ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی هواوی فری بادز ۴
نقد و بررسی‌

بررسی هدفون کاملا بیسیم هواوی فری بادز ۴ [تماشا کنید]

بازار هدفون‌های کاملا بیسیم پر است از مدل‌‌هایی با لاستیک‌های فیت شونده در حفره گوش. ولی اگر به دنبال مدلی باشید که از نوع اوپن فیت باشد و راحت‌تر در گوش قرار بگیرد و در ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

بازار هدفون‌های کاملا بیسیم پر است از مدل‌‌هایی با لاستیک‌های فیت شونده در حفره گوش. ولی اگر به دنبال مدلی باشید که از نوع اوپن فیت باشد و راحت‌تر در گوش قرار بگیرد و در عین حال حذف نویز فعال هم داشته باشد، گزینه چندانی پیش رو ندارید. هواوی فری بادز ۴ یکی از همین مدل‌ها است که به دست ما رسیده تا بررسی کنیم.

بررسی ویدیویی

مشخصات هدفون کاملا بیسیم هواوی فری بادز ۴

  • پشتیبانی از بلوتوث ۵.۲
  • مجهز به درگاه USB-C برای شارژ
  • امکان استفاده از هر گوشی به تنهایی
  • درایور بلندگوی ۱۴.۳ میلی‌متری و طراحی هدفون به صورت اوپن فیت
  • شارژدهی گوشی‌ها برای موسیقی تا ۴ ساعت با حذف نویز خاموش و تا ۲.۵ ساعت با حذف نویز روشن / ایربادها به کمک کیس شارژ مجموعا تا ۲۲ ساعت شارژدهی با حذف نویز خاموش و تا ۱۴ ساعت با حذف نویز روشن
  • پشتیبانی از کدک‌های AAC و SBC
  • حذف نویز فعال به کمک ۲ میکروفن روی هر گوشی تا ۲۵ دسی‌بل
  • وزن کیس ۳۸ گرم و وزن هر گوشی ۴.۱ گرم
  • گواهینامه IPX4 برای مقاومت در برابر عرق و پاشش آب
  • رنگ‌های سفید و نقره‌ای
  • نسخه فرم‌ور زمان تست: ۱.۹.۱.۲۱۸
  • قیمت: حدود ۴ میلیون تومان برای مدل بدون کیس وایرلس

هواوی فری بادز ۴ به لطف استاندارد IPX4 در برابر پاشش آب و عرق مقاوم است و نیازی نیست نگران خراب شدن آن در زیر باران باشید اما نباید در آب غوطه‌ور شود. مدل مورد بررسی، سفید براق است و با درایور ۱۴.۳ میلی‌متری یکی از بزرگ‌ترین درایورها بین تمامی ایربادهای کاملا بیسیم را دارد. همچنین باید اشاره کنم که بعضی از مشخصات این ایرباد از جمله پخش با تاخیر بسیار پایین ۹۰ میلی‌ثانیه‌ای، محدود به اتصال به گوشی‌های هواوی با سیستم‌عامل هارمونی او اس ۲ است و البته با اتصال به برخی از گوشی‌های دیگر این کمپانی با پوسته EMUI نیز تاخیر نسبتا پایین ۱۵۰ میلی‌ثانیه‌ای دارد. کمی جلوتر در مورد میزان تاخیر با گوشی‌های سایر برندها توضیح می‌دهم. فری بادز ۴ همچنین امکان استفاده از هر یک از گوشی‌ها به تنهایی را دارد.

هواوی به غیر از فری بادز ۴ چندین محصول دیگر هم در سبد محصولات هدفون‌های کاملا بیسیم خود دارد. یکی از مدل‌ها فری بادز ۴ آی است که پیش از این در دیجیاتو بررسی کرده‌ام و به حدی هدفون خوبی است که در ماه‌های اخیر در راهنمای خرید هدفون نیز خرید آن را پیشنهاد داده‌ام. فری بادز پرو نیز پیشرفته‌ترین هدفون کاملا بیسیم هواوی محسوب می‌شود.

هواوی فری بادز ۴ در مقایسه با نسل قبل، هم کیس کوچکتر و سبک‌تری دارد و هم حس کیفیت ساخت بالاتری را القا می‌کند. تفاوت‌ دیگر با نسل قبل، مجهز شدن به ۲ میکروفن روی هر ایرباد است. به گفته هواوی در مدل قبلی میزان نویزها تا ۱۵ دسی‌بل کاهش می‌یافت اما حالا در مدل مورد بررسی، با سیستم Open-fit Active Noise Cancellation 2.0 و به کمک دو میکروفن، کاهش نویز به ۲۵ دسی‌بل رسیده است. فری بادز ۴ همچنین امکان اتصال همزمان به ۲ دستگاه به طور همزمان را دارد و به کمک اپلیکیشن AI Life به طور خودکار بین دو دستگاه سوییچ می‌کند. در جعبه هواوی فری بادز ۴ علاوه بر کیس شارژ و هدفون، دفترچه راهنما و کابل شارژ USB-C به چشم می‌خورد.

طراحی

بررسی هواوی فری بادز ۴

کیس شارژ هواوی فری بادز ۴ ظاهری مینیمال و شیک دارد و در عین حال آن‌قدر کوچک است که به راحتی در هر جیبی جا می‌شود. در پخش پشتی کیس یک قسمت مربعی با رنگ نقره‌ای مات به چشم می‌خورد که لوگوی هواوی روی آن حک شده و مستعد خش افتادن است. لولا هم در بخشی از این همین قسمت نقره‌ای رنگ تعبیه شده و زمانی که درب را باز می‌کنید، حس یک لولای با کیفیت و مقاوم را القا می‌کند. در قسمت جلویی کیس تنها یک LED‌ نشان دهنده وضعیت شارژ کیس یا وضعیت جفت شدن با دستگاه‌های دیگر قرار گرفته است. کلیدی که در یکی از لبه‌ها برای جفت کردن هدفون با دستگاه‌های بلوتوث تعبیه شده هم آن قدر ظریف است که احتمالا در نگاه اول متوجه‌ش نمی‌شوید. در زیر کیس هم پورت USB-C قرار گرفته که امکان شارژ کیس را فراهم می‌کند.

با باز کردن درب کیس با دو گوشی با کیفیت و خوش ساخت روبرو می‌شوید که به شکل عمودی در کیس قرار می‌گیرند. گوشی‌ها از نظر ظاهری بسیار شبیه به ایرپاد نسل اول اپل هستند و به طور مشابه به شکل آهنربایی در جای خود در کیس محکم می‌شوند. بیرون آوردن گوشی‌ها از کیس هم بر خلاف مدل 4i بسیار ساده است.

روی بخش بیرونی هر یک از گوشی‌ها یک پنل لمسی در نظر گرفته شده که با لمس آن می‌توانید قابلیت‌های هدفون را کنترل کنید. خوشبختانه پنل لمسی تاخیری در عملکرد ندارد و به ندرت پیش می‌آید که با مشکل تشخیص لمس به ویژه حین سوایپ کردن مواجه شود. داخل هر یک از گوشی‌ها نیز یک حسگر مادون قرمز تعبیه شده تا به محض این که هدفون را از گوش در آوردید، به طور خودکار پخش موسیقی یا ویدیو متوقف شود.

فری بادز ۴ یک هدفون از نوع اوپن فیت است؛ یعنی بر خلاف بیشتر هدفون‌های کاملا بیسیم، بدون لاستیک‌های فیت‌ شونده در حفره گوش طراحی شده است. این طراحی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مزیت‌ش در این است که فشار بسیار کمتری به گوش وارد می‌کند و هیچ دردی را حین استفاده طولانی مدت از آنها احساس نمی‌کنید. همچنین بر خلاف مدل‌های با لاستیک توگوشی حس گرفتگی گوش را القا نمی‌کند. از طرف دیگر موجب می‌شود صدای بیشتری از محیط به داخل گوش برسد که این مورد ممکن است حین پیاده‌روی در خیابان مفید باشد و به راحتی متوجه صدای رد شدن یک ماشین از کنارتان بشوید اما در عوض نویز بیشتری هم به گوشتان می‌رسد. اما از معایب هدفون‌های اوپن فیت این است که معمولا صدای ضعیف‌تری پخش می‌کنند و بیس آنها هم ضعیف‌تر است. در بخش کیفیت صدا، به طور کامل به این موضوع می‌پردازم.

بررسی هواوی فری بادز ۴

دقیقا مشابه اپل ایرپادز نسل اول و دوم و بیشتر مدل‌های اوپن فیت از برندهای دیگر، قرار گرفتن فری بادز ۴ در گوش هم کاملا به ظاهر گوش شما بستگی دارد. با وجود این که فری بادز ۴ از نظر طراحی بسیار شبیه به ایرپاد نسل اول و دوم اپل است اما کمی بهتر و محکم‌تر در گوش من قرار می‌گیرد و کمتر حس افتادن را القا می‌کند. همچنین بسیار راحت است و حتی گاهی فراموش می‌کنم که داخل گوشم نشسته. عدم وجود لاستیک‌های توگوشی موجب می‌شود هیچ فشار اضافه‌ای را در گوشم احساس نکنم. اما در هر حال پس از نیم ساعت استفاده یا گاه بیشتر، حس می‌کنم که از جای خود کمی خارج شده و احتمالا با یک تکان سر، از گوشم می‌افتد. در دیجیاتو برخی که گوش کوچکتری دارند می‌گویند که این ایرباد در گوششان نمی‌نشیند و برخی دیگر با گوش بزرگ هم می‌گویند که در گوششان چندان محکم قرار نمی‌گیرد. در مجموع این که فری بادز ۴ در گوش افراد مختلف، به شیوه متفاوتی قرار می‌گیرد.

تجربه کاربری

بررسی هواوی فری بادز ۴

اولین بار که قصد دارید هواوی فری بادز ۴ را به یک موبایل، تبلت،‌ لپتاپ یا هر دستگاه دیگری متصل کنید، کافی‌ست درب کیس را باز کرده و در تنظیمات دستگاه خود یا در اپلیکیشن موبایل Huawei AI Life به هدفون متصل شوید. اگر هم گوشی هواوی داشته باشید،‌ با باز کردن درب کیس، یک پا‌پ‌آپ مشابه اتصال ایرپاد به آیفون نشان داده می‌شود. ولی اگر بخواهید هدفون را با یک دستگاه دیگر جفت کنید باید به سراغ کلید ظریف قرار گرفته روی کیس بروید و آن را ۲ ثانیه فشار دهید تا به حالت جفت شدن برود.

هواوی فری بادز ۴ امکان استفاده بدون اپلیکیشن iOS یا اندروید AI Life را هم دارد ولی با نصب اپلیکیشن به امکانات بسیار متنوعی دسترسی پیدا می‌کنید. من این اپلیکیشن را روی گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ نصب کردم.

برای نصب اپلیکیشن در دستگاه‌های اندرویدی چندین روش مختلف وجود دارد. می‌توانید با مراجعه به پلی استور گوگل، اپلیکیشن را نصب کنید که البته متاسفانه در گوشی‌های برندهای به غیر از هواوی، نسخه‌ای که در پلی استور عرضه می‌شود امکان شناسایی و کار با هواوی فری بادز ۴ و ۴ آی را ندارد. روش دیگر،‌ نصب اپ از طریق فروشگاه اپ گالری هواوی است که برای کاربران گوشی‌های هواوی راهکار ساده‌ای به حساب می‌آید؛ ولی اگر از کاربران برندهای دیگر باشید، علاوه بر نصب اپ گالری و سرویس موبایل هواوی (HMS Core)، به یک حساب کاربری هواوی و ابزاری برای تغییر آی‌پی نیاز دارید. با این حال من به هیچ یک از این روش‌ها موفق به نصب اپ نشدم و مجبور شدم به سراغ راه آخر و البته ساده‌‌تر نصب اپلیکیشن از طریق اسکن بارکد در دفترچه راهنما بروم. البته از طریق این لینک هم می‌توان اپلیکیشن AI Life را دانلود کرد. هواوی همچنین اپ Ai Life را در اپ استور اپل هم عرضه می‌کند که البته من این نسخه را آزمایش نکردم.

بررسی هواوی فری بادز ۴

همان طور که قبلا هم در بررسی فری بادز 4i گفته بودم، طراحی رابط کاربری اپلیکیشن AI Life بسیار شبیه به اپ Galaxy Wearable سامسونگ است. در صفحه اول اپ می‌توانید لیست گجت‌های متصل به اپ را ببینید و اگر فری بادز ۴ به موبایل متصل باشد، میزان باتری هر ایرباد و نیز کیس به طور جداگانه نشان داده می‌شود. البته اگر ایربادها داخل کیس نباشند، آخرین میزان شارژ در این قسمت نمایش داده می‌شود.

برای رفتن به صفحه جزئیات بیشتر و تنظیمات فری بادز ۴ باید آیکون هدست را لمس کنید. در بالای صفحه فری بادز ۴، وضعیت اتصال و میزان شارژ قابل مشاهده است. اگر به طور همزمان، فری بادز ۴ را به ۲ دستگاه متصل کرده باشید، از پایین همین بخش می‌توانید به سادگی بین دستگاه‌های متصل سوییچ کنید. کمی پایین‌تر در بخش Noise canceling امکان روشن کردن ویژگی حذف نویز فعال و انتخاب میزان قدرت آن بین دو حالت Cozy برای محیط‌های با نویز کم و General برای محیط‌های پر نویز وجود دارد.

گزینه Voice enhacement یکی از قابلیت‌های جالب اپلیکیشن است. با استفاده از این گزینه، هدفون طی یک فرایند تست صدا، فرکانس‌های مختلف را برای هر یک از گوش‌های شما به طور جداگانه پخش می‌کند و از شما می‌پرسد که کدام یک از صداها را می‌شنوید. در نهایت پس از اتمام تست، یک پروفایل صدای ویژه بر اساس شنوایی شما و نحوه قرار گرفتن هدفون در گوش ایجاد می‌کند تا تمامی صداهای پخش شده از هدفون را به طرز دقیق‌تر و بهتری بشنوید. من پیش از این تجربه کار با قابلیتی مشابه را در هدفون‌هایی از جمله مدل گران قیمت Bragi Dash Pro داشته‌ام. اما در مورد هواوی، این قابلیت، کارایی چندان قابل قبولی ندارد و پروفایل صدای نهایی، بهبود خاصی برای من ایجاد نمی‌کند.

بررسی هواوی فری بادز ۴

اپلیکیشن AI Life همچنین امکان شخصی سازی پنل لمسی روی هر یک از گوشی‌ها را به شما می‌دهد. به طور پیش فرض، با دو بار ضربه زدن روی هر گوشی، به تماس پاسخ داده می‌شود یا پخش موسیقی متوقف شده یا ادامه می‌یابد. با لمس و نگه داشتن می‌توانید حذف نویز فعال را روشن کرده یا یک تماس را رد کنید. با سوایپ به پایین یا بالا هم امکان کم یا زیاد کردن ولوم در نظر گرفته شده است. اما می‌توانید برای دو بار ضربه زدن، کاربردهای دیگر نظیر رفتن به آهنگ قبلی یا بعدی و یا فعال کردن دستیار صوتی هوشمند موبایل را تنظیم کنید. از قابلیت‌های دیگر اپلیکیشن امکان تنظیم اکولایزر در ۳ حالت پیش‌فرض، افزایش بیس و افزایش تریبل،‌ آپدیت کردن فرم‌ور و نیز پیدا کردن ایرباد گم شده با پخش صدایی گوش خراش از آن است. پیشنهاد می‌کنم حتما فرم‌ور هواوی فری بادز ۴ را به آخرین نسخه به روز نگه دارید؛ چون در تجربه‌ای که من داشتم، آپدیت به جدیدترین نسخه، کیفیت صدای هدوفن را به طرز محسوسی بهبود داد. در بررسی ویدیویی هنوز فرم‌ور آپدیت نشده است.

هواوی فری بادز ۴ از نظر کیفیت اتصال، عملکرد متوسطی دارد و گاه پیش می‌آید که با مشکلاتی روبرو می‌شود. به عنوان مثال در چند روز استفاده، یک بار با این مشکل مواجه شدم که صدا تکه تکه شنیده می‌شد و مجبور شدم ایربادها را داخل کیس بگذارم تا مشکل حل شود. همچنین چندین بار با مشکل صدای مونو یا قطع شدن صدا برای مدتی کمتر از یک ثانیه مواجه شدم. مسئله دیگر زمانی پیش می‌آید که برای مدتی، هیچ صدایی از منبع پخش نمی‌شود و پس از آن با پخش اولین صدا، یکی از گوشی‌ها زودتر از دیگری پخش صدا رو شروع می‌کند؛ البته در ادامه تاخیری بین دو گوشی شنیده نمی‌شود. مشابه این مشکلات را مدت‌ها قبل در ایربادهای ارزان قیمت‌تر تجربه کرده بودم اما انتظار نداشتم که یک ایرباد نه چندان ارزان،‌ چنین مشکلاتی داشته باشد؛ به خصوص با توجه به این که مدل ارزان‌تر فری بادز 4i‌ از این نظر عملکرد به مراتب بهتری دارد. با این حال احتمال می‌رود که برخی از این مشکلات با ارائه آپدیت فرم‌ور از سوی هواوی قابل رفع باشد.

بررسی هواوی فری بادز ۴

تاخیر صدا بین منبع و گوشی‌ها در اتصال به گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پایین است و تجربه فیلم‌ دیدن با گوشی را تا حد بسیار کمی تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. اما در بازی‌هایی از جمله کال آو دوتی موبایل که برای تجربه بی نقص، نیاز به کمترین تاخیر صدا دارند، فری بادز ۴ روی گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ عملکرد چندان مناسبی ندارد و تاخیر، بیش از آن است که بتوان از بازی با این هدفون لذت برد. البته به گفته هواوی، تاخیر صدا در برخی از گوشی‌های این کمپانی تا ۹۰ و در برخی دیگر تا ۱۵۰ میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد.

اما یکی از ویژگی‌های جالب اپلیکیشن که امکان استفاده از آن برای برخی از هدفون‌های هواوی از جمله فری بادز ۴ وجود دارد، قابلیت‌ اتصال همزمان هدفون به دو دستگاه است. برای استفاده از این ویژگی، ابتدا باید هدفون را به اپلیکیشن AI Life متصل کنید و سپس با استفاده از کلید ویژه روی کیس، با یک دستگاه دیگر جفت نمایید. من برای آزمایش این قابلیت، فری بادز ۴ را برای مدتی به گلکسی نوت ۱۰ و مک بوک ایر و بار دیگر به گلکسی نوت ۱۰ و یک پی‌سی ویندوزی متصل کردم.

نحوه سوییچ شدن هدفون بین دو منبع جالب است. از داخل اپلیکیشن می‌توانید برای یکی از دستگاه‌های متصل، اولویت بالاتری را در نظر بگیرید. ولی اگر اولویت را روی حالت خودکار گذاشته باشید، هدفون به طور اتوماتیک بین دو دستگاه سوییچ می‌شود. در این حالت، تا زمانی که یکی از دستگاه‌ها در حال پخش صدا است، هدفون به آن دستگاه متصل باقی می‌ماند. ولی اگر پخش صدا از این دستگاه متوقف شده و در دستگاه دوم شروع شود، به طور خودکار به دستگاه دوم سوییچ می‌کند. من در چند روزی که از این قابلیت جالب و کاربردی استفاده کردم، شاهد مشکل خاصی نبودم و فقط با تاخیری کمتر از یک ثانیه در سوییچ شدن بین دو دستگاه مواجه شدم و گاه اگر به یک آهنگ گوش می‌کنید و روی دستگاه دیگر اعلان دریافت کنید، صدا برای حدود یک ثانیه تکه تکه می‌شود. در مجموع باید بگویم که این ویژگی بسیار کاربردی است و عملکرد تقریبا خوبی هم دارد.

از قابلیت‌های دیگر هواوی فری بادز ۴ باید به امکان ضبط صدا با نرخ ۴۸ کیلوهرتز اشاره کرد. هنگام ضبط صدا همچنین می‌توان میزان حذف نویز محیطی را تنظیم کرد و حالتی را انتخاب نمود که تنها صدای کاربر را پخش کند و هر صدایی در اطراف او مسدود شود. البته برای استفاده از این دو قابلیت باید فری بادز ۴ را به موبایل‌های هواوی متصل کرد.

کیفیت صدا

بررسی هواوی فری بادز ۴

فری بادز ۴ به درایور ۱۴.۳ میلی‌متری مجهز شده که یکی از بزرگ‌ترین درایورهایی است که در یک هدفون کاملا بیسیم به کار رفته است. این هدفون همچنین از کدک‌های SBC و AAC پشتیبانی می‌کند و امکان اتصال به تمامی دستگاه‌های مبتنی بر iOS یا اندروید و دیگر دستگاه‌های بلوتوث را دارد. در صورتی که با مفهوم کدک‌های بلوتوث و اهمیت آنها آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنم مطلب ویژه دیجیاتو را مطالعه کنید. به طور خلاصه کدک SBC یک استاندارد اجباری برای همه دستگاه‌های صوتی بلوتوثی است که کیفیت را به شدت فدای نرخ داده پایین می‌کند اما از طرف دیگر با هر دستگاهی سازگار است. AAC استاندارد مورد علاقه اپل است و کیفیت بالاتری دارد اما تنها در برخی از گوشی‌های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌شود. در هدفون کاملا بیسیم فری بادز ۴ خبری از پشتیبانی از کدک‌های با کیفیت‌تر از جمله aptX کوالکام نیست.

برای این که کیفیت صدا را محک بزنم، آهنگ‌های مختلف را با این هدفون شنیدم. هواوی فری بادز ۴ در مجموع کیفیت صدای بسیار خوبی دارد اما از آنجایی که از نوع اوپن فیت است حجم صدای بیس و حداکثر ولوم چندان بلند نیست. اما کافی‌ست با انگشتان خود هدفون را کمی داخل گوشتان فشار دهید تا متوجه شوید، درایورهای بزرگ فری بادز ۴ چه قدر عالی می‌توانند حجم صدای بالا و بیس قدرتمند و کوبنده تولید کنند. البته این موضوع اهمیت چندانی ندارد؛ چون قرار نیست همیشه با زور انگشت، هدفون را داخل گوشتان‌محکم نگه دارید. در ادامه از تجربه‌ام با این هدفون در حالت استفاده طبیعی و بدون فشار دادن گوشی‌ها در حفره گوش می‌گویم.

آهنگ Brass Monkey از Beastie Boys بیس عالی دارد و یکی از بهترین‌ها برای تنظیم ساب ووفرهای سیستم‌های صوتی است. در این آهنگ صدای بیس بسیار با کیفیت و دقیق پخش می‌شود اما به دلیل اوپن فیت‌ بودن هدفون، حجم صدای بیس چندان بالا نیست.

آهنگ Axel F از Harold Faltermeyer همان آهنگی است که برای همه ما آشنا است. این آهنگ بارها ریمیکس شده اما نسخه مورد نظر من آهنگ اصلی فیلم «پلیس بورلی هیلز» سال ۱۹۸۴ است. در این آهنگ صداهای با فرکانس‌های مختلف از جمله بیس قدرتمند را می‌شنوید و در بخش‌هایی هم تنها سکوت را تجربه می‌کنید. همچنین در پس زمینه یک صدای کلیک خاص با فرکانس بالا پخش می‌شود که ممکن است برخی از هدفون‌‌ها یا اسپیکرها قدر به پخش دقیق و قوی آن نباشند. صدای کلیک‌ها دقیق و با کیفیت شنیده می‌شوند اما در این آهنگ هم صدای بیس با وجود دقت خوب، با حجم پایینی پخش می‌شود.

قطعه Bohemian Rhapsody از Queen از پیچیده‌ترین آهنگ‌های راک است و بسیاری از متخصصان حوزه صدا معتقدند که اگر قرار است فقط یک آهنگ را روی هدفون یا اسپیکر تست کنید، بوهمین رپسودی همان است. این آهنگ با کیفیت خوب اما با حجم صدای کمی پایین‌تر از انتظار و بیس نه چندان بلند پخش می‌شود. اما آن حس فراگیری که انتظار دارم را به من منتقل نمی‌کند.

در Caribbean Blue از Enya چندین صدای ضبط شده خواننده به صورت لایه‌لایه روی هم قرار گرفته و ترکیب آرامش بخش و رویایی خلق شده است. این آهنگ با کیفیت خوب اما با حجم نه چندان بالا پخش می‌شود و حس فراگیر و رویایی که انتظار دارم را ندارد.

نسخه لایو Hotel California از The Eagles را همه می‌شناسیم و بارها شنیده‌ایم. بسیاری از مهندسان حوزه صدا برای آزمایش فرکانس‌های پایین و بالا در تجهیزات صوتی به این آهنگ اعتماد دارند. صدای تریبل در این آهنگ با کیفیت و زیبا پخش می‌شود ولی حجم صدای بیس و حداکثر ولوم بسیار پایین است.

اگر بخواهید صداهایی با فرکانس‌های متنوع و نیز صدای سکوت هدفون را بشنوید نسخه اصلی سمفونی William Tell Overture از Gioachino Rossini که در حدود ۱۲ دقیقه است یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. در این آهنگ لذت چندانی را تجربه نکردم و حس فراگیری را به من منتقل نکرد.

بیس آهنگ «غلط کردم غلط» از محسن چاوشی در عین زیبا بودن آن‌قدر قدرتمند است که حتی در بعضی از اسپیکرها یا هدفون‌های ارزان قیمت، در ولوم‌های بالا با اعوجاج پخش می‌شود. فری بادز ۴ این آهنگ را بدون کوچکترین اعوجاجی پخش می‌کند و دقت صدا هم بسیار خوب است اما حجم صدا بیس محدود است.

در آهنگ «پرنده» از آلبوم برکت محمد اصفهانی صدای زیر لذت بخش در شروع بخش اصلی قطعه در فری بادز ۴ با کمی اعوجاج پخش می‌شود و هدفون گاه حجم صداهای تریبل را کاهش می‌دهد تا به این طریق به اعوجاج غلبه کند. در مجموع در این آهنگ انتظار داشتم صدای تریبل زیباتر، گوش خراش‌تر و بدون اعوجاج و دستکاری در حجم به گوش برسد.

بررسی هواوی فری بادز ۴

همان طور که کمی قبل‌تر گفتم، رابط کاربری اپلیکیشن AI Life امکان تنظیم سه اکولایزر ساده برای حالت استاندارد، افزایش تریبل و افزایش بیس را در اختیارتان می‌گذارد اما در عمل تفاوت چندانی بین این اکولایزرها وجود ندارد. همچنین برای فری بادز ۴ امکان تنظیم اکولایزرهای خطی در نظر گرفته نشده است.

در مجموع فری بادز ۴ کیفیت صدای خوبی دارد اما طراحی اوپن فیت آن موجب شده حداکثر حجم صدا و نیز میزان صدای بیس، کمتر از هدفون‌های با قیمت مشابه اما از نوع کلوز فیت باشد و در بیشتر شرایط مجبور شوید میزان ولوم را روی حداکثر تنظیم کنید. همچنین هیچ‌گونه صدای هوا یا نویز اضافه از ایربادها شنیده نمی‌شود. البته کیفیت صدای ایربادها ممکن است برای افراد مختلف کمی تفاوت داشته باشد و هرچه ایربادها در گوش بهتر فیت شوند و فاصله خالی کمتری در اطرافشان باشد، حجم صدا و به خصوص میزان صدای بیس،‌ افزایش پیدا می‌کند. نکته عجیب دیگری که در مورد فری بادز ۴ تجربه کردم به تفاوت اتصال به موبایل و پی‌سی مربوط است و زمانی که به پی‌سی متصل می‌شود حجم صدا به میزان محسوسی بیشتر است.

کیفیت مکالمه هواوی فری بادز ۴ از نکات مثبت آن است. میکروفن‌های فری بادز ۴ کیفیت بالایی دارند و صدا در سمت مقابل بسیار با کیفیت شنیده می‌شود. صدای طرف مقابل هم در گوشی‌ها به خوبی پخش می‌شود اما کمی بم‌تر از انتظار است.

بیشتر هدفون‌های کاملا بیسیم که ویژگی حذف نویز فعال دارند از نوع کلوز فیت هستند و به لاستیک‌های توگوشی مجهز شده‌اند. هواوی فری بادز ۴ اما فاقد این لاستیک‌ها است و به همین دلیل اضافه کردن حذف نویز فعال به چنین هدفونی کمی عجیب به نظر می‌رسد چون امکان مسدود کردن حفره گوش را ندارد. حذف نویز فعال هدفون همان طور که انتظار می‌رود، چندان قدرتمند عمل نمی‌کند اما از پس حذف صداهایی از جمله تایپ کیبورد، فن کامپیوتر، محیط اداری و تا حدی ترافیک شهری دور دست بر می‌آید. همچنین زمانی که حذف نویز فعال را روشن می‌کنید، جنس صدا کمی تغییر پیدا کرده و بم‌تر می‌شود. در مورد حذف نویز هم هرچه گوشی‌‌ها بهتر در گوش فیت شوند، کارایی بهتر خواهد شد.

باتری و شارژ

بررسی هواوی فری بادز ۴

هواوی می‌گوید فری بادز ۴ با یک بار شارژ شدن می‌تواند تا ۴ ساعت برای پخش آهنگ شارژدهی داشته باشد که با استانداردهای امروزی، زمان زیادی نیست. در صورتی که از حذف نویز فعال استفاده کنید، این میزان به ۲.۵ ساعت کاهش می‌یابد. اما شارژدهی کیس شارژ مناسب است و در مجموع می‌تواند تا ۲۲ ساعت برای ایربادها شارژدهی داشته باشد و البته این میزان با حذف نویز روشن به ۱۴ ساعت می‌رسد. در تجربه‌ای که من با فری بادز ۴ داشتم، شارژدهی ایربادها تقریبا نزدیک به میزان مورد ادعای هواوی است؛ البته من شارژدهی کیس را آزمایش نکردم.

به گفته هواوی شارژ کامل ایربادها یک ساعت زمان می‌برد و خود کیس هم در صورتی که ایربادها داخلش نباشند به یک ساعت زمان برای شارژ کامل نیاز دارد.

سخن پایانی

هواوی فری بادز ۴ در مقایسه با نسل قبل پیشرفته‌هایی را تجربه کرده اما به دلیل شارژدهی نه چندان بالا و کیفیت صدای پایین‌تر از رقبا، هنوز تا یک ایرباد کامل و بی نقص فاصله دارد. همان طور که انتظار می‌رود سیستم حذف نویز هدفون هواوی نیز در مقایسه با رقبای مجهز به لاستیک‌های تو گوشی ضعیف‌تری عمل می‌کند اما از پس حذف نویز‌‌های محیطی نه چندان بلند از جمله صداهای مزاحم اداری بر می‌آید.

هواوی فری بادز ۴ در زمان نگارش این مطلب هنوز روانه بازار ایران نشده اما قرار است در مدل بدون کیس شارژ وایرلس قیمتی در حدود ۴ میلیون تومان داشته باشد. در این محدوده قیمت، فری بادز ۴ رقبای متعددی دارد. یکی از این رقبا که البته بیشتر برای کاربران آیفون پیشنهاد می‌شود ایرپاد نسل دوم است که در دو مدل با کیس ساده و نیز با کیس وایرلس روانه بازار شده است. مدل اول قیمتی در حدود ۳.۶ میلیون تومان و مدل دوم حدود ۴.۸ میلیون تومان قیمت دارد و از طرف دیگر فاقد حذف نویز فعال است.

اما ۲ رقیب دیگر با طراحی کلوز فیت هستند که کار را برای فری بادز ۴ بسیار سخت می‌کنند. یکی از آنها سامسونگ گلکسی بادز پرو (بررسی دیجیاتو) است که با وجود قیمت پایین‌تر حدود ۳.۳ میلیون تومانی، کیفیت صدای بالاتر، حذف نویز قوی‌تر و شارژدهی طولانی‌تری دارد و در برابر نفوذ آب هم مقاوم‌تر است. رقیب دیگر سونی WF-1000XM3 است که قیمت ۴.۴ میلیون تومانی دارد اما یکی از بهترین‌ها در زمینه حذف نویز فعال است و در عین حال کیفیت صدای بسیار بالایی دارد. هدفون کاملا بیسیم سونی از نظر شارژدهی باتری نیز بهتر عمل می‌کند اما سونی اشاره‌ای به میزان مقاومت آن در مقابل نفوذ آب نکرده است. در نهایت اگر قصد خرید یک ایرباد کاملا بیسیم با طراحی کلوز فیت را باشید، هواوی فری بادز ۴ آی نیز یکی از به صرفه‌ترین‌ها است. قبلا این مدل را در دیجیاتو بررسی کرده‌ام. ولی در بین تمام رقبا اگر به دنبال ایرباد کاملا بیسیمی باشید که طراحی اوپن فیت داشته باشد و به حذف نویز فعال نیز مجهز شده باشد، هواوی فری بادز ۴ یکی از معدود انتخاب‌ها است.

نکات مثبت
  • طراحی زیبا و با کیفیت
  • قرارگیری راحت در گوش
  • وزن سبک ایربادها و کیس
  • امکان اتصال همزمان و سوییچ خودکار بین دو دو دستگاه
  • کیفیت صدای قابل قبول
  • پنل لمسی دقیق و کارآمد
  • امکان کنترل ولوم از روی ایربادها
نکات منفی
  • قیمت غیر رقابتی
  • سیستم حذف فویز نه چندان قدرتمند
  • شارژ دهی باتری متوسط
  • حداکثر ولوم نه چندان بالا
  • مشکلات اتصال و قطع شدن صدا
  • عدم پشتیبانی از کدک aptX
  • محدودیت برخی از قابلیت‌ها به موبایل‌های هواوی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • رامین خسروی
    رامین خسروی | ۴ اسفند ۱۴۰۰

    سلام من کارم جوری هست که مکالمه تلفنی خیلی زیاد دارم داخل دفتر تو محیط بیرون یا ماشین یه هندزفری بیسیم میخوام که کیفیت مکالمش عالی باشه و شارژ هم خوب نگه داره کیفیت موسیقی تو اولویت بعدی هست از دوستان کسی هست بتونه راهنمایی کنه؟

مطالب پیشنهادی