ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حمله سایبری ماهان
امنیت

حمله سایبری به شرکت هواپیمایی ماهان تایید شد (بروزرسانی: شفاف سازی درباره اطلاعات هک شده)

برخی خبرها حاکی از حمله سایبری به شرکت هواپیمایی ماهان است اما تا کنون سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع واکنشی نشان نداده است. به گزارش مهر، برخی مشتریان، خریداران بلیت ماهان و اعضای باشگاه ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۰

برخی خبرها حاکی از حمله سایبری به شرکت هواپیمایی ماهان است اما تا کنون سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

به گزارش مهر، برخی مشتریان، خریداران بلیت ماهان و اعضای باشگاه مشتریان ماهان پیامکی در خصوص انجام حمله سایبری به این شرکت هواپیمایی دریافت کرده‌اند. همچنین ایمیل‌هایی برای این افراد ارسال شده که موضوع آن هک شرکت ماهان از سوی یک گروه هکری است.

همچنین وبسایت ماهان نیز از دسترس خارج شده است که مشخص نیست این اتفاق به تصمیم مدیران ماهان بوده یا از سوی هکرها رخ داده است.

در گزارش مهر تاکید شده احتمالا هواپیمایی ماهان امروز اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر می‌کند. این خبرگزاری همچنین گزارش داده که پیگیری‌ها از وزارت راه بی‌نتیجه باقی مانده است.

در بهار و تابستان امسال نیز شاهد حمله سایبری به سامانه شرکت راه آهن و سپس سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی وارد شده بود که سبب از دسترس خارج شدن کنترل تردد قطارها و همچنین امکان ثبت‌نام در سامانه‌های املاک و اسکان و طرح ملی مسکن شده بود.

در اوایل آبان ماه نیز حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کشور صورت گرفت و عملیات سوخت گیری را با چالش بسیاری همراه ساخت.

در سال‌های اخیر با افزایش اهمیت توسعه کشورها در حوزه‌ها گوناگون فناوری جنگ‌ بیشتر بر سر تهدید و تخریب منابعی مرتبط با دانش و فناوری است. از همین رو است که همه کشورها در تلاش‌اند تا قدرت و توانمندی خود را در این حوزه تقویت کنند.

اما نگاهی به آنچه از سال 1389 تا آبان 1400 در مسیر این حملات در کشور رخ داد، نشان می‌دهد روند مواجهه نهادهای مسئول و چگونگی برخورد با این حملات آنچنان شفاف نیست و پس از چندروز از حادثه گاه تازه حمله سایبری تایید می‌شود.

اما موضوع حائز اهمیت آن است که مسئولان دولتی و خصوصی بایستی بحث امنیت در حوزه سایبری را جدی‌تر از پیش بگیرند. اگرچه در این زمینه با توجه به مهاجرت نیروهای فنی و متخصص با چالش‌های بسیاری رو به رو هستیم.

بروز رسانی ساعت 10:52 صبح

هواپیمایی ماهان در واکنش به خبر حمله سایبری به این ایرلاین اعلام کرد تیم امنیت سایبری ماهان هوشمندانه حملات سایبری را خنثی کرده و تمام پروازهای ماهان طبق برنامه در حال انجام است.

ماهان در این بیانیه اظهار داشته با توجه به جایگاه این شرکت هواپیمایی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور، این‌گونه حملات به دفعات مختلف و در زمان‌های گوناگون نسبت به این شرکت انجام یافته تا شاید بتوانند خدشه‌ای بر عملکرد آن وارد کنند.

این شرکت موضوع رخ داده را یک اتفاق عادی تلقی کرده و تاکید کرد همواره تیم امنیت سایبری ماهان هوشمندانه و به موقع وارد عمل شده و این حملات را خنثی‌ کرده است: «لذا بدینوسیله اعلام می‌دارد تمامی پروازهای ماهان طبق برنامه در حال انجام و پروازهای آتی نیز طبق زمان بندی قبلی انجام خواهد پذیرفت. بدیهی است در صورت تغییر در زمان انجام پروازها به تمامی مسافران عزیز اطلاع رسانی خواهد شد.»

بروز رسانی ساعت 16:05 عصر

سخنگوی شرکت هواپیمایی ماهان در گفتگو با خبر سیما، مدعی شد اطلاعات هک شده فاقد اهمیت بوده و تا این لحظه اطلاعات شخصی مسافران به بیرون درز پیدا نکرده است.

وی با تایید ارسال پیامک و ایمیل به مشتریان ماهان از سوی هکرها گفت:

«یکی از سامانه‌های پیامکی ما که به سیستم شبکه شرکت متصل است از سوی هکرها مورد حمله قرار گرفته و پیامک و ایمیلی برای بعضی از مشتریان ارسال شده است. اما به محض وقوع این اتفاق، با سامانه‌هایی که در اختیار سیستم داخلی کشور است به مسافران اطلاع‌رسانی کرده و اطمینان خاطر دادیم که پروازها طبق روال برقرار است.»

به گفته ذوالانواری هکرها تنها به یک سری اطلاعات کلی که مرتبط با سامانه برخی آژانس‌های مسافری بوده دست پیدا کرده‌اند.

او در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل خاصی بر روی سامانه مسافرگیری ماهان و سامانه‌های فرودگاهی‌شان وجود ندارد، گفت: «همکاران ما در تلاش هستند تا سریع‌تر سامانه‌های اینترنتی و بخش‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند را در دسترس قرار دهند.»

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که برخی از مشتریان سابق و قدیمی این هواپیمایی در شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که ایمیل یا پیامک هکرها را دریافت کردند و به این نتیجه رسیدند که شماره تلفن آن‌ها به دست این گروه هکری افتاده است؛ موضوعی که خود سخنگوی ماهان آن را تایید اما تاکید کرده است که خیلی سریع درباره این موضوع اطلاع رسانی صورت گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • محمد اسمعیلی
    محمد اسمعیلی | ۳۰ آبان ۱۴۰۰

    یعنی از ملی پیامک نفوذ کردن؟!

  • asmmath dotpy
    asmmath dotpy | ۳۰ آبان ۱۴۰۰

    وقتی صبح شب در مورد جزییات برنامه نویسی در توییتر در افشانی می کنی و نمک پرانی می کنی معلومه اطلاعاتت هک میشه اقایون سینیور😂

  • کاربر ناشناس
    کاربر ناشناس | ۳۰ آبان ۱۴۰۰

    با توجه به آپدیت خبر آیا سایتشون بالا اومده؟

مطالب پیشنهادی