ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت ۲۰ سال پیش سیستم عامل ویندوز XP را منتشر کرد

مایکروسافت در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۱ (۳ آبان ۱۳۸۰) ویندوز XP را منتشر کرد، سیستم عاملی که پشتیبانی از آن در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید اما هنوز برخی کاربران از آن استفاده می‌کنند. ویندوز ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

مایکروسافت در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۱ (۳ آبان ۱۳۸۰) ویندوز XP را منتشر کرد، سیستم عاملی که پشتیبانی از آن در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید اما هنوز برخی کاربران از آن استفاده می‌کنند.

ویندوز XP به علت پایداری، راحتی در استفاده و عملکرد سریع یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های ویندوز به حساب می‌آید. با گذشت دو دهه از انتشار، عرضه سیستم عامل‌های ویندوز ۷، ویندوز ۸، ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ و همچنین پایان پشتیبانی رسمی از آن، هنوز برخی کاربران در حال استفاده از سیستم عامل قدیمی ردموندی‌ها هستند و امنیت‌شان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

توسعه سیستم عامل ویندوز XP در اواخر دهه ۹۰ میلادی به عنوان «نپتون»، یک سیستم عامل مبتنی بر کرنل ویندوز NT کلید خورد. ردموندی‌ها همچنین به دنبال ارائه نسخه‌ آپدیت شده ویندوز ۲۰۰۰ برای بازار تجاری بودند، اما در ژانویه ۲۰۰۰ این پروژه‌ها برای عرضه یک سیستم عامل واحد لغو شدند. در همین راستا، XP به اولین نسخه مصرفی ویندوز تبدیل شد که مبتنی بر کرنل ویندوز ۹۵ و ام‌اس-داس نبود.

مایکروسافت در آوریل ۲۰۰۹ از پایان پشتیبانی از ویندوز XP خبر داد، اما تصمیم گرفت تا ۵ سال دیگر از آن پشتیبانی کند. بنابراین ۷.۵ سال از زمان انتشار بروزرسانی برای این سیستم عامل می‌گذرد و این سیستم عامل در معرض خطرات زیادی قرار دارد. البته مایکروسافت پس از اعلام پایان پشتیبانی، همچنان برای برخی آسیب‌پذیری‌های خطرناک مانند BlueKeep و Eternal Blue آپدیت منتشر کرد.

در حالی که ویندوز در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته، هنوز برخی بخش‌های عمومی در کشورهای مختلف به استفاده از ویندوز XP ادامه می‌دهند. دلیل چنین موضوعی در برخی کشورها پرداخت هزینه برای سیستم عامل جدید و در تعدادی دیگر، نیاز به بروزرسانی سخت افزار برای امکان نصب و استفاده از نسخه‌های جدید است.

طبق آمار StatCounter برای سپتامبر ۲۰۲۱، سهم این سیستم عامل در بازار به ۰.۵۹ درصد می‌رسد که کمی بالاتر از ویندوز ویستا با سهم ۰.۲۶ درصد به حساب می‌آید.

شما چه تجربه‌ای از ویندوز XP دارید و تا چند سال پیش کاربر این سیستم عامل بودید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۴ آبان ۱۴۰۰

    ویندوز با Xp اوج گرفت و قلّه‌اش 7 بود
    بعد از آن هم، قوس نزولی طی نموده
    و السلام

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۴ آبان ۱۴۰۰

    هنوز عینک فروشی و چشم پزشکی داخل پاساژ شهرمون برای دیتا بیس مشتریهاشون و ثبت و سفارش و ... از سه پایه کامپیوتر با ویندوز اکس پی استفاده میکنه! والبته تابه حال بدون مشکل داره کارشونو انجام میده

مطالب پیشنهادی