ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارت گرافیک انویدیا
کامپیوتر و سخت افزار

انویدیا با پیشی گرفتن از رقبا کارت گرافیک بیشتری در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کرده است

آمار عرضه کارت گرافیک‌های انویدیا در مقایسه با  عرضه AMD و اینتل در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ نسبت به سه‌ماهه قبلی بیشتر بوده است و در حال حاضر جایگاه نخست را در این زمینه دارد. جدیدترین ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۵ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

آمار عرضه کارت گرافیک‌های انویدیا در مقایسه با  عرضه AMD و اینتل در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ نسبت به سه‌ماهه قبلی بیشتر بوده است و در حال حاضر جایگاه نخست را در این زمینه دارد.

جدیدترین گزارش شرکت پژوهشی جان پدل ریسرچ (Jon Peddie Research) نشان می‌دهد که در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ تعداد کارت های گرافیک عرضه‌شده به ۱۰۱ میلیون دستگاه رسیده است. اگرچه این میزان عرضه نشان‌دهنده رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است؛ اما در مقایسه با میزان عرضه در سه‌ماهه دوم سال میلادی جاری ۱۲.۸ کاهش داشته که میزان قابل‌توجهی است.

شرکت پژوهشی مذکور با بررسی میزان عرضه بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کارت گرافیک یعنی AMD، انویدیا و اینتل اعلام کرده میزان عرضه AMD در سه‌ماهه سوم سال میلادی جاری ۱۱.۴ کاهش یافته، اما انویدیا موفق به افزایش عرضه ۸ درصدی شده و میزان عرضه اینتل هم ۲۵.۶ درصد کاهش یافته است.

با نگاهی به اطلاعات منتشرشده در سال‌های گذشته متوجه می‌شویم که معمولاً میزان عرضه  کارت های گرافیک در سه‌ماهه‌های سوم نسبت به سه‌ماهه‌های دوم، رشد کاملاً چشمگیری داشته است؛ اما امسال پاندمی کرونا و رکود اقتصادی فصلی باعث کاهش قابل‌توجه عرضه کارت گرافیک نسبت به دوره سه‌ماهه قبلی شده و میزان تولید و عرضه این پردازنده‌ گرافیکی در سه‌ماهه سوم سال میلادی جاری در مقایسه با میزان متوسط عرضه در مدت‌های مشابه در ۱۰ سال اخیر در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

نمدار میزان عرضه کارت گرافیک در سال 2021

متأسفانه در مورد میزان عرضه سی‌پی‌یو نیز وضعیت به همین شکل است. طبق یافته‌های جان پدل ریسرچ، میزان کلی عرضه سی‌پی‌یو در سه‌ماهه سوم سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹.۲ درصد افزایش یافته، اما در مقایسه با سه‌ماهه پیشین ۲۳.۱ درصد کاهش داشته است.عرضه تبلت نیز در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ نسبت به سه‌ماهه قبلی ۶.۹ درصد کاهش داشته است.

به گفته جان پدل، مدیرعامل جان پدل ریسرچ، گسترش شیوع کرونا باعث شده برهم خوردن توازن زنجیره شکننده تأمین تراشه و پردازنده همچنان ادامه داشته باشد و او معتقد است احتمالا ناپایدار بودن زنجیره تأمین تا پایان سال ۲۰۲۲ همچنان به قوت خود باقی می‌ماند.

 سون هوانگ (Jen-Hsun Huang) مدیرعامل انویدیا هفته گذشته اعلام کرد به نظر او تقاضا در سال ۲۰۲۲ بسیار بیشتر خواهد شد. لیسا سو  مدیر اجرایی (Lisa Su) مدیر اجرایی AMD، نیز تابستان امسال اعلام کرد شدت کمبود تراشه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کمتر خواهد شد؛ اما به نظر پت گلسینگر (Pat Gelsinger) مدیرعامل اینتل، مشکل کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۳ همچنان ادامه خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی