ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شیائومی می ۱۱
آموزش

چطور مشکل ریستارت شدن مداوم گوشی‌های اندرویدی را برطرف کنیم؟

اگر گوشی‌تان بدون هیچ دلیلی و به صورت خودکار و مداوم ریست شود، وضعیت آزاردهنده‌ای پیش می‌آید و حتی شاید نتوانید به درستی با آن کار کنید. ما در این مطلب می‌خواهیم راه‌های رفع مشکل ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

اگر گوشی‌تان بدون هیچ دلیلی و به صورت خودکار و مداوم ریست شود، وضعیت آزاردهنده‌ای پیش می‌آید و حتی شاید نتوانید به درستی با آن کار کنید. ما در این مطلب می‌خواهیم راه‌های رفع مشکل ریستارت شدن گوشی اندرویدی را به شما آموزش دهیم.

اگر گوشی اندرویدی‌تان بطور مداوم ریستارت می‌شود، دلایل مختلفی می‌تواند در این موضوع دخیل باشد؛ از یک اپ نامناسب گرفته تا افزایش دمای دستگاه و خرابی باتری.

رفع مشکل ریستارت شدن گوشی

در ادامه شما را با راه‌های رفع مشکل ریست شدن گوشی اندرویدی آشنا می‌کنیم، تا پایان همراه دیجیاتو باشیم.

۱. آپدیت سیستم عامل اندروید

اگر کاربر ویندوز یا مک او‌اس باشید، از مزایای آپدیت سیستم عامل اطلاع دارید و می‌دانید در اکثر مواقع با نصب جدیدترین بروزرسانی‌ها، به ویژگی‌های تازه و پچ‌های امنیتی دست پیدا می‌کنید و همچنین باگ‌های آن برطرف می‌شوند. چنین موضوعی درباره گوشی‌های هوشمند هم صادق است.

تعداد بروزرسانی‌هایی که برای دستگاه‌تان منتشر می‌شود، بستگی به مدل و سازنده‌اش دارد. متاسفانه بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند تنها یکی دو سال برای آن‌ها بروزرسانی منتشر می‌کنند، البته برخی مواقع آپدیت‌های امنیتی برای مدت بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. این موضوع یک رویکرد برای اجبار کاربران به خرید دستگاه‌های تازه هم به حساب می‌آید.

اگر سیستم عامل گوشی هوشمندتان قدیمی باشد، شاید باعث ریست خودکار دستگاه شود. در همین راستا باید انتشار بروزرسانی جدید برای گوشی‌تان را بررسی کنید. اگرچه فرایند دقیق اینکار برای هر دستگاهی می‌تواند متفاوت باشد، اما در حالت کلی با فرایند مشابهی روبه‌رو هستیم:

  • تنظیمات را باز کنید.
  • روی بروزرسانی نرم افزار ضربه بزنید.
  • گزینه دانلود و نصب را انتخاب کنید.
  • اگر آپدیتی برای دستگاه‌تان وجود داشت، روی گزینه آپدیت بزنید.

۲. آپدیت اپ‌ها

در کنار بروزرسانی سیستم عامل، باید از آپدیت بودن برنامه‌ها هم مطمئن شوید. برخی اپ‌ها بیش از سایرین بروزرسانی دریافت می‌کنند که بستگی به نوع اپ و همچنین فعالیت توسعه‌دهندگان دارد.

اگر در هنگام استفاده از یک برنامه خاص شاهد ریستارت شدن گوشی بودید، یا اینکه در هنگام اجرا در پس زمینه دستگاه ریست شد، احتمالا مشکل از همین اپ است. این احتمال وجود دارد که در حال استفاده از نسخه قدیمی یک برنامه باشید یا اینکه توسعه‌دهنده برایش یک آپدیت با هدف رفع چنین مشکلی منتشر کرده باشد.

برای بروزرسانی برنامه‌ها فرایند زیر را انجام دهید:

  • پلی استور را باز کنید.
  • روی عکس پروفایل‌تان در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
  • به بخش Manage apps and device بروید.
  • در این صفحه می‌توانید انتشار آپدیت‌ها برای برنامه‌ها را متوجه شوید. با ضربه روی گزینه Update all، برنامه‌ها بروزرسانی می‌شوند.

۳. فعالسازی سیف مود و حذف اپ‌ها

برخی مواقع برنامه‌ها می‌توانند منجر به ریستارت شدن خودکار و مداوم گوشی‌های اندرویدی شوند. برای عیب‌یابی باید به حالت سیف مود (Safe Mode)‌ بروید تا فقط برنامه‌های اصلی روی دستگاه‌تان اجرا شوند. سیف مود یک روش مناسب برای اطلاع از نصب برنامه‌های نامناسب روی سیستم‌تان به حساب می‌آید.

برای بوت در حالت سیف مود، مراحل زیر انجام دهید:

  • دکمه پاور را نگه دارید تا منوی پاور باز شود.
  • انگشت‌تان را روی دکمه خاموش کردن قرار داده و نگه دارید.
  • با اینکار، گزینه سیف مود بالا می‌آید و با انتخاب آن، دستگاه در این حالت بوت می‌شود.

اگر گوشی هوشمندتان در حالت سیف مود ریستارت نشد، پس یک برنامه در حالت عادی برایتان دردساز می‌شود. در همین راستا باید برنامه‌های شخص ثالث را یک به یک پاک کنید. اینکار را با جدیدترین برنامه‌هایی که روی گوشی‌تان نصب کرده‌اید، شروع کنید تا مشکل برطرف شود.

۴. خالی کردن فضای ذخیره‌سازی

گوشی‌های هوشمند یک فضای ذخیره‌سازی مشخص دارند، مخصوصا پرچمدارها که اکثرا از کارت حافظه هم پشتیبانی نمی‌کنند. در همین راستا اگر بخش بزرگی از حافظه دستگاه‌تان را پر کنید و برای مثال فقط ۱۰ درصد آن را خالی بگذارید، احتمالا گوشی‌تان دچار مشکل می‌شود و حتی شاید هرچند وقت یکبار بطور تصادفی ریستارت شود.

به همین دلیل بهتر است حافظه داخلی گوشی‌تان را کمی خالی کنید. راه‌های مختلفی برای اینکار وجود دارد که برای اطلاع از آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله آموزشی دیجیاتو را بخوانید.

همانطور که گفتیم راه‌های مختلفی برای خالی کردن فضای داخلی گوشی هوشمندتان وجود دارد، از حذف برنامه‌های بلااستفاده گرفته تا پاک کردن فایل‌های دانلودی. بجای اینکار اگر دستگاه‌تان از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، به سراغ یکی از آن‌ها بروید. یک کارت حافظه بخرید و فایل‌های رسانه‌ای را به آن منتقل کنید، البته بجای اینکار می‌توانید به سراغ فضای ابری هم بروید.

اکثر گوشی‌های هوشمند در هنگام بررسی میزان فضای داخلی‌شان، به شما اجازه می‌دهند از فایل‌های حجیم مطلع شوید. برای بررسی فضای ذخیره‌سازی گوشی سامسونگ مراحل زیر را انجام دهید:

  • تنظیمات را باز کنید.
  • روی گزینه Device care ضربه بزنید.
  • گزینه Storage را انتخاب کنید.
  • در گوشه بالای سمت راست صفحه، روی آیکون سه نقطه ضربه بزنید.
  • گزینه Storage analysis را انتخاب کنید.
  • در نهایت فایل‌های حجیم، تکراری و بلااستفاده مشخص می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

۵. بررسی افزایش دمای گوشی

اگر گوشی هوشمندتان دمایش افزایش چشمگیری پیدا کند، برای محافظت از خودش ریست و یا حتی خاموش می‌شود. اینکه دستگاه‌تان در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین یا اجرای بازی‌ها گرم شود، غیرمعمول نیست. اگر در این مواقع گوشی‌تان بیش از حد گرم شود، برایتان دردسرساز می‌شود.

در همین راستا از افزایش دمای بیش از حد دستگاه‌تان جلوگیری کنید تا با ریستارت شدن آن مواجه نشوید.

۶. ریست فکتوری

اگر تمام اقدامات بالا را انجام دادید اما هنوز گوشی‌تان ریستارت می‌شود، می‌توانید به سراغ راه‌حل نهایی بروید: ریست فکتوری کردن گوشی هوشمندتان. اینکار تمام اطلاعات دستگاه‌تان را حذف می‌کند و همه چیز به تنظیمات کارخانه برمی‌گردد.

پیش از اینکه به سراغ ریست فکتوری بروید، از گوشی اندرویدی‌تان بکاپ بگیرید. اگرچه داده‌های حساب گوگل در فضای ابری قرار دارند، اما دیتا اپ‌ها و همچنین فایل‌های شخصی درون دستگاه‌تان ذخیره می‌شوند و باید از آن‌ها بکاپ بگیرید.

روند ریست فکتوری هر دستگاه متفاوت است، با این حال برای ریست فکتوری گوشی اندرویدی معمولا باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تنظیمات را باز کنید.
  • به بخش General management بروید.
  • روی گزینه Reset ضربه بزنید.
  • گزینه ریست فکتوری را انتخاب کنید.
  • برای تایید این فرایند، روی گزینه ریست ضربه بزنید.

۷. تعویض باتری

اگر با ریست فکتوری هم مشکل برطرف نشد، عمر باتری‌تان رو به اتمام است و باید آن را تعویض کنید. اگر پس از بالا آمدن گوشی‌تان، میزان شارژدهی باتری‌اش کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، باید به سراغ باتری جدید بروید.

از آنجایی که اکثر گوشی‌های اندرویدی امروزی از پنل پشتی قابل تعویض بهره نمی‌برند، تعویض باتری آن‌ها کاری دشوار است. بنابراین اکثر کاربران برای تعویض باتری گوشی‌شان باید به نمایندگی یا تعمیرکار مراجعه کنند.

با روش‌های بالا می‌توانید مشکل ریستارت شدن خودکار و مداوم گوشی اندرویدی شرکت‌های مختلف مانند سامسونگ یا شیائومی را برطرف کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی