ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارت‌های گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 4000 با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شوند

علاقه‌مندان به دنیای سخت‌افزار منتظر رونمایی از نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا هستند که انتظار می‌رود عملکرد بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های کنونی داشته باشند. این کارت‌های گرافیک انویدیا که تحت سری جی‌فورس RTX 4000 ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

علاقه‌مندان به دنیای سخت‌افزار منتظر رونمایی از نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا هستند که انتظار می‌رود عملکرد بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های کنونی داشته باشند. این کارت‌های گرافیک انویدیا که تحت سری جی‌فورس RTX 4000 از راه می‌رسند، احتمالا با لیتوگرافی ۵ نانومتری و توسط شرکت TSMC تولید می‌شوند.

کارت‌های گرافیک جی‌فورس RTX 4000 احتمالا تابستان آینده معرفی می‌شوند و این احتمال وجود دارد که پیش از آن‌ها، با نسخه بروز شده سری RTX 3000 هم روبه‌رو شویم. نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا با اسم رمز داخلی «Ada Lovelace» در حال توسعه قرار دارند و اطلاعات زیادی از مشخصات آن‌ها نداریم.

با این وجود شایعات به توان طراحی حرارتی نزدیک به ۴۰۰ وات این کارت‌های گرافیک و همچنین تولید آن‌ها با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC اشاره می‌کنند. حالا گزارش جدیدی که از سوی «دیجی‌تایمز» منتشر شده، با استناد به منابع صنعتی در زنجیره تامین قطعات تولید کارت‌های گرافیک جی‌فورس RTX 4000 با لیتوگرافی ۵ نانومتری را تایید می‌کند.

جی‌فورس RTX 4000

به گفته این خبرگزاری، انویدیا می‌خواهد از فناوری بسته‌بندی CoWoS شرکت TSMC برای پردازشگرهای گرافیکی H100 استفاده کند. این مدل مبتنی بر معماری Hopper خواهد بود و انتظار می‌رود اولین ماژول مولتی‌چیپ گرافیکی این کمپانی باشد.

کارت‌های گرافیک سری جی‌فورس RTX 3000 با لیتوگرافی ۸ نانومتری سامسونگ به تولید می‌رسند و استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر عملکرد نسل بعدی گرافیک‌های انویدیا می‌شود. البته با توجه به اینکه TSMC محصولات زیادی را با نود ۵ نانومتری تولید می‌کند، شاید موجودی کارت‌های گرافیک انویدیا در بازار با مشکل مواجه شود.

در حال حاضر تراشه‌های A14 به همراه M1 پرو و M1 مکس با همین لیتوگرافی TSMC به تولید می‌رسند و AMD هم می‌خواهد برای پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 4 به سراغ همین لیتوگرافی برود. بنابراین اگر انویدیا بخواهد TSMC گرافیک‌های Hopper و Ada Lovelace را تولید کند، باید زودتر دست بکار شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی