ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه باید درباره گوشی‌های خانواده پیکسل ۶ گوگل بدانید

گوگل چندین ماه پس از انتشار تصاویر گوشی‌های سری پیکسل ۶، بالاخره امشب بطور کامل از آن‌ها رونمایی کرد. پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو طراحی متفاوتی نسبت به نسل قبلی‌شان دارند و از اولین ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۱

گوگل چندین ماه پس از انتشار تصاویر گوشی‌های سری پیکسل ۶، بالاخره امشب بطور کامل از آن‌ها رونمایی کرد. پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو طراحی متفاوتی نسبت به نسل قبلی‌شان دارند و از اولین تراشه انحصاری گوگل برای بازار گوشی‌های هوشمند یعنی تنسور بهره می‌برند.

طراحی بدنه این دستگاه‌ها چند رنگ است و یک نوار مشکی رنگ روی پنل پشتی دوربین اصلی را میزبانی می‌کند. گوگل برای نسخه استاندارد به سراغ نمایشگر تخت رفته، اما مدل پرو را به پنل خمیده مجهز کرده است. هردوی این دستگاه‌ها از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته بهره می‌برند و ویژگی‌های زیادی را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. در ادامه شما را بطور کامل با گوشی‌های خانواده Pixel 6 معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب

آشنایی با مشخصات گوشی‌های سری پیکسل ۶

گوشی‌های سری پیکسل ۶ در دو مدل استاندارد و پرو روانه بازار می‌شوند که در ادامه نگاهی به آن‌ها داریم.

پیکسل ۶

پیکسل ۶ از طراحی متفاوتی نسبت به نسل‌های قبلی پیکسل بهره می‌برد و مشخصات فنی قدرتمندی دارد. این گوشی هوشمند گوگل به یک نمایشگر ۶.۴ اینچی امولد با رفرش ریت ۹۰ هرتز و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس مجهز شده و از نسبت تصویر ۲۰:۹ بهره می‌برد. روی این نمایشگر گوریلا گلس ویکتوس کشیده شده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول، تراشه اختصاصی تنسور است که از ۸ هسته بهره می‌برد و با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید می‌شود. برخلاف سایر تراشه‌های اندرویدی، گوگل در تنسور از دو هسته Cortex-X2 استفاده کرده که قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

روی پنل پشتی این گوشی هوشمند شاهد استفاده از دوربین اصلی دوگانه هستیم که سنسور اصلی‌اش ۵۰ مگاپیکسلی است و توسط یک سنسور اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی همراهی می‌شود. گوگل در نرم‌افزار دوربین خود قابلیتی به نام Magic Eraser را قرار داده تا اشیاء و افراد ناخواسته را حذف کنید. Face Unblur برای رفع محوشدگی چهره انسان‌هاست و Real Tone هم با بهینه‌سازی وایت بالانس و چند الگوریتم دیگر سعی می‌کند واقعی‌ترین رنگ پوست را به ثبت برساند.

این گوشی هوشمند به دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی مجهز شده، باتری ۴۶۱۴ میلی آمپر ساعتی دارد، از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌برد و از شارژ سریع ۳۰ واتی و شارژ بی‌سیم ۲۱ واتی پشتیبانی می‌کند. در جدول زیر مشخصات این دستگاه را مشاهده می‌کنید:

پیکسل ۶ گوگل
ابعاد و وزن۱۵۸.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۹ میلی‌متر و ۲۰۷ گرم
نمایشگر۶.۴ اینچی امولد با رفرش ریت ۹۰ هرتز
تراشه۸ هسته‌ای تنسور
رم۸ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهخیر
دوربین اصلی۵۰ + ۱۲ مگاپیکسلی
دوربین سلفی۸ مگاپیکسلی
باتری۴۶۱۴ میلی آمپر ساعت
سیستم بیومتریکسنسور اثر انگشت زیر نمایشگر
پورتUSB Type-C 3.1

پیکسل ۶ پرو

در پیکسل ۶ پرو با نمایشگر بزرگتر و البته خمیده روبه‌رو هستیم. پیکسل ۶ پرو نمایشگری ۶.۷ اینچی با نسبت تصویر ۱۹.۵:۹، وضوح ۱۴۴۰ در ۳۱۲۰ پیکسلی و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد. این پنل نمایش از فناوری LTPO استفاده می‌کند تا نرخ نوسازی در صورت عدم استفاده تا ۱۰ هرتز پایین بیاید. لبه‌های نمایشگر پرچمدار گوگل خمیدگی دارد و توسط گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود.

پنل پشتی گوشی جدید گوگل دوباره با گوریلا گلس ویکتوس محافظت شده و علاوه بر لوگوی G گوگل از ماژول دوربینی به شکل افقی میزبانی می‌کند. این ماژول شامل یک سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با میدان دید ۸۲ درجه‌ای و دیافراگم f/1.85 است که در سمت چپ قرار گرفته. سنسور اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۱۴ درجه‌ای در وسط دیده می‌شود و بعد سنسور تله‌فوتوی ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال ۴ برابری وجود دارد. این سنسور می‌تواند به‌صورت دیجیتالی از زوم ۲۰ برابری پشتیبانی کند.

گوگل در نرم‌افزار دوربین خود قابلیتی به نام Magic Eraser را قرار داده تا اشیاء و افراد ناخواسته را حذف کنید. Face Unblur برای رفع محوشدگی چهره انسان‌هاست و Real Tone هم با بهینه‌سازی وایت بالانس و چند الگوریتم دیگر سعی می‌کند واقعی‌ترین رنگ پوست را به ثبت برساند. گوگل همچنین Motion Mode را برای محوسازی پس‌زمینه ارائه می‌کند.

از سایر مشخصات پیکسل 6 پرو می‌توان به ۱۲ گیگابایت رم، ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و باتری ۵۰۰۳ میلی آمپر ساعتی اشاره کرد. در جدول زیر مشخصات این گوشی هوشمند را می‌بینید:

پیکسل ۶ پرو گوگل
ابعاد و وزن۱۶۳.۹ در ۷۵.۹ در ۸.۹ میلی‌متر و ۲۱۰ گرم
نمایشگر۶.۷۱ اینچی امولد با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز
تراشه۸ هسته‌ای تنسور
رم۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهخیر
دوربین اصلی۵۰ + ۴۸ + ۱۲ مگاپیکسلی
دوربین سلفی۱۱.۱ مگاپیکسلی
باتری۵۰۰۳ میلی آمپر ساعت
سیستم بیومتریکسنسور اثر انگشت زیر نمایشگر
پورتUSB Type-C 3.1

ویژگی‌های منحصر به‌فرد خانواده پیکسل 6

گوگل برای گوشی‌های سری پیکسل ۶ ویژگی‌های منحصر به فردی درنظر گرفته که در ادامه نگاهی به برخی از آن‌ها داریم.

تراشه تنسور

تنسور اولین تراشه گوگل برای گوشی‌های هوشمند است و به عنوان قلب تپنده گوشی‌های سری پیکسل 6 فعالیت می‌کند. این چیپ گوگل با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شود و از ۸ هسته پردازشی بهره می‌برد که شامل هسته‌های بزرگ، متوسط و کوچک می‌شود. در این تراشه شاهد استفاده از دو هسته Cortex-X1 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز هستیم که تفاوت چشمگیری با سایر تراشه‌های اندرویدی پرچمدار دارد.

از دو هسته Cortex-X2 که بگذریم، به خوشه دیگری با دو هسته Cortex-A76 روبه‌رو می‌شویم که با فرکانس ۲.۲۵ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. در نهایت با ۴ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز روبه‌رو هستیم. در بخش گرافیک گوگل کم‌کاری نکرده و تنسور را به پردازشگر گرافیکی Mali-G78 مجهز کرده که در بسیاری از پرچمدارهای اندرویدی شاهد استفاده از آن هستیم.  در حالت کلی طبق اعلام گوگل، تراشه تنسور نسبت به پیکسل ۵ تا ۸۰ درصد عملکرد بالاتری از خودش نشان می‌دهد.

دریافت ۵ سال آپدیت امنیتی

گوگل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که این شرکت گوشی‌های پیکسل را به بازار عرضه می‌کند تا به مرور زمان با بروزرسانی نرم افزاری و ارتقا ویژگی‌ها، دستگاه‌های بهتری در اختیار کاربران قرار دهد. در این بیانیه آمده است که پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو به مدت حداقل ۵ سال بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهند کرد. کاربران همچنین می‌توانند تا حداقل ۳ سال به روزرسانی نسخه سیستم عامل اندروید را در موبایل‌های جدید دریافت کنند. در این بیانیه به این نکته اشاره شده که گوگل متعهد شده با این رویکرد دستگاه‌هایی به روز و ایمن در دسترس کاربران قرار دهد.

بنابراین کاربران برای مدت طولانی می‌توانند منتظر دریافت نسخه‌های جدید اندروید باشند و تا سال‌ها امنیتشان با سری پیکسل 6 تضمین می‌شود.

قابلیت‌های هوش مصنوعی و دوربین

این گوشی‌های هوشمند به لطف تراشه تنسور، قابلیت‌های هوش مصنوعی زیادی دارند. برای مثال تراشه جدید به گوشی‌های سری پیکسل ۶ اجازه می‌دهد که ویدیوها و پیام‌ها را با استفاده از قابلیت Live Translate با سرعت بالایی ترجمه کند و در شناسایی صدای شما عملکرد هوشمندانه‌تری داشته باشند. این موضوع در هنگام تایپ با استفاده از صدا کارایی بالایی خواهد داشت. در حالت کلی طبق اعلام گوگل، تراشه تنسور نسبت به پیکسل ۵ تا ۸۰ درصد عملکرد بالاتری از خودش نشان می‌دهد.

با قابلیت‌های مختلف دوربین هم در این دستگاه‌ها روبه‌رو هستیم. گوگل در نرم‌افزار دوربین خود قابلیتی به نام Magic Eraser را قرار داده تا اشیاء و افراد ناخواسته را حذف کنید. Face Unblur برای رفع محوشدگی چهره انسان‌هاست و Real Tone هم با بهینه‌سازی وایت بالانس و چند الگوریتم دیگر سعی می‌کند واقعی‌ترین رنگ پوست را به ثبت برساند. گوگل همچنین Motion Mode را برای محوسازی پس‌زمینه ارائه می‌کند.

قیمت و تاریخ عرضه سری پیکسل ۶

با وجودی که سال گذشته، گوگل سری پیکسل ۵ را با قیمت پایه ۶۹۹ دلار در دسترس کاربران قرار داد، امسال نسل جدید را با قیمت پایه مقرون به صرفه‌تری یعنی ۵۹۹ دلار از ۶ آبان ماه به بازار عرضه می‌کند.

 پیکسل ۶ پرو در رنگ‌های مشکی، طلایی و سفید عرضه می‌شود و قیمت پایه آن در آمریکا ۸۹۹ دلار خواهد بود. این موبایل از ۲۷ مهر برای پیش‌خرید در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و از ۶ آبان عرضه خواهد شد.

مقایسه اعضای خانواده پیکسل ۶ با یکدیگر

در جدول زیر مشخصات گوشی‌های پیکسل ۶ و ۶ پرو با یکدیگر مقایسه شده‌اند:

پیکسل ۶ گوگلپیکسل ۶ پرو گوگل
ابعاد و وزن۱۵۸.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۹ میلی‌متر و ۲۰۷ گرم۱۶۳.۹ در ۷۵.۹ در ۸.۹ میلی‌متر و ۲۱۰ گرم
نمایشگر۶.۴ اینچی امولد با رفرش ریت ۹۰ هرتز۶.۷۱ اینچی امولد با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز
تراشه۸ هسته‌ای تنسور۸ هسته‌ای تنسور
رم۸ گیگابایت۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهخیرخیر
دوربین اصلی۵۰ + ۱۲ مگاپیکسلی۵۰ + ۴۸ + ۱۲ مگاپیکسلی
دوربین سلفی۸ مگاپیکسلی۱۱.۱ مگاپیکسلی
باتری۴۶۱۴ میلی آمپر ساعت۵۰۰۳ میلی آمپر ساعت
سیستم بیومتریکسنسور اثر انگشت زیر نمایشگرسنسور اثر انگشت زیر نمایشگر
پورتUSB Type-C 3.1USB Type-C 3.1

مقایسه پیکسل ۶ با پیکسل ۵

در جدول زیر مشخصات گوشی‌های سری پیکسل ۶ با پیکسل ۵ مقایسه شده‌اند:

پیکسل ۶ گوگلپیکسل ۶ پرو گوگلپیکسل ۵ گوگل
ابعاد و وزن۱۵۸.۶ در ۷۴.۸ در ۸.۹ میلی‌متر و ۲۰۷ گرم۱۶۳.۹ در ۷۵.۹ در ۸.۹ میلی‌متر و ۲۱۰ گرم۱۴۴.۷ در ۷۰.۴ در ۸ میلی‌متر و ۱۵۱ گرم
نمایشگر۶.۴ اینچی امولد با رفرش ریت ۹۰ هرتز۶.۷۱ اینچی امولد با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز۶.۰ اینچی OLED با رفرش ریت ۹۰ هرتز
تراشه۸ هسته‌ای تنسور۸ هسته‌ای تنسور۸ هسته‌ای اسنپدراگون 765G
رم۸ گیگابایت۱۲ گیگابایت۸ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت۱۲۸ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظهخیرخیرخیر
دوربین اصلی۵۰ + ۱۲ مگاپیکسلی۵۰ + ۴۸ + ۱۲ مگاپیکسلی۱۲.۲ + ۱۶ مگاپیکسل
دوربین سلفی۸ مگاپیکسلی۱۱.۱ مگاپیکسلی۸ مگاپیکسل
باتری۴۶۱۴ میلی آمپر ساعت۵۰۰۳ میلی آمپر ساعت۴۰۸۰ میلی آمپر ساعت
سیستم بیومتریکسنسور اثر انگشت زیر نمایشگرسنسور اثر انگشت زیر نمایشگرسنسور اثر انگشت روی پنل پشتی
پورتUSB Type-C 3.1USB Type-C 3.1USB Type-C 3.1
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۲۸ مهر ۱۴۰۰

    اینترنت ما به زودی قطع میشه برای سالها شایدم همیشه دیگه گوشی گوگل رو میخوایم چیکار؟؟میخوایم شاف کنیم !!؟

مطالب پیشنهادی