ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین روی دریا سکوی قابل جابه‌جایی برای پرتاب فضاپیما می‌سازد

چین در حال ساخت کشتی ویژه‌ای به عنوان سکوی پرتاب فضاپیما از سطح دریاست تا بتواند ظرفیت پرتاب ماهواره و دریافت موشک مرحله اول فضاپیماهای خود را افزایش دهد. این سکوی پرتاب قرار است در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

چین در حال ساخت کشتی ویژه‌ای به عنوان سکوی پرتاب فضاپیما از سطح دریاست تا بتواند ظرفیت پرتاب ماهواره و دریافت موشک مرحله اول فضاپیماهای خود را افزایش دهد. این سکوی پرتاب قرار است در سال ۲۰۲۲ آماده بهره‌برداری شود.

کشتی سکوی پرتاب چین ۱۶۲.۵ متر طول و ۴۰ متر عرض دارد و در نزدیکی بندر «هایانگ» در استان «شاندونگ» واقع در ساحل شرقی این کشور ساخته می‌شود. این کشتی به تجهیزات ویژه پرتاب مجهز خواهد شد و قابلیت پرتاب موشک «لانگ مارچ ۱۱» و موشک بزرگ‌تری به نام «اسمارت دراگون» را پیدا می‌کند.

این سکو می‌تواند در آینده برای دریافت موشک مرحله اول فضاپیماها استفاده شود و احتمالا سازوکاری شبیه سکوهای دریایی اسپیس ایکس داشته باشد. اسپیس ایکس از این سکوها برای فرود موشک فالکون ۹ و فالکون هوی استفاده می‌کند.

چین قبلا دو پرتاب موشک لانگ مارچ ۱۱ را از روی دوبه در دریای زرد انجام داده بود. آخرین ماموریت دریایی این شرکت در ماه سپتامبر پارسال انجام شد. با این حساب، چین سومین کشوری است که پس از آمریکا و روسیه از سطح دریا فضاپیما پرتاب کرده است.

پرتاب لانگ مارچ ۱۱ در سپتامبر ۲۰۲۰

پیمانکار اصلی عملیات‌های فضایی چین در ابتدای سال جاری گفته بود قصد دارد دو تا سه پرتاب لانگ مارچ ۱۱ را از دریا انجام دهد، اما تاکنون موفق به انجام این کار نشده است. چین با راه‌اندازی این سکو می‌تواند از فشار موجود بر چهار مرکز فضایی خود کاسته و به دفعات بیشتری موشک به فضا بفرستد.

این کشور در سال جاری ۴۱ پرتاب فضایی داشته که برای خود آن‌ها یک رکورد محسوب می‌شود. آمریکا تا این لحظه از سال جاری با ۳۹ پرتاب در رده بعدی قرار گرفته است. چین با ساخت این سکوی پرتاب امکان جابه‌جایی نقطه مبدأ را پیدا می‌کند و با انتخاب دقیق محل پرتاب می‌تواند با اتکا بر سرعت چرخش زمین سوخت کمتری مصرف کند.

انتظار می‌رود که موشک بزرگ‌تر «اسمارت دراگون ۳» برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ از روی این سکو به فضا پرتاب شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
مطالب پیشنهادی