ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نتایج بنچمارک اینتل Core i5-12600K افشا شد: عملکرد بالاتر از Core i9-11900K

فاصله کوتاهی تا معرفی کامل پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) داریم، با این حال همچنان شاهد انتشار گزارش‌ها درباره آن‌ها هستیم. حالا نتایج بنچمارک اینتل Core i5-12600K منتشر شده که ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

فاصله کوتاهی تا معرفی کامل پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به Alder Lake (آلدر لیک) داریم، با این حال همچنان شاهد انتشار گزارش‌ها درباره آن‌ها هستیم. حالا نتایج بنچمارک اینتل Core i5-12600K منتشر شده که از عملکرد بالاترش نسبت به پردازنده پرچمدار سری راکت لیک یعنی Core i9-11900K و ۵۰ درصد عملکرد بهتر نسبت به AMD رایزن ۵ ۵۶۰۰X‌ خبر می‌دهد.

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل از طراحی هیبریدی بهره می‌بردند و به همین دلیل عملکرد بهتری از نسل قبلی‌شان خواهند داشت، با این حال شکست یک پردازنده پرچمدار توسط پردازنده‌ای میان‌رده، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد اما ظاهرا اینتل توانسته به چنین مهمی دست یابد.

نتایج بنچمارک CPU-z پردازنده اینتل Core i5-12600K منتشر شده که از امتیاز تک هسته‌ای ۷۷۳ و چند هسته‌ای ۷۲۲۰ خبر می‌دهد که ۵۰ درصد از پردازنده AMD رایزن 5 5600X بالاتر است و حتی سریعتر از پردازنده ۸ هسته‌ای رایزن 7 5800X به حساب می‌آید. در میان پردازنده‌های اینتل، با عملکرد بالاتری نسبت به Core i9-11900K روبه‌رو هستیم.

این پردازنده پرچمدار اینتل در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۶۸۲ و در بخش چند هسته‌ای امتیاز ۶۵۶۳ را کسب کرده که فاصله تقریبا زیادی با پردازنده میان‌رده نسل بعدی این کمپانی دارد. با توجه به چنین عملکردی، انتظار می‌رود بسیاری از مصرف‌کنندگان به خصوص گیمرها به سراغ این پردازنده بروند و احتمالا AMD هم در بازار دچار مشکل می‌شود.

در گذشته نتایج بنچمارک پردازنده اینتل Core i5-12400 هم منتشر شده بود که تفاوت چشمگیری با Core i5-12600K دارد. مدل 12400 در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بنچمارک CPU-z به ترتیب امتیازهای ۶۸۱ و ۴۹۸۳ را کسب کرده است.

پردازنده اینتل Core i5-12600K اینتل به ۱۰ هسته و ۱۶ هسته مجهز می‌شود و کاربران دسکتاپ را هدف قرار می‌دهد. در این پردازنده با ۶ هسته قدرتمند Golden Cove و ۴ هسته کم‌مصرف Gracemont روبه‌رو می‌شویم. حداکثر فرکانس بوست هسته‌های قدرتمند برابر ۴.۹ گیگاهرتز خواهد بود که با فعالسازی تمام هسته‌ها، به ۴.۵ گیگاهرتز کاهش می‌یابد. هسته‌های کم مصرف هم فرکانسی در میان ۳.۴ تا ۳.۶ گیگاهرتز خواهند داشت.

این پردازنده به ۲۰ مگابایت حافظه کش L3 مجهز می‌شود و توان طراحی حرارتی در فاصله ۱۲۵ وات (PL1)‌ و ۲۲۸ وات (PL2) خواهد داشت. انتظار می‌رود قیمت این محصول نزدیک به ۲۶۰ دلار باشد.

به نظر می‌رسد اینتل با پردازنده‌های Alder Lake می‌تواند دوباره در بازار خودی نشان دهد چرا که دو روز پیش نتایج بنچمارک Core i9 12900HK افشا شد که از عملکرد سریعترش نسبت به اپل M1 مکس خبر می‌داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی