ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سایت جدید علی‌بابا رونمایی شد: بهبود تجربه کاربری و افزایش ۵۵ درصدی سرعت

علی بابا به صورت رسمی از وبسایت جدید و دیزاین سیستم خود با نام اطلس رونمایی کرد. سایت جدید با تمرکز بر یکدست شدن تجربه کاربری در تمامی سرویس‌های علی بابا و بهبود فرایند خرید ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۵

علی بابا به صورت رسمی از وبسایت جدید و دیزاین سیستم خود با نام اطلس رونمایی کرد. سایت جدید با تمرکز بر یکدست شدن تجربه کاربری در تمامی سرویس‌های علی بابا و بهبود فرایند خرید پیاده سازی شده است. همچنین اعلام شده با کاهش 65 درصدی حجم کدها، سرعت این وبسایت تا 55 درصد افزایش داشته و مصرف اینترنت کاربران به نسبت نسخه قبل، کاهش قابل توجهی دارد.

شرکت علی بابا یکی از شناخته شده‌ترین استارتاپ‌های حوزه سفر است، در هفتمین سال فعالیت خود دست به اقدامی مهم زده و وبسایت خود را با تمرکز بر تجربه کاربری بهتر، بازسازی کرده است. این باز طراحی وبسایت از سال 98 کلید خورد و در شهریور امسال وارد مرحله انتشار شد و شب گذشته به طور رسمی از آن رونمایی شد.

از شهریور ماه و همزمان با تولد 7 سالگی علی بابا، سایت جدید به تدریج در دسترس کاربران قرار گرفت و همانطور که گفته شد این شرکت شب گذشته با برگزاری یک لایو اینستاگرامی اعلام کرد از امروز تمامی کاربران به نسخه جدید دسترسی دارند.

پوست‌اندازی علی بابا

«مونا حسینی»، مدیر تجربه مشتری علی بابا با بیان اینکه یکی از استراتژی‌های علی بابا ارائه تجربه شایسته سفر به مشتریان است گفت:

«سفر شامل مراحل مختلفی مانند ایده و رویا پردازی، برنامه‌ریزی، فرایند خرید بلیت و اقامتگاه، تهیه الزامات و اشتراک گذاری خاطرات می‌شود. علی بابا زمانی که از تجربه سفر صحبت می‌کند به دنبال آن است تا مشتریانش در تمامی این مراحل، تجربه با کیفیتی داشته باشند.»

او در ادامه به پروژه طراحی سایت جدید علی بابا اشاره کرده و اظهار داشت تمرکز تیم‌ها روی ارائه تجربه‌ای شایسته در مرحله فرایند خرید بوده است. از همین روی بایستی نیازمندی مشتریان شناسایی شده و مشکلاتی که در بخش‌های مختلف با آن رو به رو بوده‌اند، حل شود.

حسینی، تغییر ترند بازار و استفاده بیشتر افراد از موبایل را یکی از دغدغه‌های اصلی تیم‌های علی بابا عنوان کرد که باعث شده تا به صورت متمرکز روی این پروژه فعالیت کنند: «این ترند موجب شد تا بازدید از سایت علی بابا روی موبایل تا 30 درصد افزایش یافته و فروش روی موبایل نیز با افزایش 65 درصدی همراه بود. بنابراین بهبود تجربه کاربران روی گوشی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار شد. با توجه به تحریم‌ها و امکان حذف اپلیکیشن از استورهای خارجی به سمت بهبود تجربه کاربری موبایل در وبسایت رفتیم.»

او با بیان اینکه تمرکز اصلی روی فرایند خرید کاربران بوده است، افزود:

«تیم‌های علی بابا براساس لاین‌های تجاری مانند پرواز، قطار، اتوبوس و … تقسیم بندی شده است. در این پروژه به دنبال ارائه مراحل یکپارچه خرید به کاربران‌مان بودیم از همین روی دو نفر از تیم محصول، وظیفه مستندسازی را برعهده گرفته و با کمک تیم داده و تحقیقات کاربری، مستندات را در اختایر سایر اعضای تیم‌ها قرار دادیم که پس از بازبینی، وارد مرحله طراحی شدیم.»

به گفته حسینی فرایند بهبود تجربه کاربری از پاییز 98 و با توجه تیم طراحی به مشکلات کاربران روی وبسایت آغاز شد، در اوایل سال 99 تیمی از بخش محصول تشکیل شد تا چشم‌انداز علی بابا برای سال‌های آینده ترسیم شود و پس از مطرح ساختن موضوع با تیم طراحی، چندین پروژه به راه افتاد و تا شهریور امسال پیاده‌سازی و به مرحله انتشار رسید.

دسترسی راحت کاربران به تاریخچه جستجو، تجربه‌ای نزدیک به تجربه اپلیکیشن برای کاربرانی که با موبایل به وبسایت علی بابا سر می‌زنند و ذخیره داده‌های کاربران در هر مرحله از جمله بهبودهایی است که به اعتقاد مدیر تجربه مشتری علی بابا، در سایت جدید در دسترس قرار گرفته است.

معرفی دیزاین سیستم اطلس

«فرزان بالکانی»، مدیر تیم طراحی محصول علی بابا نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه علی بابا طی سال‌های گذشته وسعت پیدا کرده و محصولات آن رشد پیدا کرده است، آن را عاملی برای تناقض در حوزه بصری و معماری اطلاعات این شرکت دانست: «از همین روی تصمیم گرفته شد تا طراحی‌ها مجددا بازنگری شده و این تناقض‌ها با توجه به نیاز کاربر محور بودن، اصلاح شوند.»

به گفته وی در بحث معماری اطلاعات، تجربه کاربری روی موبایل در اولویت قرار داشت و از لحاظ تناقض بصری نیز تنوع در لیست، آیکن‌‌ها، رنگ‌ها و ... در بخش‌های مختلف سایت مورد توجه قرار گرفتند.

بالکانی، دیزاین سیستم را تنها راه برای ارائه تجربه‌ای یکدست برای مشتریان دانسته و گفت:

«دیزاین سیستم یکی از بزرگترین و عظیم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه طراحی است. ما به این سمت حرکت کردیم تا تجربه با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهیم. تغییر و یکسان سازی رنگ‌ها، تایپوگرافی و طراحی آیکن‌ها از اولین قدم‌ها در این مسیر بودند.»

او در ادامه با بیان اینکه به دنبال طراحی کاربر محور بوده‌اند، با شناخت از گذشته کاربر، انطباق اطلاعات براساس شناخت و گرفتن تست‌های جدید توانسته‌اند در این مسیر حرکت کرده و در نهایت از دیزاین سیستم علی بابا با نام اطلس رونمایی کنند.

لازم به ذکر است دیزاین سیستم به زبان ساده مجموعه‌ای از اجزای قابل استفاده مجدد است که با استانداردهای مشخصی برای رسیدن به هدف هدایت می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع می‌توان به یک جعبه از لگو اشاره کرد که از نظر طراحی یکنواخت است اما تقریبا به هر سازه قابل تصوری می‌تواند تبدیل شود.

بخش فنی ماجرا

«ساسان فرخ»، مدیر تیم توسعه در ادامه به بخش فنی این پوست اندازی اشاره کرده و با بیان اینکه اغلب شرکت‌های بزرگ با توجه به حجم کاری که انجام داده‌اند با چالش‌های زیادی برای بازنویسی سایت خود رو به رو هستند، گفت:

«علی بابا برای ارائه محصول و تجربه بهتر به مشتریانش، سیستم خود را بازنویسی کرد. برای این کار به نسخه Vue3 مهاجرت کردیم. باگ‌های قبلی را رفع و دیزاین سیستمی را طراحی کردیم تا تجربه یکسانی را به کاربر بدهیم.»

به گفته وی کامپوننت‌های وبسایت در نسخه موبایل و دسکتاپ با یکدیگر متفاوت بوده و در قالب یک پروژه واحد در دو لاین موازی یکدیگر حرکت می‌کنند.

فرخ در ادامه به رونمایی تدریجی سایت جدید علی بابا طی 45 روز اشاره کرد و اظهار داشت در این مدت سایت کاملا مانیتورینگ شده و مشکلات آن برطرف شدند.

آنطور که گفته شد در حالی که امکان بازگشت به نسخه قدیم سایت وجود دارد اما تنها 0.5 درصد کاربران خواستار این موضوع بودند

ارتقای 32 درصدی دسترسی پذیری برای کاربران با سطح بینایی مختلف، افزایش سرعت 55 درصدی بارگیری صفحات و کاهش 65 درصدی حجم کد و دیزاین سایت که منجر به کاهش مصرف اینترنت کاربر می‌شود از جمله بهبودهای پرفورمنسی سایت جدید علی بابا به گفته مدیر تیم توسعه این شرکت است.

چالش‌های توسعه سایت جدید، از کرونا تا تحریم‌ها

در بخش پایانی رویداد شب گذشته علی بابا، پنلی با حضور سه ارائه کننده برگزار شد که به بیان چالش‌های تیم خود در مسیر توسعه سایت جدید اشاره کرده و از برنامه‌ریزی‌ها برای آینده سخن گفتند.

حسینی، هماهنگی تیم‌ها را یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها دانست که کرونا در سخت‌تر شدن آن نقش اساسی ایفا کرد. توسعه همزمان سایت جدید و قدیم، حفظ سرعت و یکپارچگی فعالیت تیم‌ها از دیگر چالش‌های این مسیر بوده است.

به گفته وی جزئیات زیاده و پیچیدگی‌های سایت علی بابا باعث شده بود تا در صورت عدم هماهنگی با آن‌ها، در مسیر توسعه و طراحی با مشکل رو به رو شوند از همین روی با کوچک کردن ابعاد پروژه سعی در حل این دغدغه داشتند.

سایت جدید علی بابا

فرخ نیز توسعه هم زمان سایت جدید و قدیم را یکی از چالش‌های تیم فنی عنوان کرد که با کوچک کردن ابعاد پروژه توانستند از پس آن بر بیایند. البته این موضوع سبب شده تا در بخش‌هایی از وبسایت جدید از همان نسخه قدیمی استفاده شده اما تا پایان سال همه بخش‌ها در نسخه جدید نمایش داده خواهند شد.

بالکانی نیز تحریم ابزارهای مورد استفاده‌شان را یکی دیگر از چالش‌های این مسیر عنوان کرد. او با بیان اینکه تنوع محصولات و کسب‌وکارهای همکار علی بابا باعث پیچیدگی آن شده اظهار داشت با در پیش گرفتن طراحی متمرکز و فعالیت هر تیم روی دیزاین سیستم، از پس این مشکل بر آمده‌اند.

به گفته وی تحول فعلی، آینده‌ای طولانی خواهد داشت و به مرور یک سری کارهای بزرگی انجام خواهیم شد و برای تکمیل و بهتر شدن دیزاین سیستم اطلس، تلاش‌ها ادامه خواهد یافت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی