ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

روش کاری ایلان ماسک: یا ثابت کنید اشتباه می‌کنم یا کاری که می‌گویم را انجام دهید

سبک مدیریت ایلان ماسک شوخی بردار نیست. اگر دستور کاری برای مدیران خود می‌فرستد انتظار دارد اگر سوالی دارند بپرسند و در صورتی که ابهامی ندارند، کار را تمام و کامل انجام دهند. در غیر ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

سبک مدیریت ایلان ماسک شوخی بردار نیست. اگر دستور کاری برای مدیران خود می‌فرستد انتظار دارد اگر سوالی دارند بپرسند و در صورتی که ابهامی ندارند، کار را تمام و کامل انجام دهند. در غیر این صورت باید فورا استعفا بدهند.

ایلان ماسک به صراحت بیان و رک بودن معروف است و تاکنون داستان‌های مختلفی در مورد شیوه مدیریت وی به اشتراک گذاشته شده است. ظاهرا یکبار ایلان ماسک به عنوان اولتیماتوم به یکی از مدیران ارشد خود ایمیلی جنجالی با این محتوا فرستاده که «کارها را به روش من انجام بده وگرنه اخراج می‌شوی.»

گفته می‌شود وی به افراد قدرتمند تیم کاری‌اش سخت می‌گیرد و انتظار زیادی از آنها دارد. مطمئنا چنین برخوردی در محیط‌های کاری رسمی، چالش‌های بسیاری به همراه دارد و شاید اینطور به نظر برسد که کار کردن برای افراد ثروتمند کار ساد‌ه‌ای نیست؛ به همین دلیل برخی از کار کردن در تسلا به عنوان تجربه‌ای سخت یاد می‌کنند. حتی کار کردن در محیط تسلا برای برخی غیرقابل تحمل است، هرچند برخی افراد در همین تنگاهای کاری رشد کرده‌‌اند.

نحوه تعامل ایلان ماسک با رهبران تیم‌های کاری گاهی مورد انتقاد قرار می‌گیرد و گاهی نیز این نحوه تعامل به نقطه عطفی در فعالیت آنها تبدیل می‌شود.

یکی از مدیران ارشد همکار ایلان ماسک می‌گوید یکبار ایمیلی از سوی وی دریافت کرده که دستورالعمل‌های کاری را به صورت شفاف در آن مطرح کرده بود. ایلان ماسک می‌گوید اگر ایمیلی از سوی وی برای مدیران ارسال شود، آنها در مقابل دریافت آن ایمیل تنها سه کار می‌توانند انجام دهند:

  1. اگر در مورد اجرای آن ابهام داشتند، می‌توانند سوال بپرسند و ایلان ماسک توضیح می‌دهد چرا چنین تصمیمی گرفته است. ایلان ماسک معتقد است که فقط گاهی اوقات ممکن است اشتباه کند!
  2. تنها در صورتی به وی ایمیل بزنند که دستور کار مبهم باشد و نیاز به توضیحات بیشتری بخواهند.
  3. دستورالعمل‌ها را اجرا کنند.

در صورتی که یکی از کارمندان وی ایمیل کاری دریافت کند و در مقابل آن یکی از این سه کار را انجام ندهد، از وی خواسته می‌شود که فورا استعفا بدهد.

در ایمیل‌هایی که ایلان ماسک می‌فرستد نوعی برتری طلبی دیده می‌شود و نشان می‌دهد او در نهایت از تیم کاری می‌خواهد کارها را انجام بدهند. اما اینکه او کمتر اشتباه می‌کند یا اصلا اشتباه نمی‌کند یکی از موضوعاتی است که گاهی می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد.

وقتی وی چنین رویکردی را در پیش می‌گیرد، اغلب مدیران عقب نشینی می‌کنند. از طرفی در محتوای درخواست وی کاملا مشهود است که ایلان ماسک از مدیران و کارمندان خود ‌می‌خواهد در صورتی که دستور کار را متوجه نشده‌اند، سوال کنند یا توضیحات بیشتری بخواهند و به حدس و گمان بسنده نکنند.

اما وقتی دستور کار شفاف و روشن است، انتظار دارد کار تمام و کامل انجام شود. در غیر این صورت و اگر هیچ یک از سه مورد نباشد و کار هم انجام داده نشود، آن مدیر یا کارمند باید فورا استعفا بدهد. در ظاهر ممکن است چنین رویکردی خشونت آمیز به نظر برسد، اما در برخورد با دستور کار یکی از حالت‌های ممکن را وی از قبل توضیح داده و راهی برای انجام نشدن کارها درنظر نمی‌گیرد.

اساسا ماسک می‌گوید: «شما می‌توانید به من ثابت کنید که اشتباه می‌کنم، از من اطلاعات بیشتری بخواهید، یا آنچه را که می‌خواهم انجام دهید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی