ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان دانشگاه میامی آمریکا: واکسن کرونا بر کیفیت اسپرم اثر منفی نمی‌گذارد

از ابتدای توزیع واکسن کرونا این شایعه وجود داشت که واکسن می‌تواند مردان را عقیم کند. اما پژوهشگران در مطالعه‌ای متوجه شده‌اند که کیفیت اسپرم پس از دریافت واکسن‌های فایزر و مدرنا در مواردی حتی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

از ابتدای توزیع واکسن کرونا این شایعه وجود داشت که واکسن می‌تواند مردان را عقیم کند. اما پژوهشگران در مطالعه‌ای متوجه شده‌اند که کیفیت اسپرم پس از دریافت واکسن‌های فایزر و مدرنا در مواردی حتی از قبل هم بیشتر شده است.

محققان دانشگاه «میامی» آمریکا در این تحقیق که نتایج آن در نشریه Jama Network منتشر شده، ۴۵ مرد ۱۸ تا ۵۰ ساله را انتخاب کردند. این افراد تا ۹۰ روز پیش از شروع مطالعه علائم کرونا نداشتند و تست کووید-۱۹ آن‌ها منفی بود. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا پیش از دریافت دوز اول واکسن‌های mRNA و تقریبا ۷۰ روز بعد از دوز دوم نمونه اسپرم خود را در اختیار محققان قرار دهند.

نتیجه این بود که کیفیت اسپرم به‌طور کلی تفاوت خاصی نداشت، اما از ۸ نفر که پیش از دریافت دچار کمبود اسپرم یا کم‌نطفگی بودند، در ۷ نفر تراکم اسپرم پس از دریافت واکسن افزایش داشت. هیچ‌کدام از شرکت‌کنندگان این تحقیق پس از دریافت واکسن کرونا دچار افت سطح اسپرم نشدند.

واکسن فایزر و مدرنا

افزایش کیفیت اسپرم می‌تواند مربوط به واکسن کرونا نباشد

اگرچه نتایج این تحقیق از افزایش کیفیت اسپرم در شمار معدودی از افراد واکسینه خبر داده، اما هنوز دقیقا مشخص نیست که واکسن‌ها عامل این اتفاق بوده‌اند یا خیر. از جمله فرضیه‌های احتمالی برای این افزایش می‌توان به تغییر کیفیت اسپرم در طول فصول سال اشاره کرد. این کیفیت معمولا در فصل‌های سرد که نمونه اولیه گرفته شده پایین‌تر در فصل‌های گرم که نمونه ثانویه تهیه شده بالاتر است. همچنین چون از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود که پیش از نمونه‌برداری دوم برای مدت طولانی رابطه جنسی نداشته باشند، این اتفاق می‌تواند بر افزایش تعداد اسپرم‌ها تاثیر گذاشته باشد.

ولی نکته مهم درباره این تحقیق رد شایعاتی است که درباره اثر منفی واکسن بر باروری مردان وجود دارد. محققان می‌گویند استفاده از واکسن کرونا تاثیر منفی روی کیفیت اسپرم نمی‌گذارد، اما ابتلا به خود ویروس کرونا می‌تواند مشکلات عدیده‌ای بر توان جنسی افراد بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی