ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مالی و سرمایه گذاری

دبیر انجمن VC از سرمایه‌گذاری 750 میلیارد تومانی در حوزه خطرپذیر طی سال 1399 خبر داد

دبیر انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور اعلام کرد حدود 750 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 99 در قالب 290 قرارداد سرمایه‌گذاری در کشور به همت اعضای این انجمن صورت گرفته است. همچنین براساس داده‌های جمع‌آوری ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۳

دبیر انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور اعلام کرد حدود 750 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 99 در قالب 290 قرارداد سرمایه‌گذاری در کشور به همت اعضای این انجمن صورت گرفته است. همچنین براساس داده‌های جمع‌آوری شده، در نیم سال اول 1400 حدود 30 سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اکوسیستم استارتاپی کشور صورت گرفته است.

انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور در دی ماه 1391 شروع به کار کرد. این انجمن با هدف ترغیب سرمایه‌گذاران خطرپذیر و سرمایه‌گذاران خصوصی به ترویج توسعه سرمایه‌گذاری درازمدت و سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های نوظهور و همچنین ارتقا شرایط صنعت، فهم درس از صنعت و ترویج بهترین عملکرد مطابق با استانداردهای بین المللی تاسیس شده است.

«یونس حمیدی»، دبیر انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر کشور با اشاره به اهداف و اقدامات این انجمن، گفت:

«در 10 سال گذشته انجمن با 14 مجموعه شکل گرفته و در حال حاضر با 100 مجموعه همکاری دارد و عضو آن هستند. 40 صندوق پژوهش و فناوری، شتابدهنده‌ها، 35 شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر، شرکت‌های خدمات فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی، سرمایه‌گذاران فرشته (انجل‌ها) هم عضو انجمن هستند.»

وی در خصوص صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر اظهار داشت در سال 99 حدود 750 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در قالب 290 قرارداد سرمایه‌گذاری از طرف اعضای انجمن صورت گرفته است. هزار و 700 میلیارد تومان خدمات تامین مالی در قالب 4700 قرارداد تامین مالی ثبت شده است. همچنین 2 هزارو 300میلیارد تومان صدور ضمانت‌نامه در قالب 3هزارو 700 قرارداد تضمین معاملات بوده است.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر

به گفته حمیدی وضعیت خدمات مالی اعضای انجمن در سال 99 نسبت به سال 98 به طور متوسط افزایش 110 درصدی داشته است:

«کل سرمایه‌گذاری هایی که در ایران توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام می‌شود از این عدد بیشتر است اما به احتمال زیاد اگر شرکت‌های سرمایه گذاری جسورانه بورسی را نیز در نظر بگیریم مبلغ سرمایه‌گذاری در سال 99 به حدود هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد.»

او یادآور شد 73 درصد سرمایه‌گذاری‌ها توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیرانجام شده و صندوق‌های پژوهش و فناوری 22 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

دبیر انجمن سرمایه گذاری خطر پذیر کشور به حوزه‌های سرمایه گذاری نیز اشاره کرد و گفت با توجه به شرایط کرونا و سرمایه‌گذاری‌هایی که وزارت بهداشت انجام داده است بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در حوزه دارو و سلامت و بعد از آن بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار بوده است. نوآوری مالی و بیمه‌ای نیز جزو حوزه‌هایی است که بیشترین سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر انجام شده است.

حمیدی درخصوص وضعیت سرمایه ثبتی اعضای انجمن تا پایان سال 99 که به عنوان شاخص دارایی تحت مدیریت نهادهای مالی است، گفت:

«سرمایه ثبتی صندوق‌های پژوهش و فناوری عضو نزدیک به 870 میلیارد تومان بوده است، سرمایه ثبتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر حدود 620 میلیارد تومان وسرمایه ثبتی صندوق‌های جسورانه بورسی عضو نیز حدود 250 میلیارد تومان و سرمایه ثبتی شتابدهنده‌ها و شرکت‌های توسعه خدمات نوآوری عضو انجمن با توجه به فعالیت آن‌ها کمتر بوده است.»

وی در ادامه با اشاره به وضعیت سهامداری نهادهای مالی که ترکیب نهادهای دولتی و خصوصی هستند، اظهار داشت در این زمینه سهم بخش خصوصی 65 درصد و بخش عمومی 35 درصد است.

وضعیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 1400

اما داده‌های موجود از فعالیت سرمایه‌گذاری خطرپذیر طی نیم سال اول 1400 حاکی از 30 سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اکوسیستم استارتاپی ایران است. هوش مصنوعی، گردشگری و کسب‌و‌کار حوزه‌هایی هستند که بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری در آن‌ها انجام شده است.

همچنین گروه‌های سرمایه گذاری هدهد، صندوق جسورانه پارتیان، صندوق پژوهش و فناوری اصفهان و اسمارت‌آپ ونچرز بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری را در نیم سال اول 1400 داشتند.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر

به طور کلی در طول سالیان اخیر بیش از 200 سرمایه‌گذار خطرپذیر در اکوسیستم استارتاپی کشور فعالیت داشته‌اند (بدون در نظر گرفتن صندوق‌های پژوهش و فناوری). که البته بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاران را شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری تشکیل داده‌اند.

براساس دیتابیس راستا بدون درنظر گرفتن آمار شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری در طول سالیان اخیر بیش از 827 سرمایه گذاری مراحل اولیه در حدود 700 استارتاپ و کسب‌و‌کار انجام شده است. که بیش از 13 درصد این استارتاپ‌ها هم اکنون غیر فعال هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی