ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل احتمالا با پردازشگر گرافیکی ۳ نانومتری از راه می‌رسند

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل به تازگی روانه بازار شده‌اند، اما این موضوع مانع از انتشار شایعات درباره نسل‌های بعدی نمی‌شود. طبق گزارشی جدید، در پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل موسوم به «Meteor Lake»، باید منتظر استفاده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل به تازگی روانه بازار شده‌اند، اما این موضوع مانع از انتشار شایعات درباره نسل‌های بعدی نمی‌شود. طبق گزارشی جدید، در پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل موسوم به «Meteor Lake»، باید منتظر استفاده از کاشی‌های مختلف باشیم که کاشی پردازشگر گرافیکی‌اش با لیتوگرافی ۳ نانومتری و توسط TSMC‌ به تولید می‌رسد. این پردازنده‌ها سال ۲۰۲۳ روانه بازار خواهند شد.

اینتل در تراشه‌های Meteor Lake از معماری مجهز به چهار کاشی یا بخش مختلف استفاده می‌کند. با وجود انتشار تصاویری از این پردازنده‌ها، بطور دقیق نمی‌دانیم هر کاشی برای چه بخشی استفاده می‌شود، اما اکنون گزارشی درباره معماری آن‌ها منتشر شده است.

این پردازنده‌ها که در نیمه دوم ۲۰۲۲ به تولید می‌رسند و سال ۲۰۲۳ روانه بازار می‌شوند، مبتنی بر معماری هسته جدید Cove خواهند بود. این هسته‌ها که احتمالا Redwood Cove نام می‌گیرند، با لیتوگرافی ۷ نانومتری EUV یا همان اینتل ۴ به تولید می‌رسند. البته ظاهرا TSMC هم بخشی از تولید این هسته‌ها را برعهده می‌گیرد.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل
چیپ آزمایشی Meteor Lake

معماری Redwood Cove برای هسته‌های قدرتمند یا P-Core و معماری Crestmont برای هسته‌های کم‌مصرف یا E-Cores مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه در حال حاضر پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل موسوم به Alder Lake از معماری هیبریدی بهره می‌برند، اما در نسل چهاردهم با معماری متفاوتی روبه‌رو خواهیم شد.

در حقیقت اینتل با سبک طراحی جدیدش می‌تواند تولید آن را به شرکت‌های خارجی محول کند که گزینه اصلی TSMC است. طبق گزارش جدید، کاشی SOC-LP با فرایند نود N5 یا N4 شرکت TSMC به تولید می‌رسد و کاشی مربوط به GPU هم با نود ۳ نانومتری TSMC ساخته می‌شود.

اینتل بطور رسمی از فناوری بسته‌بندی Foveros برای ارتباط میان دای‌های (Die) مختلف استفاده خواهد کرد. این موضوع با اشاره اینتل به کاشی‌های مختلف برای پردازنده‌های نسل چهاردهم مطابقت دارد.

انتظار می‌رود پردازنده‌های دسکتاپ Meteor Lake همچنان از سوکت LGA 1700 پشتیبانی کند؛ یعنی همان سوکت مورد پشتیبانی پردازنده‌های آلدر لیک و رپتور لیک. این پردازنده‌ها احتمالا از رم DDR5 و PCIe Gen 5.0 پشتیبانی خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی