ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا فساد موجود در صنعت خودروسازی را دوچندان می‌کند

در این سال‌ها با بالا گرفتن تنش در بازار خودرو، بار‌ها مسئولین و مدیران عامل دو خودروسازی از خصوصی سازی سخن به میان آورده اند، اما این صحبت‌ها هرگز از حد تعارفات فراتر نرفته و ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

در این سال‌ها با بالا گرفتن تنش در بازار خودرو، بار‌ها مسئولین و مدیران عامل دو خودروسازی از خصوصی سازی سخن به میان آورده اند، اما این صحبت‌ها هرگز از حد تعارفات فراتر نرفته و به مرحله اجرا نرسیده است.

واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا فساد موجود در صنعت خودروسازی را دوچندان می‌کند [به‌روزرسانی] - آذر ۱۴۰۰

اگر قرار باشد سهام ایران‌خودرو و سایپا واگذار شود باید وضعیت سهام‌داری و هویت مالکان این دو شرکت و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها مشخص شده و گردش مالی آن‌ها نیز به طور واضح اعلام شود.

محمد بیاتیان، عضو اسبق مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری بخش کوچکی از سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا گفت: «قدم نخست در این راستا ایجاد شفافیت در وضعیت سهام‌داری و هویت دولتی و خصوصی مالکان ایران‌خودرو و سایپا است. همچنین باید وضعیت دارایی‌های منقول و غیرمنقول این شرکت‌ها به صورت کاملاً شفاف مشخص شود تا بخش خصوصی حقیقی و دارای اهلیت بداند با چه وضعیتی روبه‌رو است.»

نماینده سابق مجلس افزود: «اگر در روند خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی شفافیت لازم به کار نرود، اهداف سیاسی و جناحی نقش ایفا می‌کنند و حتما شاهد معضلی مانند هفت‌تپه خواهیم بود؛ با این تفاوت که در ابعاد بزرگ‌تری مشکلات و تبعاتی برای مردم و کشور به دنبال خواهد داشت.»

در کنار این موضوع نباید فراموش کرد که شرکت‌های خودروسازی اقدام به تأسیس بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه‌ شرکت اصلی کرده و وضعیت مالکیتی آن‌ها به صورت سهام‌داری تودرتو شکل گرفته است.

واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا در این شرایط زمینه بروز فساد و ناکارآمدی صنعت خودروی کشور را دوچندان می کند. به ویژه آنکه دولت در حال حاضر با ذهنیت جبران بخشی از کسری بودجه و امثال‌هم (رویکرد تأمین مالی) قصد دارد 4 درصد از سهام خود در ایران‌خودرو و سایپا را واگذاری کند.

وزیر اقتصاد پیشنهاد داد: ۴ درصد از سهام ایران‌خودرو و سایپا را بفروشید [به‌روزرسانی] - آذر ۱۴۰۰

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد فروش ۴ درصد از سهام ایران‌خودرو و سایپا را مطرح کرد.

درخواست وزیر اقتصاد برای فروش ۴ درصد از سهام ایران‌خودرو و سایپا به استناد جزء دوم بند الف تبصره ۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور به دولت ارائه شده است. تصویب نهایی این پیشنهاد سبب خواهد شد که سازمان خصوصی‌سازی نسبت به واگذاری بخشی از سهام ایران‌خودرو و سایپا که متعلق به دولت است به صورت مجزا اقدام کرده و در واقع قدمی در راستای واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی انجام دهد.

علاوه‌بر سازمان خصوصی‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در صورت تصویب این پیشنهاد وظیفه خواهد داشت از هر طریق ممکن نسبت به رفع توثیق (استوار‌ سازی) میزان سهام قابل‌واگذاری دو غول خودروسازی ایران ظرف مدت ۲ ماه و همچنبن باقی‌مانده سهام دولت حداکثر تا پایان سال اقدام کند. در همین حال، هیئت واگذاری در چارچوب مقررات نسبت به تعیین روش واگذاری، قیمت سهام و سایر شرایط نیز اقدام خواهد کرد.

سهام اندک دولت در ایران‌خودرو و سایپا که به سهام مدیریتی معروف است سبب شده که تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار اصلی صنعت خودروسازی کشورمان دولت باشد. در واقع دولت با سهام اندکی که در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در اختیار دارد بر این دو شرکت حکمرانی کرده و از وظیفه تعیین قیمت‌ها گرفته تا عزل و نصب مدیران و اعضای هیئت‌‌مدیره را به عهده دارد.

قیمت پایه و شرایط واگذاری ایران خودرو و سایپا تصویب شد [به‌روزرسانی] - آبان ۹۹

علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی درباره آخرین وضعیت واگذاری بنگاه های دولتی، گفت: «آنچه که سازمان خصوصی سازی برای واگذاری بنگاه های دولتی اعلام کرده 610 شرکت بود که هیئت واگذاری براساس درخواست دستگاه اجرایی و مسائلی که وجود داشت حدود 300 طرح را از اولویت سال جاری خارج کرد و حدود 300 شرکت دیگر در اولویت امسال باقی ماند.»

رییس سازمان خصوصی سازی، با بیان اینکه هیئت واگذاری بنگاه های دولتی به واگذاری سهام بورسی توجه خاصی داشت، افزود: «حدود 18 شرکت بورسی در بین این 300 شرکت وجود داشت که هیئت واگذاری آنها را در اولویت قرار داد و قیمت های پایه را تصویب کرد که در هفته جاری روزهای مزایده برخی از این شرکت ها در بورس فرا رسید و بیمه البرز و شرکت پالایش و پخش شیراز به مزایده گذاشته شدند، اما با استقبال رو به رو نشدند.»

اواخر مرداد سهام بانک های تجارت، صادرات و ملت در بورس ارائه می شود

وی ادامه داد: «دو هفته دیگر پالایشگاه های دیگر و اواخر مرداد سه بانکی که دولت در آن سهام دارد شامل تجارت، صادرات و ملت در بورس ارائه می شوند که مشخص نیست چه میزان از آنها استقبال می شود.»

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه تنها 18 شرکت از  300 شرکت اصلی ما بورسی هستند، تاکید کرد: «هیئت واگذاری تاکنون درباره نحوه واگذاری مابقی شرکت های غیر بورسی فعال نشده و تصمیم نگرفته است که امیدواریم در جلسات بعد در این باره تصمیم‌گیری شود.»

واگذاری ایران خودرو

هیئت واگذاری قیمت پایه و شرایط واگذاری ایران خودرو و سایپا را تصویب کرده است

وی افزود: «تا زمانی که درباره نحوه واگذاری شرکت‌های غیر بورسی هیئت واگذاری تصمیم‌گیری صریح و شفاف اتخاذ نکرده نمی توان زمان دقیقی برای خصوصی سازی آنها تعیین کرد.»

پوری حسینی با بیان اینکه سهام ایران خودرو و سایپا تا کنون در اختیار سازمان خصوصی قرار نگرفته است، ادامه داد: «مسئولان سازمان گسترش (ایدرو) در سال های گذشته سهام این دو شرکت خودروسازی را در ازای تشکیلاتی که دریافت کردند و یا تعهداتی که داشته اند وثیقه کرده‌اند و در دسترس سازمان خصوصی نیست که آنها را عرضه کنند.»

رییس سازمان خصوصی سازی، تصریح کرد: «ابتدا باید سهام این دو خودروساز از وثیقه خارج و سپس درباره واگذاری ایران خودرو صحبت شود، البته هیئت واگذاری شرایط واگذاری و قیمت پایه را تصویب کرده است، اما امکان عرضه آن فعلا وجود ندارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی