ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

خوابیدن بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

الگوهای خواب منظم نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها ایفا می‌کنند. نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد زمان خوابیدن بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب می‌تواند در سلامت قلب تاثیرگذار باشد و خطر ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

الگوهای خواب منظم نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها ایفا می‌کنند. نتیجه مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد زمان خوابیدن بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب می‌تواند در سلامت قلب تاثیرگذار باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

طی دو سال گذشته تحقیقات مختلفی درباره رابطه بین چرخه‌های شبانه‌روزی و سلامت قلب و عروق انجام شده است. بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۹، خواب کمتر از ۶ ساعت در شب می‌تواند خطر مرگ زودهنگام در اثر بیماری قلبی را افزایش دهد. مطالعه دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد بی‌نظمی در زمان خواب می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قبلی را دو برابر کند.

براساس همین مطالعه مشخص شد که چرا کارگرانی که به صورت شیفتی کار می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

خواب بیماری‌های قلبی

مطالعه اخیر به طور خاص روی بهترین زمان خواب برای سلامت قلب و عروق تمرکز دارد. در این مطالعه داده‌های ۸۸ هزار شرکت‌کننده مورد بررسی قرار گرفت تا زمان خواب و بیداری آنها با شتاب‌سنج مچ‌بند طی یک دوره هفت روزه مورد بررسی قرار گیرد. همچنین سبک زندگی و سلامت جسمانی شرکت‌کنندگان نیز در کنار فاکتورهای دیگری از جمله وضعیت مصرف سیگار، شاخص توده بدنی، فشار خون و کلسترول مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان می‌داد افرادی که بعد از نیمه شب می‌خوابند نسبت به افرادی که بین ساعت‌های ۱۰ تا ۱۱ شب می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.  

مطالعه اخیر همچنین نشان می‌دهد که بی‌نظمی در زمان خوابیدن نیز برای سلامت بد مضر است. محققان متوجه شدند این ارتباط در مورد خانم‌ها قوی‌تر است ولی هنوز دلیل آن مشخص نیست. یکی از محققان این مطالعه می‌گوید شاید تفاوت‌ واکنش غدد درون ریز باعث می‌شود بی‌نظمی در زمان خواب روی سلامت زنان تاثیر بیشتری نسبت به مردان داشته باشد.

مطالعه در این زمینه هنوز ادامه دارد تا به سوالات بسیار دیگری که در این زمینه وجود دارد، پاسخ داده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی