ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مسابقه تلویزیونی «کارویا» ۲۵ درصد تامین مالی جمعی منطقه منا را به خود اختصاص داد

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی خبر از پخش برنامه مسابقه تلویزیونی کارویا از امشب داد و تاکید کرد که برای تامین مالی جمعی طرح‌های دانش بنیانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند رقم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۲

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی خبر از پخش برنامه مسابقه تلویزیونی کارویا از امشب داد و تاکید کرد که برای تامین مالی جمعی طرح‌های دانش بنیانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند رقم خوبی در نظر گرفته شده به طوری که می‌توان آن را معادل ۲۵ درصد میزان کل تامین مالی جمعی در حوزه منا (کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا) وجود دارد، دانست.

«علی ناظمی» روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین برنامه تلویزیونی کارویا که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و موسساتی همچون موسسه اوج ساخته شده اعلام کرد «وجه تمایز برنامه تلویزیونی کارویا از سایر برنامه های تلویزیون به غیر از انجام کار تئوری در زمینه تشویق مردم خارج از قاب تلویزیون است.»

شهروندان برای اولین بار در قالب یک برنامه تلویزیونی سرمایه گذاری می کنند و برای اولین بار است که این فرآیند پیچیده و سخت توسط صدا و سیما انجام می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که این سرمایه گذاری توسط صندوق نوآوری و شکوفایی گارانتی می‌شود و اگر هر طرحی با وجود جذب سرمایه شکست خورد، آن مبلغ به سرمایه‌گذاران برمی‌گردد.

ناظمی در این نشست اعلام کرد: «کل تامین مالی جمعی که در سال ۲۰۲۰ در دنیا انجام شده، ۱۱۵ میلیارد دلار است که بیش  از ۹۰ درصد آن از طریق تامین مالی بدهی بوده است، ۸۰ درصد این تامین مالی جمعی توسط کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا انجام شده و بقیه کشورها سهم کمی در این زمینه دارند. سهم تامین مالی مشارکتی در قالب برنامه کارویا که توسط صندوق نوآوری با همکاری سازمان های دیگر در حال اجرا است، کمتر از ۵ درصد بوده است. ر مقابل کل تامین مالی جمعی در منطقه جغرافیایی حوزه منا (کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا)  ۱۲ و نیم میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بوده که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان است. برنامه کارویا  ۲۵درصد کل تامین مالی جمعی را در حوزه منا به خود اختصاص داده است.»

ناظمی درباره داوران این مسابقه تلویزیونی اظهار داشت: «تامین مالی جمعی در کشور بسیار جوان است، در ابتدای ضبط این کار فقط چهار نمونه تامین مالی جمعی را در بستر فرابورس داشتیم. پذیرفتن این ریسک و فرآیند نیازمند یک همت بالا و نگاه تخصصی به اکوسیستم نوآوری و تولید و تامین مالی کشور بود. امید است تامین مالی جمعی بتواند توسعه پیدا کند. این ابزار بی نظیری برای تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط است. توسعه این ابزار می تواند تامین مالی را تامین و تسریع کند.»

وی یادآور شد: «کمترین سرمایه مورد نیاز طرح های دانش بنیان در این مسابقه ۳۲۰ میلیون تومان و بالاترین آن ۴ میلیارد تومان است، در مجموعه سرمایه مورد نیاز ۲۰ طرح ۵۶ میلیارد تومان دیده شده است.»

«علی وحدت» ریاست صندوق نوآوری نیز در این نشست تاکید کرد که برنامه کارویا مختص تیم‌های دانش بنیان کوچک و متوسطی است که حداقل مراحل را طی کرده باشند و محصولی برای تجاری سازی داشته باشند و از مرحله ایده رد شده باشند. او تاکید کرد که رویکرد خاصی به حوزه مشخصی ندارند و از تمام رشته‌های ممکن، تیم‌های دانش بنیان در این مسابقه حضور دارند: «به محض پایان یافتن هر برنامه، تماشاگران که همان شهروندان باشند می‌توانند به راحتی وارد پورتال سایت برنامه شده و مشاوره و راهنمایی بشوند تا سرمایه گذاری روی تیم‌ها را انجام دهند و مطمئن باشند که سرمایه گذاری‌شان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی بیمه می‌شود.

او تاکید کرد این برای اولین بار در دنیا است که شهروندان عادی به این راحتی و از طریق یک برنامه تلویزیونی ملی وارد حوزه سرمایه‌گذاری در شاخه فناوری می‌شوند. آنطور که در این نشست گفت شد صندوق‌های تامین مالی نظیر کارن کراد و دنگی در تهیه این برنامه مشارکت داشتند و تاکید شد که این برنامه می‌تواند برای تیم‌های کوچک و متوسط که امکان عرضه شدن در بورس ندارند یک تحول اقتصادی باشد.

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری که به عنوان مولود قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان (مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی)، مسئولیت تامین مالی شرکتهای دانش بنیان را برعهده دارد، کوشیده است تا در این برنامه در واقع دوشنبه‌های استارتاپی خود را وارد فضای صدا و سیما کند و یک برنامه وسیع‌تر و بزرگتر تولید کند.

این مسابقه قرار بود تابستان ۱۴۰۰ پخش بشود و با اندکی تاخیر از امروز پخش آن از تلویزیون آغاز می‌شود. در این مسابقه حداقل ۲۰ طرح برتر مسابقه به انتخاب داوران و کارشناسان، روی سکوهای تامین مالی جمعی قرار گرفته و می‌توانند تا سقف ۴ میلیارد تومان از این طریق جذب سرمایه کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی ۸۰ درصد اصل سرمایه گذاری انجام شده از طریق سرمایه گذاران حقیقی را تضمین میکند. کارویا مبتنی بر رقابت آزاد و منصفانه است و از بین ۷۰۰ طرح فرستاده شده کمتر از صد طرح در این فصل از برنامه شرکت داشتند تا به جذب سرمایه برسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی