ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل می‌خواهد از قانون مور و تراشه‌سازان رقیب پیشی بگیرد

اینتل می‌گوید تلاش خواهد کرد تا قانون مور را پشت سر بگذارد و پردازنده‌های جدیدی بسازد که ابتدا شکاف موجود با رقبا را تا سال ۲۰۲۴ از بین ببرد و بعد در سال ۲۰۲۵ از ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

اینتل می‌گوید تلاش خواهد کرد تا قانون مور را پشت سر بگذارد و پردازنده‌های جدیدی بسازد که ابتدا شکاف موجود با رقبا را تا سال ۲۰۲۴ از بین ببرد و بعد در سال ۲۰۲۵ از آن‌ها پیشی بگیرد. این شرکت برنامه‌ریزی کرده تا در یک دهه آینده به جایگاه نخست بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه دنیا برسد.

«پت گلسینگر»، مدیرعامل اینتل در یک رویداد آنلاین گفت: «قانون مور زنده و سالم است. امروز پیش‌بینی می‌کنیم که در دهه آینده تابع قانون مور باشیم یا حتی از آن سریع‌تر پیش برویم. ما به عنوان حافظان قانون مور از هیچ تلاشی در مسیر نوآوری فروگذار نخواهیم کرد.»

ادعای مدیرعامل اینتل از آن جهت اهمیت دارد که این شرکت تقریبا در پنج سال گذشته جایگاه خود را در بازار تراشه‌سازان به TSMC و سامسونگ واگذار کرده است. با این حال، اینتل اکنون اطمینان دارد که می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ به این دو شرکت برسد و از سال ۲۰۲۵ آن‌ها را پشت سر بگذارد.

قانون مور ادعایی از سوی «گوردون مور»، هم‌بنیان‌گذار اینتل بود که به شتاب مداوم توسعه پردازنده‌ها اشاره دارد. او گفته بود تعداد ترانزیستورهای موجود در پردازنده‌ها هر دو سال یک بار دو برابر می‌شود. در بحث تولید تراشه، هرچه مدارهای بیشتری کار گذاشته شود، پردازنده قوی‌تر خواهد بود. ولی کاهش اندازه تراشه با چالش‌هایی روبرو شد، چون تحقیق و تولید از هر زمان دیگری پرهزینه‌تر بود. اجزای تراشه به مقیاس اتمی رسید و چالش مصرف انرژی سرعت کلاک پردازنده را محدود کرد.

گلسینگر حالا دوباره همان تعریف سنتی قانون مور را وسط کشیده و با اشاره به تعداد ترانزیستورهای موجود در تراشه می‌گوید: «انتظار داریم منحنی قانون مور را سریع‌تر خم کنیم و قاعده دو ساله را پشت سر بگذاریم.» با توجه به رقابت سنگین تراشه‌سازان در بازار باید منتظر بمانیم تا ببینیم سرمایه‌گذاری‌های اینتل در این حوزه اثرگذار خواهد بود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی