ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محققان دوربین رنگی باکیفیتی به اندازه یک دانه نمک ساختند

محققان دانشگاه پرینستون و دانشگاه واشنگتن دوربین بسیار ریزی به اندازه یک دانه نمک ساخته‌اند که می‌تواند تصاویر واضح و رنگی بگیرد. این دوربین سطح متایی دارد که نور را دریافت می‌کند. پژوهشگران نتایج تحقیقات ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

محققان دانشگاه پرینستون و دانشگاه واشنگتن دوربین بسیار ریزی به اندازه یک دانه نمک ساخته‌اند که می‌تواند تصاویر واضح و رنگی بگیرد. این دوربین سطح متایی دارد که نور را دریافت می‌کند.

پژوهشگران نتایج تحقیقات خود را در ژورنال Nature Communications منتشر کرده‌اند. دستگاه ساخت آن‌ها شبیه پنلی شیشه‌ای با یک الگوی دایره‌ای در وسط آن است. این الگوی دایره‌ای نیم میلی‌متری در واقع دربرگیرنده ۱.۶ میلیون سیلندر است که هر کدام به‌طور ویژه طراحی شده‌اند. طراحی خاص این سیلندرها باعث می‌شود همه آن‌ها در کنار هم بتوانند نور را به گونه‌ای خم کنند که جبهه موج اپتیکال به وجود آید. سپس الگوریتم‌های پردازش سیگنال از روی این اطلاعات تصویرسازی می‌کنند.

تصاویر حاصل از این دوربین نسبت به سایر سنسورهای کوچک خیلی واضح‌تر است. این تیم در آزمایش‌ها نشان داده که سنسور جدید آن‌ها می‌تواند تصاویر رنگی ۷۲۰ در ۷۲۰ پیکسلی بسازد. این دوربین قادر به دریافت طول موج‌های بازه ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتری است و وضوح فاصله‌ای آن ۲۱۴ جفت خط به ازای هر میلی‌متر اعلام شده است.

در سمت چپ تصویر حاصل از یک دوربین اندازه میکرو و در سمت راست دوربین اندازه نانو جدید را می‌بینید

میدان دید این دوربین ۴۰ درجه و دیافراگم آن f/2.0 است. محققان می‌گویند تصاویر حاصل از دوربین آن‌ها قابل مقایسه با لنزهایی است که سنسورشان نیم میلیون بار بزرگ‌تر از این سنسور است. بخش عمده فرآیند بهبود کیفیت تصویر به الگوریتم‌های پسا-پردازش مربوط است.

نکته بعدی سادگی تولید این محصولات است. محققان احتمالا خیلی راحت می‌توانند آن‌ها را در مقیاس بالا تولید کنند. آن‌ها می‌گویند جنس این دوربین از نیترید سیلیکون است و ساختارهای نانوی سطح را می‌توان با لیتوگرافی فرابنفش عمیق ایجاد کرد. این دستگاه می‌تواند در تصویربرداری‌های پزشکی کاربرد داشته باشد.

«فلیکس هاید»، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «می‌توانیم سطوح مختلف را به دوربین‌هایی با وضوح بسیار بالا تبدیل کنیم تا مثلا دیگر نیازی به سه دوربین در قاب عقب موبایل نباشد. در آینده می‌توانیم به روشی کاملا متفاوت برای ساخت دستگاه‌ها فکر کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ابوالفضل قدومی پور
    ابوالفضل قدومی پور | ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

    فر خوردم:////

مطالب پیشنهادی