ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه توان پردازشگر گرافیکی M1 پرو و M1 مکس با گرافیک‌های انویدیا و AMD

پردازشگر گرافیکی تراشه M1 پرو و M1 مکس می‌تواند با محصولات AMD و انویدیا رقابت کند. جدیدترین مقایسه‌ها نشان داده که این دو تراشه نه تنها پردازشگرهای گرافیکی نوت‌بوک‌های مدرن را پشت سر می‌گذارند، بلکه ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

پردازشگر گرافیکی تراشه M1 پرو و M1 مکس می‌تواند با محصولات AMD و انویدیا رقابت کند. جدیدترین مقایسه‌ها نشان داده که این دو تراشه نه تنها پردازشگرهای گرافیکی نوت‌بوک‌های مدرن را پشت سر می‌گذارند، بلکه حتی از برخی پردازشگرهای دسکتاپ قوی‌ترند.

وب‌سایت NotebookCheck با معیار تعداد هسته GPU، تراشه‌های اپل را با محصولات AMD و انویدیا مقایسه کرده است. در پایین‌ترین جایگاه M1 معمولی قرار دارد که دارای ۸ هسته GPU و توان ۲.۶ ترافلاپس است. سپس نام M1 پرو با ۱۴ هسته و توان ۴.۵ ترافلاپس دیده می‌شود و بعد به ترتیب می‌توانیم M1 پرو با ۱۶ هسته و توان ۵.۲ ترافلاپس، M1 مکس با ۲۴ هسته و توان ۷.۸ ترافلاپس و M1 مکس با ۳۲ هسته و توان ۱۰.۴ ترافلاپس را ببینیم.

تراشه M1 معادل رادئون RX 560 و جی‌فورس GTX 1650 درنظر گرفته شده است. M1 پرو ۱۴ هسته‌ای به اندازه رادئون RX 5500M و جی‌فورس GTX 1650 Super و M1 پرو ۱۶ هسته‌ای به اندازه رادئون RTX 5500 و جی‌فورس GTX 1660 Ti توان دارد. در آخر، M1 مکس در مدل‌های ۲۴ و ۳۲ هسته‌ای به ترتیب دارای قدرتی به اندازه رادئون RX 5700M یا جی‌فورس RTX 2070 و رادئون RX Vega 56 یا جی‌فورس RTX 2080 است.

اگر بخواهیم تراشه‌های جدید اپل را با کنسول‌های گیمینگ مقایسه کنیم، توان پردازشگر گرافیکی PS5 برابر ۱۰.۲۸ ترافلاپس و ایکس باکس سری ایکس ۱۲ ترافلاپس اعلام شده است. البته این مقایسه فعلا فقط با توجه به ادعاهای اپل صورت گرفته و این تراشه‌ها هنوز به دست کارشناسان نرسیده‌اند تا عملا مورد آزمایش قرار بگیرند.

از سوی دیگر، توان ترافلاپس تنها روش مقایسه GPU نیست. عملکرد پردازشگر گرافیکی در دنیای واقعی به عوامل دیگری از جمله مدیریت حرارت و جریان دریافت اطلاعات بستگی دارد. گزارش حاضر فرض کرده که این تراشه‌ها هم سرعت کلاکی در حد تراشه M1 دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • عرفان سیاوشی
    عرفان سیاوشی | ۳۰ مهر ۱۴۰۰

    دو مسئله بسیار مهم در اینجا وجود دارند که بنده انتظار داشتم شما حداقل به مسئله دوم (که در ادامه خواهم گفت) اشاره می‌کردید.


    مسئله اول، یادآوری اتفاقاتی هست که بین Samsung و Qualcomm رخ داد و هیچوقت یادمون نمی‌ره که Samsung با چه دوز و کلک‌هایی، در سال 2013 و در تب و تاب رقابت بین Samsung و Qualcomm جایی که هنوز Samsung شکست از Qualcomm را نپذیرفته بود، در گوشی مدل Galaxy S4 از چیپست Exynos 5410 استفاده کرد و ادعا کرد که از Snapdragon 800 قویتر است.

    برای اثبات این ادعا نیز مدام امتیاز تست قدرت یا Benchmark آنرا به اصطلاح علم کرده و به آن استناد می‌کرد.

    درحالیکه مهندسان شرکت Qualcomm همچنان براساس مباحث فنی قادر به تشخیص اینکه چرا چیسپت Exynos قویتر از Snapdragon 800 است نبودند.

    دلیل این موضوع بالأخره 6 سال بعد برملا شد...

    زمانیکه دادگاه آمریکا شرکت Samsung را به علت فریب مشتریان خود در سال 2013 به مبلغ هنگفت 13 میلیون دلار جریمه کرد!

    زیرا آشکار شد که Samsung با شگردهای نرم‌افزاری و کمی سخت‌افزاری، باعث می‌شد تا کاربران به هنگامی که چیپست Exynos 5410 را تحت تست قدرت یا Benchmark می‌گذاشتند، امتیازات عجیب و غریبی را مشاهده کنند که هیچکدام واقعی نبوده‌اند.

    حالا نیز گویی تاریخ تکرار شده است و شرکت Apple که به مدت حدود 10 سال در گوشی‌های iPhone تلاش کرد و هرسال با صرف بودجه‌ای هنگفت نتوانست حتی یک بار نیز چیپست Snapdragon را شکست دهد، ادعای برتری آن هم با اختلاف «فضایی» می‌کند.

    منطقی‌ترین و عاقلانه‌ترین احتمال که قویتر بودن M1 از Snapdragon 8cx را توجیه می‌کند فقط همین «فضایی‌ها» هستند. یعنی مگر اینکه فضایی‌ها به Apple کمک کرده باشند که به یک باره و در چشم‌بهم‌زدنی چیپستی آن هم تا این میزان قویتر از Snapdragon 8cx تولید کرده باشند.

    فلذا این داستان ما را شدیدا به یاد داستان Samsung با چیپست Exynos 5410 خود در سال 2013 می‎‌اندازد.

    مخصوصا که Apple می‌بایست به نوعی دیرکرد خود از Microsoft در زمینه لپ‌تاپ‌های ARM را توجیه می‌کرد و با روشی، خاطره بدی که در ذهن مردم دنیا از کپی‌برداری M1 از SQ1 باقی مانده است را می‌پوشاند.

    راستش را بخواهید ما نیز اگر به جای Apple بودیم روش مشابهی را در تبلیغات پیش می‌گرفتیم...

    زیرا همانطور که می‌دانید Apple به اصطلاح دست پیش را گرفته که پس‌نیفتد و نه تنها ادعا کرده است که چیپست «فضایی» و ماوراءالطبیعه M1 از Snapdragon 8cx نیز قویتر است، بلکه حتی ادعا کرده که از Intel Core i7 نیز قویتر است!

    ما باورکردیم، همگان باورکردند و شما هم باورکنید.

    که پردازنده‌ای که برپایه A13 ساخته شده و A13 نیز از Snapdragon 855 شکست خورده است، حالا در چشم‌بهم‌زدنی نه فقط از Snapdragon 8cx به عنوان «پیشرفته‌ترین اسنپدراگون تاریخ» قویتر است، بلکه حتی از Intel Core i7 هم قویتر است!

    حتما همینطور است...

    مخصوصا که خود طرفداران Apple نیز علاقه شدیدی به اینگونه موضوعات «فضایی» دارند و اصلا گویی از همین موارد تغذیه و تنفس می‌کنند تا زنده بمانند.

    درحالیکه کمپانی Qualcomm حتی پس از تولید «پیشرفته‌ترین اسنپدراگون تاریخ» بازهم ادعایی در برابر Intel Core i7 ندارد.

    اما بالأخره Apple خب Apple است...

    فقط بد نیست که ذکر کنیم پس چرا هنوز در کنار کانفیگ M1 یک کانفیگ حتی Core i5 نیز از تمامی آخرین مدل‌های MacBook به فروش می‌رسد؟!

    احتمالا چون M1 از Core i7 هم قویتر است...


    و این همان مسئله دوم است که در ابتدا عرض کردم.


    مسئله دوم، به بحث اجرای Native یا با واسط ترجمه‌سازی Emulation برمی‌گردد که Apple نام فریبنده Rosetta را روی آن نهاده.

    با ذکر یک مثال ذهن شما را آماده می‌کنم.

    شاید شما هم تجربه شبیه‌سازهای Android روی کامپیوتر خود را داشته‌اید و مشاهده کرده‌اید که به علت ترجمه‌سازی کدها تحت عمل Emulation کامپیوتر قدرتمند Core i7 شما حتی همانند یک گوشی عادی هم نمی‌تواند بازی‌ها را روان و خوب اجرا کند.

    زیرا واسط شبیه‌سازی یا ترجمه‌سازی در این بین است.

    و خب پردازنده‌های M1 با معماری ARM طراحی شده‌اند و از نظر فنی، پردازنده‌های با معماری ARM قادر به اجرای نرم‌افزارهایی نیستند که برای معماری Intel x86 و Intel x64 کدنویسی شده باشند؛ یعنی تقریباً تمام نرم‌افزارهای فعلی کنونی و دقیقاً تمام بازی‌های کنونی.

    مگر اینکه از یک واسط ترجمه‌ساز یا Emulation استفاده شود که شرکت Apple آنرا Rosetta گذاشته است.

    خب حالا حتی اگر بر فرض محال پردازنده M1 Max ده‌ها برابر کامپیوترهای رومیزی هم قدرت داشته باشد، باز هم به علت وجود یک لایه واسط ترجمه‌ساز برای اجرای اکثر نرم‌افزارهای فعلی کامپیوتری، نمی‌تواند بازدهی قدرت سخت‌افزاری یا Performance حتی نزدیک به یک لپ‌تاپ قوی را هم ارائه دهد.

    این موضوعی است که نه Microsoft به‌خاطر دستگاه Surface Pro X و نه Apple به‌خاطر لپ‌تاپ‌های M1 هیچکدام دوست ندارند که کاربران اطلاعی از آن داشته باشند.


    اگر بر فرض محال قدرت پردازش گرافیکی M1 Max برابر با RTX 2080 باشد (که عمرا باشد) این ادعا در رابطه با پردازش‌های Native و محلی صادق است، نه زمانیکه شما برای اجرای دقیقا «تمامی» بازی‌ها نیاز به استفاده از لایه ترجمه‌ساز Rosetta هستید؛ چراکه تمام بازی‌ها بدون استثناء فقط برای معماری Intel x86 و Intel x64 کدنویسی می‌شوند (البته قطعاً منظور بنده بازی‌های قابل نصب روی MacOS و Windows هست نه دیگر دستگاه‌هایی چون Nintendo Switch).

    پس از استفاده از لایه ترجمه‌ساز هیچ‌کس نمی‌داند که بازدهی قدرت سخت‌افزاری تا چه حد کاهش پیدا می‌کند.

    و البته برای داشتن درکی از میزان حدودی کاهش بازدهی قدرت سخت‌افزاری، مجددا بحث شبیه‌سازهای Android روی کامپیوتر را یادآور می‌شوم. که حتی اگر کامپیوتر شما ده‌ها برابر گوشی اندرویدی شما هم که قدرت سخت‌افزاری داشته باشد، بازهم پس از گذر از لایه ترجمه‌ساز نخواهد توانست نرم‌افزارها و مخصوصاً بازی‌ها را به روانی گوشی شما اجرا کند.



    در پایان بحث، بد نیست نکته دیگری را هم مطرح کنم.

    اینکه هم من و هم شما، همه می‌دانیم که «طرفداران» برند Apple اصلاً کاری با این موضوعات ندارند و تمام دلیل آنها برای خریداری یک لپ‌تاپ MacBook فقط نمایش لوگو سیب پشت آن به اطرافیان هست؛ حال آنکه روی آن از Windows 11 بهره گرفته باشند.

    و شرکت Apple نیز خریداران خود را می‌شناسند که کافیست تا واژه Max را کنار چیزی بگذار و بگوید که این از تمام کامپیوترهای دنیا هزاران برابر قویتر است، تا آینده فروش محصولات خود را به خریدارانی که به ذهنیت آنها اشراف کامل دارد، تضمین کند.

    بر همین اساس راستش را بخواهید تمام این مباحثی که بنده تا اینجا مطرح کردم واقعاً بی‌فایده بودند چون «طرفداران» برند Apple اصلاً کاری با این موارد ندارند!

    و همه ما می‌دانیم که به همین علت نیز لپ‌تاپت مورد انتخاب کاربران حرفه‌ای یا Razer است یا Alien Ware و ROG و... نه اسباب‌بازی‌های Apple که بیشتر از بودجه تحقیقاتی، بودجه تبلیغاتی برای آنها صرف می‌شود.


    بنابراین تنها دلیل مطرح کردن تمام این مباحث، فقط این بود که بگویم «ما گاگول نیستیم 😅» و اگر قرار بود یک لپ‌تاپ آنچنان نازک از کامپیوتر رومیزی گیمینگ با چندین فن هم قویتر باشد، پس قطعا Apple با فضایی‌ها زد و بند دارد...

مطالب پیشنهادی