ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با روش غیرتهاجمی LGAE درمان چاقی را آزمایش می‌کنند

محققان بریتانیایی در حال آغاز کارآزمایی بالینی سازوکار جدیدی برای کاهش وزن هستند. در این روش که تهاجم بسیار کمتری دارد، سطح تولید هورمون گرسنگی یا «گرلین» کاهش داده می‌شود. آزمایش‌های مشابهی در آمریکا هم ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰

محققان بریتانیایی در حال آغاز کارآزمایی بالینی سازوکار جدیدی برای کاهش وزن هستند. در این روش که تهاجم بسیار کمتری دارد، سطح تولید هورمون گرسنگی یا «گرلین» کاهش داده می‌شود. آزمایش‌های مشابهی در آمریکا هم در دست انجام قرار گرفته است.

سازوکار مورد استفاده محققان با عنوان «رگ‌بندی شریان سمت چپ معده» (LGAE) شناخته می‌شود. دانشمندان در این روش عمدا شریانی را که تامین‌کننده اصلی خون در طاق معده است، مسدود می‌کنند. این کار معمولا با ارسال مهره‌های میکروسکوپی به شریان از طریق کاتتر انجام می‌شود. مطالعات در حیوانات و انسان‌ها نشان داده که روش LGAE می‌تواند به کاهش تولید گرلین و در نتیجه کاهش اشتها و وزن منجر شود.

بزرگ‌ترین کارآزمایی بالینی برای درمان چاقی با روش LGAE

متاسفانه تاکنون تحقیقات بالینی کمی در زمینه استفاده از LGAE به عنوان روشی برای کاهش وزن انجام شده است. بنابراین محققان بریتانیایی حالا به رهبری «ایمپریال کالج لندن» می‌خواهند بزرگ‌ترین آزمایش LGAE تاریخ را انجام دهند. در تحقیقات آمریکا که حدود ۱.۵ میلیون دلار هزینه لازم دارد، از ۷۵ داوطلب با شاخص BMI بین ۳۵ تا ۵۰ استفاده می‌شود. کاتتر به بدن همه شرکت‌کنندگان وارد می‌شود، اما شریان سمت چپ معده فقط در نیمی از آن‌ها واقعا مسدود خواهد شد.

این آزمایش طبق برنامه قرار است تا یک سال ادامه داشته باشد. «پارشانت پاتل» از محققان این پژوهش می‌گوید: «مردم واقعا به روش‌های جدیدی برای کاهش وزن نیاز دارند، به‌خصوص کسانی که نمی‌خواهند تحت جراحی‌های سنگین قرار بگیرند. LGAE نشان داده که روشی با کمترین تهاجم برای انجام این کار است، ولی هنوز مطالعات کافی انجام نگرفته تا بگوییم اثربخشی آن چقدر است. تحقیقات ما به یافتن پاسخ این سوال کمک می‌کند و خواهد دید که آیا این روش می‌تواند درمان مناسبی برای افراد مبتلا به چاقی باشد یا خیر.»

بررسی‌ها نشان داده که روش LGAE می‌تواند ۸ تا ۱۰ درصد از وزن بدن را کاهش دهد. محققان می‌گویند هزینه استفاده از این درمان کمتر از ۲۰۰۰ دلار خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی