راهنما برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده که نحوه استفاده از معماری جدید پردازنده‌های نسل دوازدهمش را برای توسعه‌دهندگان بازی توضیح می‌دهد. در این راهنما، جزئیاتی درباره این پردازنده‌ها به چشم می‌خورد که البته در ماه‌های گذشته شاهد افشای آن‌ها بوده‌ایم.

همانطور که می‌دانید، اینتل در نسل جدید پردازنده‌هایش به سراغ معماری هیبریدی رفته؛ همان معماری که سال‌هاست در دنیای گوشی‌های هوشمند شاهدش هستیم. در نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل با هسته‌های قدرتمند Golden Cove و هسته‌های کم‌مصرف Gracemont روبه‌رو می‌شویم. اینتل از این سبک طراحی برای اکثر پردازنده‌های نسل دوازدهم دسکتاپ و لپ‌تاپ استفاده خواهد کرد.

پردازنده‌های Alder Lake-S مخصوص دسکتاپ در نسخه‌های گران‌قیمت از ۸ هسته قدرتمند و ۸ هسته کم‌مصرف بهره می‌برند، در حالی که نسخه‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی آن‌ها تنها دارای هسته‌های قدرتمند خواهند بود. با این وجود تمام آن‌ها به گرافیک مجتمع Intel Xe مجهز می‌شوند که از ۳۲ واحد اجرایی بهره می‌برد.

پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ این نسل که نام Alder Lake-P را یدک می‌کشد، شامل زیرمجموعه‌های قبلی U و H می‌شود. نمونه‌های قدرتمند از ۶ هسته قدرتمند و ۸ هسته کم‌مصرف بهره می‌برند. نمونه‌های ضعیف‌تر هم به ۲ هسته پرقدرت و ۸ هسته کم‌مصرف مجهز می‌شوند. تمام آن‌ها دارای گرافیک مجتمع Intel Xe با ۹۶ واحد اجرایی خواهند بود.

اینتل تصمیم گرفته مجموعه‌های دستورالعمل را برای هر دو نوع هسته یکسان نگه دارد، البته هسته‌های کم‌مصرف از AVX512 پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین اگر سازنده‌ای تصمیم به فعالسازی هسته‌های کم‌مصرف بگیرد، AVX512 روی هسته‌های پرقدرت غیرفعال می‌شود.

توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و سازندگان بازی‌ها با استفاده از فناوری ITD اینتل و بهینه‌سازی‌های نرم افزاری مایکروسافت در ویندوز ۱۱، می‌توانند از هسته‌های خاصی استفاده کنند. در حالی که ظاهرا امکان استفاده همزمان از آن‌ها وجود دارد، ITD و سیستم عامل می‌توانند با توجه به فعالیت، آن را به هسته‌های خاصی اختصاص دهند.

اینتل اعلام کرده که ویندوز ۱۰ از برخی ویژگی‌های ITD پشتیبانی می‌کند، بنابراین کاربران اگر به دنبال استفاده از ویندوز 10 روی پردازنده‌های Alder Lake باشند، همچنان می‌توانند به برخی مزیت‌ها دسترسی پیدا کنند، البته باید نسخه 21H2 این سیستم عامل را روی سیستم‌شان داشته باشند.

باید منتظر عرضه پردازنده‌های نسل دوازدهم و دستگاه‌های مجهز به آن و ویندوز ۱۱ بمانیم تا ببینیم نسل بعدی کامپیوترها چه عملکردی از خودشان نشان می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی