ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ظهور ویروس ابرکرونای جهش یافته این بار از آفریقای جنوبی

دانشمندان گونه جدیدی از ویروس کرونا با نام Nu یا کرونای بوتسوانایی آفریقای جنوبی را کشف کرده‌اند که جهش بالای آن می‌تواند به ایجاد موج جدید شیوع کرونا در جهان منجر شود. همچنین این احتمال ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

دانشمندان گونه جدیدی از ویروس کرونا با نام Nu یا کرونای بوتسوانایی آفریقای جنوبی را کشف کرده‌اند که جهش بالای آن می‌تواند به ایجاد موج جدید شیوع کرونا در جهان منجر شود. همچنین این احتمال وجود دارد که واکسن‌های فعلی در برابر این گونه جدید تاثیری نداشته باشند.

هم اکنون تنها ۱۰ مورد از این گونه که B.1.1.529 نامیده شده در سه کشور با توالی یابی ژنومی تایید شده، اما این گونه از ویروس کرونا برخی محققان را نگران کرده است، زیرا تعدادی از جهش‌ها آن ممکن است به ویروس کمک کند تا در برابر واکسن مقاومت خود را حفظ کند.

گونه B.1.1.529 دارای ۳۲ جهش در پروتئین اسپایک یا سنبله خود است که بیشتر واکسن‌ها از این بخش برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا استفاده می‌کنند. جهش در پروتئین اسپایک می‌تواند تاثیر زیادی روی توانایی ویروس در آلوده کردن سلول‌ها و انتشار آن بگذارد و از طرفی دیگر، حمله سلول‌های ایمنی به پاتوژن را سخت‌تر می‌کند.

ویروس کرونا

گونه جدید ویروس کرونا برای اولین بار در بوتسوانا، کشوری در جنوب قاره آفریقا مشاهده شد و تاکنون سه مورد از آن گزارش شده است. همچنین شش مورد دیگر در آفریقای جنوبی و یک مورد در هنگ کنگ نیز گزارش شده است.

دکتر تام پیکاک، ویروس شناسی امپریال کالج لندن جزئیات این گونه جدید را به اشتراک گذاشت و اشاره کرد که میزان فوق‌العاده بالای جهش آن نشان می‌دهد که این گونه می‌تواند واقعا نگران کننده باشد. البته از طرفی دیگر او در توییت خود اشاره می‌کند که این گونه می‌تواند چندان قابل انتقال نباشد.

اولین موارد این گونه در تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) و کشور بوتسوانا کشف و سه روز پس از آن اولین مورد در آفریقای جنوبی ثبت شد. مورد کشف شده در هنگ کنگ نیز به مردی ۳۶ ساله مربوط می‌شود که در گذشته به آفریقا جنوبی سفر کرده و چندین روز در آنجا اقامت داشته است.

دانشمندان تمام نشانه‌های احتمالی این گونه جدید را برای جلوگیری گسترش و شیوع بیشتر آن نظارت خواهند کرد. همچنین افزایش موارد ابتلا به این ویروس در خائوتنگ یکی از استان‌های آفریقای جنوبی که موارد گونه B.1.1.529 نیز در آن شناسایی شده، بسیاری از ویروس شناسان این کشور را نگران کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی