ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

«داتین» چگونه به دنبال ارائه و پیاده‌سازی راهکارهایی برای توسعه فراگیری مالی در کشور است؟

گروه مالی پاسارگاد توانسته با راه‌اندازی هلدینگ‌های بزرگ و شرکت‌های مختلف در بسیاری از بازارهای کشور نفوذ موثری داشته باشد. بازار فناوری اطلاعات یکی از آنها در ایران است. «فناپ» به عنوان هلدینگ فناوری اطلاعات ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

گروه مالی پاسارگاد توانسته با راه‌اندازی هلدینگ‌های بزرگ و شرکت‌های مختلف در بسیاری از بازارهای کشور نفوذ موثری داشته باشد. بازار فناوری اطلاعات یکی از آنها در ایران است. «فناپ» به عنوان هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات گروه مالی پاسارگاد زیرمجموعه‌های متعددی دارد که بزرگترین آن، شرکت نرم‌افزاری داتیس آرین قشم یا همان داتین است؛ شرکتی که توانسته در طول فعالیت خود مسئولیت‌های مختلفی را در بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون به ثمر برساند و به طور مستقل نیز فعالیت‌های بزرگی در حوزه مالی برای توسعه فراگیری مالی کشور انجام دهد.

تاریخچه فعالیت داتین

ایده تاسیس شرکت داتین، با تاسیس بانک پاسارگاد و تشکیل فناپ از نیمه دوم سال ۸۴ شکل گرفت و بعدها داتین از دل واحد راهکارهای بانکی فناپ به وجود آمد. این شرکت در ابتدای راه خود یک مجموعه مستقل نبود و واحد راهکارهای بانکی شرکت فناپ محسوب می‌شد. اعضای تیم داتین توانستند در فناپ ماموریت بزرگی انجام دهند و هدفشان این بود که به همه نیازهای نرم‌افزاری بانک‌ها به صورت یکپارچه پاسخ بدهند و در واقع به یک Core Banking بومی دست پیدا کنند. ثمره این فعالیت، راه‌اندازی نخستین سیستم واقعی سامانه بانکداری متمرکز در بانک پاسارگاد در دی ماه سال ۱۳۸۷ بود. این فناوری با نام تجاری «ترنج» در شعبه امام حسن (ع) بانک پاسارگاد مستقر و زمینه‌ساز همکاری داتین با سایر شرکت‌ها و بانک‌ها شد.

همین فعالیت‌های مثبت و همچنین اهمیت سرعت در تصمیم‌گیری، توسعه بیشتر و دیگر موارد، در نهایت منجر به این شد که در سال 1390، داتین به صورت مستقل و به صورت یک شرکت نرم‌افزاری در صنعت بانکی و بیمه‌ای به فعالیت خود ادامه دهد. تا به امروز بانک‌ها و بیمه‌های گوناگونی از خدمات این شرکت استفاده کرده‌اند و سامانه سوئیچ داتین نیز، به تعدادی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک و سایر بانک‌های طرف قرارداد خود ارائه شده است. داتین در سال گذشته یکی از موفق‌ترین پروژه‌های خود را به سرانجام رساند؛ پیاده‌سازی و راه‌اندازی راهکار جامع بانکداری متمرکز (Core Banking) خود در نخستین بانک ایرانی یعنی بانک سپه.

محمد نژاد صداقت، مدیرعامل داتین در مصاحبه‌ای درباره این اقدام بزرگ داتین می‌گوید: «پروژه بانک سپه بزرگ‌ترین پروژه نظام بانکی است و «انگیزه» و «قوای داتین» دو رکن مهم و اساسی در پیشبرد این پروژه بوده است.»

درباره مبحث اعتماد به داتین نیز فرهنگ فرزان، معاون فروش و امور مشتریان داتین صحبت‌های مهمی کرده است: «در حال حاضر هیچ مشتری و بانکی نباید چنین نگرانی را نسبت به داتین داشته باشد، وقتی شرکتی بیش از 12 سال به تعدادی بانک‌ سرویس می‌دهد، نشان‌دهنده‌ این است که به ‌صورت عملی مشکل اعتماد وجود نداشته که اگر کوچک‌ترین نمونه‌ای از آن وجود داشت، همه از آن با خبر می‌شدند. نظام بانکی، جامعه کوچکی است و نمی‌توان چیزی را در آن پنهان کرد.» با توجه به تجربه همکاری داتین با سایر بانک‌های کشور، می‌توان مهر تایید پررنگی به صحبت‌های معاون فروش و امور مشتریان داتین زد.

همین سابقه باعث شد مهاجرت اولین بانک ایرانی به کربنکینگ جدید، به داتین واگذار شود. به این ترتیب اسفندماه 1397 بود که با امضای قرارداد میان بانک سپه و داتین، اجرای پروژه مهاجرت بانک سپه به کربنکینگ جدید، به این شرکت واگذار و درنهایت 19 تیرماه 1399، با مهاجرت به ‌شیوه بیگ‌بنگ، مهم‌ترین گام اجرایی این پروژه برداشته شد و سامانه‌های بانک سپه به کربنکینگ داتین مهاجرت کردند.

باید تاکید کرد که مهاجرت بانک سپه به این سیستم داتین نه تنها در ایران بلکه در دنیا کم‌نظیر است؛ همان‌طور که حمیدرضا آموزگار، معاون توسعه محصول داتین این اتفاق بزرگ را در شبکه بانکی کشور به «تولدی دوباره بعد از یک قرن» تشبیه می‌کند و درباره آن گفته که «همکاری دوجانبه شرکت داتین و بانک سپه موقعیتی را رقم زد تا بر اساس آن فصل جدیدی در سیستم بانکداری کشور باز شود. این پروژه بزرگ با وجود تمام چالش‌ها، در نهایت به روش بیگ‌بنگ و با موفقیت به سرانجام رسید.»

داتین و بانکداری نوین

داتین در سال گذشته معاونت بانکداری نوین را نیز تشکیل داد تا به توسعه محصولات جدیدتر و نوین‌تری بپردازد. این شرکت با تشکیل این معاونت در قالب واحد کسب‌و‌کاری مستقل (SBU)، توسعه محصولات بانکداری خرد بدون شعبه را هدف قرار داده و اعتباردهی و ارائه تسهیلات خرد به‌ صورت هوشمند را به ‌عنوان اولین گام در این حوزه تعریف کرد.

از جمله راهکارهای ارائه‌شده توسط این شرکت در طول سال‌ها فعالیت می‌توان به راهکار بانکداری متمرکز، راهکار بیمه‌گری، راهکار پردازش تراکنش، بانکداری دیجیتال، امنیت، راهکار تحلیلی، زیرساخت و خدمات مشاوره برای بانک‌ها و موسسات مالی، بیمه‌ها و سازمان‌های مختلف اشاره کرد.

همچنین در حال حاضر داتین طیف گسترده‌ای از محصولات را عرضه می‌کند که تنها بخش کوچک و مهمی از آنها به شرح زیر است: 

  • سامانه بانکداری متمرکز
  • سوئیچ پرداخت
  • سامانه مدیریت کارت و کارت اعتباری
  • سامانه‌های بانکداری مدرن
  • سامانه پرداخت اینترنتی
  • سامانه پرداخت همراه
  • هوشمندی کسب‌وکار
  • اعتبارسنجی مشتریان
  • باشگاه مشتریان
  • سامانه مبارزه با پولشویی
  • سامانه جامع مدیریت سهام و مجامع (آنلاین)

شاید به نظر بیاید این حجم از تغییر و تحولات در نظام مالی که عمری بیش از صد سال در کشور دارد برای مشتریان گمراه‌کننده باشد. در واقع گمان این است که این نظام با قدمتی این‌چنین کهن، تغییرپذیر نخواهد بود و یا اینکه تغییرات در آن نمی‌تواند تحول‌آفرین باشد. اما همان‌طور که میلاد بیگدلی شاملو، مدیر بازاریابی و فروش داتین داتین معتقد است: «مردم می‌دانند بانکداری دیجیتال مسیر ارائه خدمات به آنها را ساده و سریع می‌کند و  قطعاً در این راه با بانک‌ها همکاری خواهند کرد.» او درست می‌گوید؛ استقبال مردمی از خدمات نوین بانکی و ورود بانک‌ها به این حوزه از فعالیت‌های جدید نیز گواه همین ادعا محسوب می‌شود که مردم با این تغییرات همراه شدند و مشتریان داتین در مسیر درستی قدم گذاشته‌اند. مشتریان داتین در واقع به نیاز عموم مردم که خواستار اجرایی‌شدن نظام‌های نوین مالی در جهان هستند، پاسخی مثبت دادند و با همکاری داتین دست به ایجاد فناوری در این سیستم‌های کهن زدند و با تغییروتحول در آنها به ارائه خدمات نوین مالی می‌پردازند.

مشتریان داتین

مشتریان داتین طیف وسیعی از سازمان‌ها، شرکت‌های خصوصی و غیر خصوصی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی را تشکیل می‌دهند. بانک‌های سپه، پاسارگاد، رفاه کارگران، گردشگری، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه رسالت، سرمایه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و شرکت‌های توسعه سرمایه پیشگامان پویا (زیرمجموعه بانک ملی ایران)، پرداخت الکترونیک پاسارگاد، فناپ تک و بیمه‌های پاسارگاد، کوثر، باران و حکمت صبا تنها بخشی از مشتریان این گروه نرم‌افزاری هستند.

داتین به عنوان یک شرکت ایرانی در روزهایی که تحریم‌های مختلف، شبکه بانکی کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌اند سعی کرده تا با ارائه راه‌حل‌هایی نوین کاری کند تا نیاز کمتری به سخت‌افزار برای پیاده‌سازی فناوری‌های نوین بانکی وجود داشته باشد. فرهنگ فرزان، معاون فروش و امور مشتریان داتین در این باره اعلام کرده: «داتین به عنوان یک شرکت ایرانی می‌داند که در شرایط تحریمی منافع ملی حکم می‌کند ارز کمتری از کشور خارج شود. به همین دلیل، تلاش‌ می‌کند هم در راه‌حل‌هایی که به شبکه بانکی ارائه می‌‌دهد و هم در معماری و طراحی محصولات خود، به گونه‌ای عمل کند که نیاز کمتری به سخت‌افزار وجود داشته باشد؛ چراکه سخت‌افزارها، وارداتی هستند و تهیه آنها به ارز نیاز دارد.»

داتین برای ارائه خدمات برتر به مشتریان خود باید بتواند سیاست‌هایی به‌روز و مدرن را در داخل خود این سازمان اجرایی کند؛ اتفاقاتی که توسط سرمایه انسانی در داتین رخ می‌دهد و باعث شده که داتین از منظر فرهنگ سازمانی بتواند جایگاه بسیار خوبی را پیدا کند. 

سرمایه انسانی در داتین

اهداف بزرگ داتین برای ورود به بازارها و خطوط کسب‌وکاری جدید باعث شده تا بیش از گذشته در جست‌وجوی سرمایه‌های انسانی ماهر و باانگیزه‌ باشد. از این رو در سال 1399 پروژه جذب همکار از سایر استان‌های کشور را کلید زد تا با توجه به فراهم‌بودن شرایط دورکاری، امکان فعالیت از تمام ایران را برای سرمایه‌های انسانی که مایل به همکاری با داتین هستند، فراهم کند. این شرکت از ابتدای سال 1400 توانسته با حدود 17 سرمایه انسانی از سراسر ایران، همکاری خود را آغاز کند. داتین اکنون بیش از ۱۰۰۰ سرمایه انسانی دارد که با توسعه این شرکت و فعالیت‌های آن این رقم به‌زودی بیشتر هم خواهد شد؛ طوری که بر اساس برنامه‌های شرکت قرار شده تا پایان سال ۱۴۰۳ دو هزار نفر در داتین مشغول به کار باشند که ۴۰ درصد از این آمار را سرمایه‌های انسانی متخصص در سایر استان‌ها تشکیل می‌دهند. 

همان‌طور که مدیرعامل داتین درباره توسعه سرمایه‌های انسانی در این شرکت گفته است: «برنامه توسعه ما با توجه به حجم کار و آینده بازار پیش رو، بیش از ۲۰۰۰ نفر است و هیچ روشی برای پاسخگویی به درخواست‌های متعدد بانک‌ها، غیر از توسعه سرمایه انسانی نداریم.»

سید حامد حسینی‌نژاد، مدیر توسعه سرمایه‌های انسانی داتین

همان‌طور که گفته شد داتین شروع به استخدام متخصصان نرم‌افزاردر سراسر ایران و به صورت دورکاری کرده که این مساله می‌تواند به کارجویان سایر استان‌ها برای دستیابی به یک تجربه موفق در شرکتی بزرگ کمک کند. این یک تصمیم بزرگ برای داتین بوده و «سید حامد حسینی‌نژاد» مدیر توسعه سرمایه‌های انسانی داتین درباره آن گفته: «داتین به دنبال توسعه عظیمی است و یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای تحقق این استراتژی افزایش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود داتین است و از همین رو نیاز به افزایش تعداد سرمایه‌های انسانی با دانش بالا در این شرکت حس شده است. ما رسالت خود و دایره اثرگذاری داتین را چیزی فراتر از آنچه الان هست، می‌بینیم. به همین‌ دلیل در بخش سرمایه‌های انسانی هر کاری را برای ایجاد فرصت و جذب افرادی که با وجود توانایی بالا امکان حضور در تهران را ندارند، انجام می‌دهیم.

به گفته حسینی‌نژاد، داتین تیمی تقریبا ۱۰۰۰ نفره با میانگین سنی ۳۳ سال دارد که تیمی جوان و با تحصیلات عالی به شمار می‌رود. این آمار تقریبا به طور مساوی بین خانم‌ها و آقایان تقسیم شده است؛ اگر به طور دقیق بخواهیم بگوییم 51 درصد از تیم را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و 49 درصد را آقایان.

داتین به آموزش سرمایه‌های انسانی نیز اهمیت دوچندانی می‌دهد به طوری که در سال 1399 برای اولین بار، ایده مدرسه داتین را اجرایی کرد و توانست با این پروژه بیش از 50 سرمایه انسانی را به استخدام درآورد. این مدرسه پذیرای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌ کامپیوتر و فناوری اطلاعات است تا تجربه، مهارت و توانایی‌های فنی و ارتباطی خود را ارتقا ببخشند. در مدرسه داتین ضمن کسب مهارت، می‌توان به اشتغال در داتین فکر کرد و این امکان حتی برای دانشجویان ترم آخر کارشناسی رشته کامپیوتر فراهم شده تا با کمک منتورهای داتین، تجربه کسب کنند و به صورت عملی در پروژه‌های مشابه با پروژه واقعی حضور داشته باشند.

آینده داتین

هر شرکتی با توجه به ویژگی‌های اصلی‌ای که دارد، نگاه مشتریان خاصی را به خود جلب می‌کند؛ برخی به خاطر چابکی، برخی به خاطر نوآوری، برخی به خاطر قابل‌اعتمادبودن، برخی به خاطر سابقه طولانی، برخی به خاطر ثابت‌قدم‌بودن و دیگر ویژگی‌ها. در کنار تمام این ویژگی‌ها که در داتین وجود دارد، محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین، «قابل‌اعتماد بودن» را ویژگی اصلی این شرکت می‌داند؛ موضوعی که قرار است آینده راه داتین را در کنار همکارانش رقم بزند و مشتریان را به سمت استفاده از فناوری‌های نوین مالی سوق دهد.

داتین در سال 1400، از بوم استراتژی جدید خود رونمایی کرد. طبق این بوم، توسعه فراگیری مالی به عنوان چشم‌انداز شرکت تعریف شده است. منظور از فراگیری مالی، «دسترسی کامل افراد و کسب‌وکارها به همه‌گونه محصولات و خدمات مالی به‌ تناسب نیازهای خود و بدون توجه به عوامل محدودکننده‌ای چون میزان دارایی و درآمد، محل زندگی و کار، زمان نیاز به خدمات مالی و دیگر محدودیت‌هایی از این دست است.»

چشم‌انداز جدید، از داتین فراتر رفته و موضوع آن جامعه و توسعه‌ در سطح آن است که این مهم، از طریق خدمات و محصولات داتین، اتفاق می‌افتد.  نکته کلیدی در بالا بردن سطح فراگیری مالی، این است که داتین صرفا درباره افراد کم‌برخوردار و کاهش فقر صحبت نمی‌کند و در تمامی برنامه‌های خود به دنبال اینست تا سطح فراگیری مالی در بین تمام اقشار جامعه توسعه پیدا کند و صد البته شرکت‌ها هم نقش خیلی پررنگی در این زمینه دارند.

بر اساس بسیاری از تحقیقات بین‌المللی، ثابت‌شده بهترین روش برای توسعه فراگیری مالی، فناوری است؛ همان نقطه‌ای که داتین در آن ایستاده و در حال پیشروی است. داتین به دنبال تولید فناوری‌هایی است که به بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و سایر مشتریان کمک می‌کند تا سطح فراگیری مالی را بالا ببرند؛ جایی که داتین می‌تواند کمک کند تا خدمات مالی سریع، کم‌هزینه و قابل ردیابی شوند.

همچنین ماموریت جدید داتین، توسعه و توانمندسازی زیست‌بوم مالی بر مبنای فناوری و داده‌هاست که بر این اساس فعالیت داتین از پرداخت، بانکداری و بیمه فراتر رفته و کل صنعت مالی را شامل می‌شود. در این بوم، داتین به توانمندسازی سایر بازیگرانی که به‌ طور غیرمستقیم از محصولاتش استفاده می‌کنند، هم توجه می‌کند. داتین در کنار تمام این اقدامات به توانمندسازی همکاران خود نیز می‌پردازد و قصد دارد تا توسعه فراگیری مالی در کشور را با کمک همین سرمایه‌ها از سراسر ایران، در تمام کشور رقم بزند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی