ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان در آزمایشگاه با نوعی آدامس ویروس کرونا را به دام انداختند

با توجه به این که بخش عمده ویروس کرونا از طریق دهان وارد بدن انسان می‌شود، پژوهشگران می‌خواهند با طراحی نوعی آدامس ویروس کرونای موجود در دهان را به دام انداخته و جلوی ورود آن ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

با توجه به این که بخش عمده ویروس کرونا از طریق دهان وارد بدن انسان می‌شود، پژوهشگران می‌خواهند با طراحی نوعی آدامس ویروس کرونای موجود در دهان را به دام انداخته و جلوی ورود آن به سلول‌های بدن را بگیرند. این تحقیقات فعلا در مراحل آزمایشگاهی موفق عمل کرده است.

بر اساس تحقیقی که در ژورنال Molecular Therapy منتشر شده، افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند در بزاق خود دارای حجم عظیمی از ویروس کرونا هستند. SARS-CoV-2 از طریق پروتئین ACE2 به سلول‌های بدن وارد می‌شود. این پروتئین روی گروه خاصی از سلول‌های بدن وجود دارد. حالا محققان آدامسی ساخته‌اند که تعداد زیادی پروتئین ACE2 دارد و می‌تواند با به دام انداختن ویروس‌ها، شانس آلوده شدن سلول‌های بدن و سرایت به سایر افراد را کاهش دهد.

پژوهشگران برای آزمایش اثربخشی این درمان نمونه بزاق یکی از مبتلایان به کووید-۱۹ را برداشته و آن را با این آدامس که به شکل پودر درآمده بود، ترکیب کردند. نتیجه این بود که تعداد ویروس‌ها در مقایسه با نمونه‌ای که دارونما دریافت کرده بود، به شکل چشمگیری کمتر شد. در واقع، ۵ میلی‌گرم از این آدامس تا حد زیادی از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری کرد و ۵۰ میلی‌گرم آن تا ۹۵ درصد مانع از ورود ویروس به سلول‌ها شد.

با وجود این که یافته‌های این تحقیق نویدبخش به نظر می‌رسد، اما به چند دلیل هنوز نباید انتظار داشته باشیم که مسیر همه‌گیری تغییر کند. در وهله اول، مطالعات حاضر در مراحل اولیه قرار دارد و در شرایط کنترلی آزمایشگاه انجام شده است. پس باید منتظر باشیم تا این روش درمانی به دنیای واقعی بیاید و در دماهای گوناگون و ترکیبات باکتریایی بدن مورد سنجش قرار بگیرد.

به‌علاوه، دانشمندان از نمونه کامل ویروس کرونا استفاده نکردند و در حقیقت نوعی وکتور ویروسی از SARS-CoV-2 را به کار گرفتند. پس باید منتظر رویارویی این روش با ویروس کامل باشیم. اما در خصوص گونه‌های مختلف ویروس کرونا، می‌توان امید داشت که با توجه به کارکرد ویروس‌ها این آدامس در مقابل همه آن‌ها اثربخش باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی