ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

راننده بی‌گواهینامه، دیگر بیمه ندارد

در تصادفات صرف نداشتن گواهینامه موجب مقصر بودن راننده نیست، آنچه در تعیین مقصر حادثه اثر گذار است وجود رابطه بین وقوع حادثه و خطای راننده است که این رابطه باید مستقیم باشد، یعنی اگر ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

در تصادفات صرف نداشتن گواهینامه موجب مقصر بودن راننده نیست، آنچه در تعیین مقصر حادثه اثر گذار است وجود رابطه بین وقوع حادثه و خطای راننده است که این رابطه باید مستقیم باشد، یعنی اگر آن علت وجود نمی داشت، حادثه هم به وجود نمی آمد. مقصر حادثه، طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، کارشناسان تعیین می‌کنند. حال اگر طبق قوانین مقصر نبودیم و علت وقوع جرم، طرف مقابل بود، تنها جرم ما رانندگی بدون گواهینامه است.

پس اگر کسی در حادثه رانندگی گواهینامه نداشته باشد، چنانچه علت وقوع حادثه بی احتیاطی و یا بی مبالاتی طرف مقابل باشد، او به علت نداشتن گواهینامه مقصر قلمداد نمی شود. هر چند از حیث این که فاقد گواهینامه بوده قابل تعقیب و مجازات است.

نداشتن گواهینامه

مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا صدهزار تومان یا هر دو مجازات است. در صورت ارتکاب مجدد به 2 تا 6 ماه حبس محکوم خواهد شد.

چنانچه فرد بدون گواهینامه مقصر حادثه ای باشد به عبارت دیگر بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت وی علت تصادفی باشد که منجر به صدمات بدنی شود، دادگاه مکلف است مجازات وی را تشدید کند و می‌تواند وی را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم کند.

در عین حال در مواردی که راننده بدون گواهینامه مقصر حادثه باشد، اعم از این که تصادف منجر به خسارت مادی یا بدنی شده باشد، در صورتی که خودرو دارای بیمه نامه معتبر باشد، بیمه گر مکلف به پرداخت خساراتی است که به موجب بیمه نامه تعهد نموده است.

راننده بی‌گواهینامه، دیگر بیمه ندارد [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

جلسه هیات عمومی اصراری حقوقی روز سه شنبه مورخ 9 آذرماه با حضور روسا، مستشاران و اعضای شعب حقوقی دیوان عالی کشور و شعبه ششم دادگاه خصوصی اختلاف بین شعبه عمومی حقوقی شهرستان بروجرد تشکیل شد.

موضوع بحث این بود که در حوادث رانندگی چنانچه راننده فوت کند و گواهینامه مرتبط نداشته باشد آیا مشمول موضوع بند ب ماده ۱۱۵ قانون برنامه پنج ساله توسعه می‌شود یا خیر که در نهایت پس از بحث و تبادل نظر سرانجام رای اکثریت بر تایید رای شعبه ششم دادگاه عمومی-حقوقی بروجرد (مبنی بر رد دعوی خواهان از حیث مطالبه دیه از شرکت بیمه) تعلق گرفت.

با این وصف، راننده‌ای که گواهینامه مرتبط رانندگی ندارد از شمول بند ب ماده ۱۱۵ قانون مذکور خارج است.

بر اساس بند ب ماده ۱۱۵ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران وزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است نسبت به بیمه شخص ثالث در مورد راننده همچون سرنشین بیمه شخص ثالث را اعمال نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی