ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بهترین بازی‌های موبا که از تجربه آن‌ها روی موبایل لذت خواهید برد

بازی های موبا (MOBA) که با عناوینی مثل لیگ آو لجندز و دوتا 2 روی پی‌سی‌ها به محبوبیت رسیدند را باید پایه‌گذار تعریفی جدید از سرگرمی‌های آنلاین چند نفره به شمار بیاوریم. بازی‌هایی که همین ...

نفیسه شهبازی
نوشته شده توسط نفیسه شهبازی | ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

بازی های موبا (MOBA) که با عناوینی مثل لیگ آو لجندز و دوتا 2 روی پی‌سی‌ها به محبوبیت رسیدند را باید پایه‌گذار تعریفی جدید از سرگرمی‌های آنلاین چند نفره به شمار بیاوریم. بازی‌هایی که همین امروز هم جامعه بزرگی از گیمرهای سراسر دنیا پای ثابت آن‌ها هستند.

موبا در واقع مختصر شده Multiplayer Online Battle Arena است و در آن شما و هم‌تیمی‌هایتان باید با همکاری یکدیگر به سمت پایگاه حریف یورش برده و آن را نابود کنید. البته در برخی از بازی‌های موبا پیروز نهایی به طرق مختلف دیگری هم تعیین می‌شود.

با اینکه بازی های موبا هنوز آنچنان که باید و شاید در پلتفرم موبایل همه گیر نشده و تعداد این بازی‌ها هم نسبت به سایر سبک‌ها آنچنان زیاد نیست اما با همین تعداد کم هم عناوین بسیار خوبی در میان آن‌ها دیده می‌شود. در این مطلب با هم نگاهی به بهترین‌های این سبک برای موبایل خواهیم داشت.


League of Legends: Wild Rift‏

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 1-34-1024x576.jpg است

در بین بازی‌های موبا که امسال منتشر شدند، بدون شک بازی League of Legends: Wild Rift‏ عنوانی است که بازیکنان بسیاری منتظرش بودند. پیش از اینکه این بازی برای پلتفرم موبایل منتشر شود، بازی لیگ آو لجندز برای سایر پلتفرم‌ها منتشر شد و به موفقیت زیادی هم رسید بنابراین راه سختی پیش روی این بازی نبود.

بازی League of Legends: Wild Rift‏ یک قدم از سایر رقبای خود جلوتر است زیرا به جای اینکه یک نسخه‌ی ساده شده از بازی اصلی باشد، یک بازی کامل و با جزئیات است که حتی می‌تواند بازیکنانی که همین بازی را روی کامپیوتر شخصی تجربه کرده‌اند را هم راضی کند.

League of Legends: Wild Rift‏

League of Legends: Wild Rift‏

سازنده: Riot Games قیمت: رایگان با پرداخت درون‌برنامه‌ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 3900/4000 مگابایت زبان:

Pokémon UNITE

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 2-30-1024x576.jpg است

بازی Pokémon UNITE حدود یک ماه قبل منتشر شد و یکی از خلاقانه‌ترین بازی‌های سبک موبا است که اگر بخواهید برای اولین بار این سبک را امتحان کنید، گزینه‌‌ای عالی خواهد بود. در این بازی هم همان روند رویارویی با دشمن و به کار گرفتن استراتژی پابرجاست اما تفاوت‌هایی هم وجود دارند.

وقتی در نقشه گشت و گذار می‌کنید با پوکمون‌های وحشی روبرو خواهید شد که به هیچ‌چیزی رحم نمی‌کنند. شما باید این پوکمون‌ها را شکار کنید تا انرژی و تجربه به دست بیاورید اما این آخر کار نیست زیرا باید به زمین تیم مقابل بروید و انرژی را با استفاده از حلقه‌های طلایی به امتیاز تبدیل کنید. هر حلقه ظرفیت محدودی دارد و این مهم‌ترین چالشی است که باید از پس آن بربیایید.

Pokémon UNITE

Pokémon UNITE

سازنده: The Pokemon Company قیمت: رایگان با پرداخت درون‌برنامه‌ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 810.5/ 639 مگابایت زبان:

Heroes Strike

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 3-24.jpg است

بازی Heroes Strike ظاهری شبیه به براول استارز دارد و سبک موبا و بتل رویال را در کنار هم گذاشته تا رضایت بازیکنان بیشتری را به خود جلب کند. برای ورود به زمین بازی هم می‌توانید به تنهایی عازم شوید و هم می‌توانید دوستانتان را با خود همراه کنید. تعداد کاراکترهای این بازی بیشتر است و اوضاع گرافیکش هم کمی از براول استارز بهتر به نظر می‌رسد.

در بخش موبا هر تیم می‌تواند با حداکثر سه نفر در زمین رقابت حضور پیدا کند. قانون بازی همان قانون همیشگی است که می‌گوید دشمنت را بکش و به پایگاهش دستبرد بزن. متاسفانه بازی نقشه‌ای در اختیارتان نمی‌گذارد اما زمین رقابت هم مساحت چندانی ندارد و می‌توان به راحتی با این مسئله کنار آمد.

Heroes Strike

Heroes Strike

سازنده: WolfFun‏ قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 270.1/ 102 مگابایت زبان:

MARVEL Super War‏

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 4-12.jpg است

سازندگان Onmyoji Arena حسابی در این سبک خبره هستند و عجیب نیست که بازی MARVEL Super War را هم در این لیست ببینید. قهرمانان این بازی کاراکترهای دنیای مارول هستند و بازیکنان می‌توانند بیش از پنجاه ابر قهرمان را جمع‌آوری کرده و در رقابت‌ها به کار بگیرند. ‏

اگر بخواهیم صادقانه درباره‌ی بازی نظر بدهیم باید گفت که بازیکنان با یک عنوان شسته رفته روبرو هستند که چیز جدیدی ارائه نکرده اما اگر طرفدار دنیای مارول باشید و دلتان بخواهد بازی را با حضور کاراکترهای محبوبتان تجربه کنید از آن لذت خواهید برد.

MARVEL Super War‏

MARVEL Super War‏

سازنده: NetEase Games‏ قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 1400/74 مگابایت زبان:

Heroes Evolved‏

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 5-9-1024x573.jpg است

بازی Heroes Evolved‏ که به تازگی آپدیت جدیدی هم دریافت کرده، یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سبک موبا است. این بازی بیش از چهل کاراکتر، اسکین‌های متنوع و امکان ساخت کلن دارد که بازی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

این بازی مودهای مختلفی دارد که تقریبا هر چیزی بخواهید را پوشش می‌دهد. اگر وقت زیادی ندارید، می‌توانید بازی را در مود رقابت کوتاه تجربه کنید یا اگر کمی چالش بیشتر می‌خواهید می‌توانید به سراغ مود Chaotic Strike بروید که در آن مانا وجود ندارد و همه‌چیز سریع‌ و دیوانه‌وار پیش می‌رود.

Heroes Evolved‏

Heroes Evolved‏

سازنده: NetDragon Websoft Inc. قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: 548.8/ 346 مگابایت زبان:

Mobile Legends: Bang Bang

بازی های موبا

اگر سری به صفحه گوگل پلی این بازی بزنید احتمالا با دیدن تعداد دانلودهای آن شگفت زده خواهید شد. Mobile Legends: Bang Bang جزو قدیمی‌ترین بازی های موبا برای موبایل به حساب می‌آید و البته جزو محبوب‌ترین آن‌ها. در این بازی مبارزات 5 در برابر 5 متداول سبک موبا به بهترین شکل پیاده سازی شده‌اند که در کنار کنترل مناسب تجربه خوبی از یک بازی چند نفره آنلاین را به همراه خواهند داشت.

نکته خوب و البته مهم دیگر بازی این است که در صورت قطع شدن اتصال شما، هوش مصنوعی کنترل کاراکترتان را در بازی به عهده می‌گیرد تا تیمتان به خاطر عدم حضور شما در بازی دچار مشکل نشود. علاوه بر این به گفته سازندگان، سرورهای بازی طوری طراحی شده‌اند که به محض قطع ارتباط، شما را هرچه سریعتر مجددا به بازی بازگردانند.

Mobile Legends: Bang Bang

Mobile Legends: Bang Bang

سازنده: Moonton قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 97/267.5 مگابایت زبان:

Arena of Valor

Arena of Valor را تنسنت توسعه داده و این بازی به خاطر مدهای مختلفی همچون 5 در برابر 5، 3 در برابر 3 و یک در برابر یک به یکی از عناوین محبوب در سبک موبا تبدیل شده است. علاوه بر این، به موارد بالا باید امکان انتخاب از بین بیش از 40 هیروی مختلف، بازی‌های 10 دقیقه‌ای، مالتی پلیر co-op و... اشاره کرد. از آنجایی که بازی یک عنوان فریمیوم است برخی از هیروهای بازی از طریق پرداخت درون برنامه‌ای قابل خریداری هستند.

در این بازی هم هدف این است که بتوانید با از بین بردن موجوداتی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند و البته بازیکنان دیگری که سر راهتان قرار می‌گیرند، به مقر دشمن یورش برده و آن را نابود کنید. بازیکنان هر دور بازی را از لول 1 آغاز می‌کنند و در طول مسابقه با کشتن دشمنان، نابود کردن برج‌ها یا از بین بردن هیولاهای مختلفی که در مسیر بازی حضور دارند لول آپ می‌شوند.

با بالاتر رفتن لول و به دست آوردن پول، می‌توان قابلیت‌های مختلفی را برای هیروها آزاد کرده و یا بهبود بخشید و علاوه بر آن ادوات و ابزار جنگی جدید هم خریداری کرد. اگر با این سبک آشنایی ندارید چند دور طول می‌کشد تا سیستم بازی را یاد بگیرید اما برای کسانی که دوتا 2 یا Heroes of the Storm را تجربه کرده‌اند احتمالا مکانیزم بازی از همان ابتدا بسیار آشنا خواهد بود.

Arena of Valor

Arena of Valor

سازنده: Tencent Games قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 61/697.2 مگابایت زبان:

Onmyoji Arena

Onmyoji Arena بر پایه سری بازی‌های محبوب Onymoji استودیوی NetEase ساخته شده که از کاراکترهای این سری برای یک بازی موبا استفاده می‌کند. تقریبا همان انتظاری که از این سبک داریم در Onmyoji Arena هم دیده می‌شود اما برخی از تفاوت‌های کوچکی این عنوان می‌تواند آن را تا حدودی متمایز می‌کند.

مثلا نبردهای 3v3v3 در Onmyoji Arena گنجانده شده‌اند که تجربه مفرح و البته پر هرج و مرج و شلوغی را به شما ارائه می‌کند. در این مد 3 تیم که هرکدام متشکل از 3 بازیکن هستند همزمان با یکدیگر وارد مبارزه می‌شوند. بازیکنان از سه نقطه مختلف مپ اسپان شده و به سمت منطقه جنگ که در وسط مپ قرار دارد حرکت می‌کنند و اولین تیمی که بتواند 30 «شیکیگامی» یا همان هیروهای حریف را از بین ببرد برنده آن بازی خواهد بود.

Onmyoji Arena

Onmyoji Arena

سازنده: NetEase Games قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 90/2400 مگابایت زبان:

Vainglory

این بازی که در سال 2015 منتشر شد را می‌توان به راحتی در جمع محبوب‌ترین بازی‌های موبا که تا به حال برای موبایل توسعه داده شده‌اند جای داد. در Vainglory بیش از 48 هیرو برای انتخاب در نظر گرفته شده‌اند و زمان بازی‌ها را هم می‌توانید 7 یا 25 دقیقه انتخاب کنید.  بازی اجرای روان و مناسبی دارد و در صورتی که اینترنت هم یاری کند با 60 فریم بر ثانیه اجرا شده و برای کنترل‌های بازی هم زمان پاسخگویی 30 میلی ثانیه در نظر گرفته شده است.

این مشخصات قطعا به مذاق گیمرهای موبا خوش خواهد آمد. با توجه به اینکه Vainglory جامعه کاربران زیادی دارد بنابراین زمان انتظار شما برای شروع هر بازی کوتاه خواهد بود که این هم می‌تواند نکته مثبت دیگری برای گیمرها باشد. بازی برای پی‌سی هم در دسترس است و می‌توانید بازی را روی سیستم‌های دسکتاپ هم دنبال کنید.

Vainglory

Vainglory

سازنده: Rogue Games, Inc قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 2000 مگابایت زبان:

Brawl Stars

با اینکه برول استارز را نمی‌توان یک بازی ششدانگ موبا دانست اما المان‌های این سبک به حدی در آن پیدا می‌شوند که بتوان ساخته سوپر سل را در زمره بازی‌های موبا به حساب آورد. این بازی پیچیدگی و سنگینی سایر عناوین لیست را ندارد و همین می‌تواند وجه تمایز آن باشد. دو کنترلر مجازی در دو طرف نمایشگر تعبیه شده که یکی برای کنترل حرکت کاراکتر و دیگری به منظور هدفگیری و شلیک به کار می‌روند.

مد اصلی بازی Gem Grab نام دارد و هدف آن جمع‌آوری سنگ‌های قیمتی (Gem) است. هر تیمی که بتواند زودتر از تیم مقابل 10 سنگ قیمتی جمع آوری کرده و تا اتمام زمان مسابقه آن‌ها را از دست ندهد برنده بازی خواهد بود. با این حال مدهای دیگری هم برای بازی در نظر گرفته شده که با پیشروی آزاد خواهند شد و مثلا مد Heist در سبک موبا طراحی شده است. در Heist باید از گنجینه تیم خودتان محافظت کرده و با پیشروی در مپ به گنجینه تیم حریف دست پیدا کنید.

Brawl Stars

Brawl Stars

سازنده: Supercell قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza Dark
    Reza Dark | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

    لطفا مقاله ای در مورد بازی های آفلاین بنویسید

مطالب پیشنهادی