ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایمپلنت مغزی جدید امکان تایپ کردن از طریق فکر کردن را فراهم می‌کند

دانشمندان دانشگاه استنفورد ایمپلنت مغزی جدیدی را توسعه داده‌اند که به افراد دارای محدودیت حرکتی کمک می‌کند بتوانند از طریق فکر کردن، در هر دقیقه ۹۰ کاراکتر تایپ کنند. هرچند دانشمندان تاکنون ایمپلنت‌های مغزی مختلفی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

دانشمندان دانشگاه استنفورد ایمپلنت مغزی جدیدی را توسعه داده‌اند که به افراد دارای محدودیت حرکتی کمک می‌کند بتوانند از طریق فکر کردن، در هر دقیقه ۹۰ کاراکتر تایپ کنند.

هرچند دانشمندان تاکنون ایمپلنت‌های مغزی مختلفی را توسعه داده‌اند که یکی از آنها حتی امکان حرکت مکان‌نما روی نمایشگر را با فکر کردن فراهم می‌کند، اما پژوهش جدید پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود. در این تحقیق، افراد دارای ناتوانی حرکتی می‌توانند تنها با فکر کردن به راحتی تایپ کنند.

یکی از تمرکزهای اصلی رابط‌های مغز و رایانه (BCI) بازیابی مهارت‌های حرکتی اولیه‌ای مانند «صحبت کردن» و «حرکت» افرادی است که توانایی‌های خود را از دست داده‌اند. دانشمندان با وجود این ایمپلنت جدید در تلاش هستند تا از یک BCI داخل مغزی استفاده کنند که حرکات مربوط به دست‌خط و فعالیت عصبی قشر حرکتی را شناسایی می‌کند.

ایمپلنت مغزی

ایمپلنت در ادامه این اطلاعات را دریافت و آن‌ها را در همان لحظه به متن ترجمه خواهد کرد. در اصل، به فرد معلول که از ایمپلنت استفاده می‌کند اجازه می‌دهد تا به نوشتن یک حرف یا کلمه فکر کند، سپس آن حرف یا کلمه به متن ترجمه شده و امکان ارتباط سریع کاربر را فراهم می‌کند.

این ایمپلنت همچنین در آزمایش‌های خود به دقت اولیه ۹۴.۱ درصدی در حالت آنلاین و دقت ۹۹ درصدی در حالت آفلاین دست پیدا کرد. کریشنا شنوی، عصب شناس و مهندس اعصاب آمریکایی در این رابطه می‌گوید:

زمانی که در دهه‌های آینده مغز را به صورت واقعی از طریق علوم اعصاب درک کنیم، می‌توانیم در کارهای مختلفی بسیار بهتر عمل کنیم.

او در ادامه عنوان می‌کند که روش مورد استفاده توسط دانشمندان در حال حاضر برای افراد بی خطر است، با این وجود برای تجاری سازی ایمپلنت‌ها، دانشمندان باید الکترودهای بیشتری را با خیال راحت در مغز قرار دهند. علاوه بر این، جراحی باید مقرون به صرفه‌تر شود، زیرا انجام جراحی مغز و اعصاب در حال حاضر هزینه بسیار زیادی دارد. بنابراین استفاده آن‌ها برای عموم مردم زمانی طول خواهد کشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی