ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

بنیان‌گذار الوپارک : بخاطر عدم همکاری شهرداری، رزرو آنلاین پارکینگ از اپلیکیشن حذف شد

بنیان‌گذار الوپارک با بیان اینکه هیچ تصمیمی برای توقف این اپلیکیشن وجود ندارد، از توقف بخش‌ رزرو آنلاین پارکینگ از سیستم الوپارک بخاطر عدم همکاری شهرداری و سایر نهادها با این استارتاپ و تغییر بیزینس ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۳

بنیان‌گذار الوپارک با بیان اینکه هیچ تصمیمی برای توقف این اپلیکیشن وجود ندارد، از توقف بخش‌ رزرو آنلاین پارکینگ از سیستم الوپارک بخاطر عدم همکاری شهرداری و سایر نهادها با این استارتاپ و تغییر بیزینس مدل استارتاپ خود خبر داد.

برآوردها و مطالعات اولیه سازمان ترافیک شهرداری از کمبود حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار جای پارک در تهران خبر می‌دهد و این در حالی است همچنان هفته ملی شهر هوشمند با بی‌توجهی به عملکرد استارتاپ‌های حوزه شهری برگزار می‌شود. علاوه بر آن استارتاپ‌های این حوزه گاهی ناگزیر به حذف بخشی از خدمات خود صرفا به دلیل مخالفت برخی نهادهای شهری می‌شوند.

پارکینگ، معضل همیشگی کلان‌شهرها باقی می‌ماند؟

با وجود همه حواشی این حوزه اما همچنان بخش خصوصی و اکوسیستم استارتاپی در این روند فعال است، البته اگر سنگی جلوی پای آنها انداخته نشود. «سعید امینیان» بنیانگذار الوپارک در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه چه موضوعی انگیزه فعالیت استارتاپ الوپارک را ایجاد کرد، گفت: «کلان‌شهرها با معضلات و مشکلات بسیاری روبرو هستند که یکی از این مشکلات درباره پارکینگ است. بعد از بررسی نمونه‌های خارجی فعال در این حوزه با نمونه‌های موفق جذابی در دنیا مواجه شدیم. دیدگاه ما نیز در نهایت این بود که مشکل پارکینگ به چند شاخص مربوط است که باید آن را شناسایی کرد و راهکار مناسب را ارائه داد.»

امینیان با اشاره به اینکه بیشتر مواقع مردم از پارکینگ‌های مقصد خود آگاه نیستند، گفت: «الوپارک در مرحله اول اطلاعات مربوط به پارکینگ های عمومی و خصوصی را با توضیحات دقیق، ثبت عکس پارکینگ و همه جزئیات لازم برای شهروندان را تحت عنوان Parking Directory یا همان نقشه پارکینگ‌های شهر به کاربران خود ارائه داد.»

او در ادامه توضیحات خود با اشاره به ارائه اطلاعات درباره این موضوع که ظرفیت و جای پارک در محل انتخابی وجود دارد یا نه به مرحله سوم کار الوپارک پرداخت و گفت: «در مرحله بعد این موضوع را هدف قرار دادیم که شهروندانی که کاربر الوپارک هستند، جای پارک را رزرو کنند و با این شیوه در زمان خود به طور قابل توجهی صرفه جویی کنند.»

وقتی جای پارک پیدا نمی‌کنیم

بنیان‌گذار الوپارک با تاکید بر اینکه پیدا کردن جای پارک، در شهری با ویژگی‌های تهران به افزایش ترافیک و از بین رفتن سوخت و در نتیجه افزایش آلودگی هوا دامن می‌زند، گفت: « در برنامه‌ریزی‌های الوپارک همه تلاش خود را کردیم که این روند به صورت کاملا الکترونیکی و آنلاین مدیریت شود. این در حالی است که حوزه پارکینگ‌داری بسیار سنتی است و قرار بر این بود که ما با تیم استارتاپی همه برنامه‌ها را پیش ببریم.»

امینیان با اشاره به اینکه در مراحل اولیه فعالیت الوپارک طی همکاری با پارکینگ های بزرگی مثل مهرآباد یا پارکینگ دانشگاه ها کار را شروع کرد، به دیجیاتو گفت: «فاز سوم فعالیت الوپارک بعد از همکاری با پارکینگ‌های بزرگ، همکاری با پارکینگ هتل‌ها و سازمان‌ها بود در فاز سوم پارک کنار خیابان را در برنامه خود داشتیم.»

او در پاسخ به این پرسش که این فعالیت‌ها چرا ادامه پیدا نکرد به دیجیاتو گفت: «در نهایت فاز سوم متوقف شد و متمرکز بر پارکینگ‌های عمومی و خصوصی شدیم. به دلیل استقبال در تهران اپلیکیشن الوپارک در 4 یا 5 شهر دیگر هم ارائه شد.»

آغاز مخالفت نهادهای دولتی

«در اواسط کار با مشکلاتی مواجه شدیم. از طرفی مردم استقبال می کردند و از طرفی مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی در ساختارهای نهادهای حاکمیتی مثل شهرداری بود.» امینیان با بیان این موضوع در ادامه توضیحات خود به مشکلاتی که کاربران الوپارک در عدم دسترسی با پارکینگ‌ها به دلیل حکم شهرداری مواجه شدند پرداخت.

به گفته او شهرداری به پارکینگ‌ها اعلام کرده بود که همکاری خود با الوپارک را متوقف کنند. این تضاد منافع از طرف یک نهاد حاکمیتی با بخش خصوصی آغاز مشکلات بود.

امینیان با اشاره به جلسات مشترکی که از طرف الوپارک با معاونت حمل و نقل شهرداری برگزار شد، گفت: «ما در هیچ یک از این جلسات به نتیجه نرسیدیم. الوپارک همه مسائل قانونی را طی کرده بود و صرفا یک پل ارتباطی بین پارکینگ و شهرداری بود. درنهایت به دلیل عدم تطابق قیمت پارکینگ‌ها که اتفاقا از طرف پارکینگ دار در پلتفرم ثبت می‌شد با مصوبه شورای شهر، ناگزیر به توقف این سرویس شدیم.»

عدم همکاری شهرداری در سطوح میانی

به گفته او بحران همه‌گیری کرونا و تعطیلی‌های دانشگاه و گاهی فرودگاه نیز بر دسترسی الوپارک به رزرو پارکینگ تاثیر گذاشت و تصمیم توقف سرویس رزرو پارکینگ را جدی‌تر کرد.

بنیان‌گذار الوپارک در پاسخ به این پرسش که چطور امکان همکاری شهرداری با الوپارک به عنوان سرویسی در مسیر شهر هوشمند شکل نگرفت، گفت: «تعامل در سطوح بالا خیلی خوب انجام شد. شورای شهر و بخش فناوری اطلاعات شهرداری همکاری قابل توجهی داشتند اما زمانی که کار به سمت جریان کارشناسی میانی حرکت کرد، مشکلات بسیار پیچیده شدند. این در حالی است که در تمام مدت الوپارک تلاش کرد، ارائه این خدمات را سرویسی از طرف شهرداری تعریف کند. اما در نهایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری همکاری لازم را نکرد.»

به دنبال پارکینگ روی نقشه

اگر نقشه پارکینگ‌های شهر را داشته باشید، شاید کمبود 550 هزار پارکینگ در تهران کمتر شما را دچار چالش کند. پارکینگ دایرکتوری به گفته امینیان در تلاش برای مدیریت و رفع این بحران است. در چنین شرایطی اگر امکان رزرو آنلاین پارکینگ را نداشته باشید، دست کم با مراجعه به این سرویس از شرایط پارکینگ‌ها منطقه آگاه می‌شوید.

اما در چنین شرایطی که شهرداری صرفا مدعی تلاش برای حرکت به سمت شهر هوشمند است، نمی‌توان همه شاخص‌های هوشمندسازی را در لایه‌های میانی متوقف کرد و مدیران بالادستی همچنان خود را موافق هوشمندسازی پایتخت بدانند. امینیان در تشریح این موضوع با بیان توضیحات خود از شهر هوشمند، گفت: «یکی از ارکان شهر هوشمند زیرساخت‌های آن است که این زیرساخت‌ها تقریبا خوب پیش رفته است. اما در مرحله اجرایی آنطور که باید عمل نکرده‌ایم.»

او در ادامه گفت: «فرهنگ هوشمندسازی شهر خیلی خوب پیش نرفته است. استارتاپ‌های زیادی در این حوزه ورود کردند اما ظرفیت‌ها و قانون‌گذاری های مناسبی وجود نداشت و خیلی زود حتی متوقف شدند. از همین رو تاکید داریم که متناسب با پیشرفت فناوری قوانین هم باید توسعه پیدا کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی