ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پایانی بر نبرد حریم خصوصی؛ فیسبوک با سیستم تشخیص چهره خود خداحافظی می‌کند

فیسبوک که حالا با نام متا شناخته می‌شود،‌ در نبردی طولانی برای حفظ حریم خصوصی کاربران، سیستم تشخیص چهره خود را که از چندین سال پیش فعال بوده، در هفته‌های آینده غیرفعال می‌کند. در واقع ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

فیسبوک که حالا با نام متا شناخته می‌شود،‌ در نبردی طولانی برای حفظ حریم خصوصی کاربران، سیستم تشخیص چهره خود را که از چندین سال پیش فعال بوده، در هفته‌های آینده غیرفعال می‌کند.

در واقع این شرکت به عنوان یکی از برنامه‌های خود با هدف توجه به حریم خصوصی کاربران تصمیم گرفته استفاده از الگوریتم‌های تشخیص چهره در عکس‌ها و ویدیوها را متوقف کند و چنین الگوهای تشخیص چهره‌ای را که برای شناسایی استفاده می‌شود، غیرفعال خواهد کرد.

«جروم پسنتی»، معاون هوش مصنوعی متا این تغییر را بخشی از حرکت شرکت برای محدود کردن استفاده از تشخیص چهره در محصولات این کمپانی عنوان کرده است. پس از طرح شکایتی از فیسبوک مبنی بر نقض قوانین مربوط به حریم خصوصی و جریمه 650 میلیون دلاری در ماه فوریه، متا تصمیم گرفته فناوری تشخیص چهره را غیرفعال کند. این شرکت پیشتر و در سال ۲۰۱۹ سیستم تشخیص چهره را به ویژگی Opt-in محدود کرده بود.

جروم پسنتی در پست وبلاگ با اشاره به این تصمیم می‌گوید:

«با نگاهی به آینده، هنوز فناوری تشخیص چهره، به عنوان ابزاری قدرتمند شناخته می‌شود.»

هرچند وی به این موضوع نیز اشاره می‌کند که در برخی موارد با وجودی که این فناوری مزایای خودش را دارد، می‌تواند باعث بروز نگرانی شود و سازمان‌های نظارت بر رعایت قوانین حریم خصوصی نیز نگرانی‌هایی را در مورد استفاده از این فناوری مطرح می‌کنند. در نتیجه ظاهرا این شرکت تصمیم گرفته روال جدیدی را در پیش بگیرد.

جروم پسنتی می‌گوید بیش از یک سوم کاربران فعال روزانه فیسبوک، اسکن تشخیص چهره را انتخاب کرده‌اند و بیش از یک میلیارد پروفایل تشخیص چهره به عنوان بخشی از تغییرات آتی این شرکت، دستخوش تغییرات خواهند شد. در حقیقت متا آن‌ها را حذف می‌کند.

تصمیم فیس بوک باعث نمی‌شود شرکت‌هایی مانند Clearview AI که پایگاه داده‌های تصویری بزرگی را با برداشتن عکس‌ها از شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک ایجاد کرده‌اند، نتوانند از الگوریتم‌های تشخیص چهره برای داده‌های خود استفاده کنند. در واقع نهادهای مجری قانون درایالات متحده موظف هستند بر فعالیت این شرکت‌ها نظارت داشته باشند و به نظر می‌رسد قوانین ایالتی یا ملی برای حفظ حریم خصوصی و محدود کردن استفاده گسترده‌تر از این فناوری لازم است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی